Wat is er nieuw

Sterkte luchtpomp van invloed op uitstroom?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
In mijn aquarium van 350 liter heb ik een luchtpomp van 100 watt.
De uitstroomsteen bubbelt wel, maar het kan naar mijn idee sterker.
Als ik er een hoger wattage pomp aan zou koppelen, wordt de uitstroom dan ook sterker ( meer bubbels) ?
Of pompt de luchtpomp alleen meer liters per uur?

Beter een nieuw steentje ervoor kopen want die dingen verkalken op termijn en laten dan minder lucht door, heb je overigens van je luchtpomp al eens het sponsje wat voor de inzuig zit schoongemaakt?

In mijn aquarium van 350 liter heb ik een luchtpomp van 100 watt.
De uitstroomsteen bubbelt wel, maar het kan naar mijn idee sterker.
Als ik er een hoger wattage pomp aan zou koppelen, wordt de uitstroom dan ook sterker ( meer bubbels) ?
Of pompt de luchtpomp alleen meer liters per uur?

Bij een luchtpomp van 100watt moet het water zowat uit je bak springen hoor :DD

Maar ik gok dat je 100L/U bedoeld?

Beter een nieuw steentje ervoor kopen want die dingen verkalken op termijn en laten dan minder lucht door, heb je overigens van je luchtpomp al eens het sponsje wat voor de inzuig zit schoongemaakt?
Ik heb net een nieuwe.
Maar deze stroomt niet zo sterk.
Omdat de luchtpomp die ik heb eigenlijk voor kleinere aquariums is, dacht ik dat een sterkere luchtpomp misschien ook sterker stroomt.

Bij een luchtpomp van 100watt moet het water zowat uit je bak springen hoor :DD

Maar ik gok dat je 100L/U bedoeld?

Mijn luchtpomp is eigenlijk voor kleinere aquariums bedoeld.
Ik dacht dat een sterkere luchtpomp misschien ook sterker stroomt?

Daar zeg je wat haha...dan zal het vast 100l/u zijn.

Dat klopt, hoe meer wattage (en daarbij hoe meer liter per uur) de pomp is hoe sterker en groter de stroom belletjes is.
Luchtstenen willen op termijn wel verkalken (zoals @Nicolientje-W al geeft) of dichtslibben, dus ook die af en toe eens vervangen is een goed idee.

Wil je een mooie flow voor een 350L bak dan moet je m.i. wel aan zo'n 400L/U denken.

Hou er rekening mee dat het ook extra oppervlakte beweging geeft en dus uitwisseling van gassen en dat kan soms voor de co2 nadelig uitpakken als je dit toe zou voegen.

heb je overigens van je luchtpomp al eens het sponsje wat voor de inzuig zit schoongemaakt?
Ik ben nog niet zo ervaren met luchtpompjes maar over welk sponsje voor de inzuig heb jij het?

@TS sorry dat ik even gebruik maak van jou topic.

Ik ben nog niet zo ervaren met luchtpompjes maar over welk sponsje voor de inzuig heb jij het?

@TS sorry dat ik even gebruik maak van jou topic.
Een luchtpomp zuigt de lucht uit de kamer waar de luchtpomp staat, vaak zit dat aanzuiggaatje onderop verstopt en daarvoor zit een minuscuul sponsje om te zorgen dat de luchtpomp niet kapot gaat door aangezogen vuil, dat sponsje verstopt vrij snel

Wellicht handig om een merk en specs te geven? Zijn behoorlijk wat verschillen in luchtpompen..... Eventueel info over de slangen, kranen en de stenen...

Wellicht knel je dingen onbewust af of heb je veel bochten in de slang.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan