Wat is er nieuw

Sterke vermagering goudvis

G

Goldie

Guest
Hallo allemaal!
Het is de eerste keer dat ik hier iets in post. Ik heb namelijk met kerst een goudvis gekregen en hem (heel onwetend dat ik was) vergezeld met 2 anderen. Zoals velen hier ben ik serieus belazerd geweest door de dierenwinkel door aan te geven dat een aquarium van 20L zeker voldoende was. Ondertussen heb ik een grote buitenfilter gekocht waar ik nog steeds op aan het wachten ben. Dit omdat ik merkte dat mijn filter het niet kon trekken (duh, zullen jullie wel zeggen..?). Mijn vissen hadden last van vinrot. Wat heel logisch is aangezien ze zo klein zitten met een belachelijk slechte filter. Ik heb ze allemaal antibiotica gegeven en dat verliep vlot. Iedereen genas en de ziekste werd terug levendig! Maar plots begon de meest levendige en in mijn ogen de sterkste, veel op de bodem te liggen en echt aanzienlijk te vermageren. Ook merkte ik dat zijn staartvin opnieuw begon uit te rafelen en had dan opnieuw de AB toegediend omdat ik op fora las dat je het 6 dagen beter doet dan 3(zoalsop voorschrift). Dit heeft niets geholpen en nu light hij op de bodem, eet niet meer en laat zich mee sleuren door de stroming. Ik vind dit echt verschrikkelijk erg en wil proberen hem zo goed mogelijk nog te kunnen behandelen. Ik hoop dat jullie me nog wat hoop voor dit visje kunnen geven, want ik wil hetecht nog niet opgeven! Op de foto zien jullie het visje. Ik heb hem even apart gezet voor de foto en omdat ik Dacht dat het zo beter was aangezien hij anders door de stroming tussen het plantje komt te liggen..
ik ben ook een kotstudent en zit nu op kot met het aquarium, een groter aquarium is op dit moment uit den boze. Eens het academiejaar voorbij is, is dat het eerste wat ik aan ga schaffen.. alvast bedankt ensorry voor het lange bericht!!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    76.1 KB · Weergaven: 124
Het enige waar een 20 liter voor bedoelt is, zijn garnalen. Over het ziekte beeld kan ik niet veel zinnigs vertellen. Kan last hebben van parasieten.
 
Ben je wel absolut zeker dat het bacteriële vinrot was?
In een klein aquariumpje (wat nog te positief uitgedrukt is voor een vaas van 20 liter)
heb je zeer snel last van ammonia in het water. (de vissen ademen dat zelfs letterlijk uit)
Deze geeft brandwonden, fragiel weefsel zoals de vinnen hebben daar het eerste last van. Maar ook kieuwen lopen daar onherstelbare schade door op.
Daarom kan het zijn dat een vis zelfs weken na een ammoniapiek nog sterft aan de gevolgen.

in mijn ogen is het einde verhaal voor dit visje.
Hij/zij heeft geen enkele reserve meer.
 
Wat kan ik het beste doen? De andere vissen weggeven? Ze zijn nog redelijk klein en vroeg me ook af of ze al in een vijver terechtkunnen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    147.2 KB · Weergaven: 125
  • image.jpg
    image.jpg
    105.2 KB · Weergaven: 119
In een vijver kunnen ze sowieso wel. Als het maar een beetje diepte heeft.
 
Voor zover ik weet kunnen deze soorten niet overwinteren in een vijver.
 
Dus een grotere aquarium is de enigste optie volgens jou, veronderstel ik dan?
 
Mijn andere vis begint nu ook sterk te vermageren.. heb thans echt alles proper gemaakt en het w ter ververst. Heb hem ook al een tijdje niet meer zien stoelgang maken ondanks het eten dat hij opeet.. Zouden het parasieten kunnen zijn? Heb een tweetal weken geleden een nieuw plantje gekocht, en heb gelezen dat die parasieten/wormen kunnen meedragen?
 
In 20l water duurt het welgeteld max een halve dag vooraleer het water terug teveel vervuiling bevat. Je probeert te dweilen met de kraan open.
Is het mogelijk dat ze een of andere parasiet hebben? Ja dat kan maar daar zouden ze moeten tegen kunnen.
Het is omdat hun leefomstandigheden zo ondermaats zijn dat ze geen energie meer over hebben om de parasieten af te weren.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan