Sterrenkruid probleem

Rembinho

New member
Lid geworden
25 november 2023
Berichten
4
Leeftijd
37
Hallo,

Sinds drie weken heb ik sterrenkruid in het aquarium staan. Heb stekjes gekocht via marktplaats en hadden al de onderwater vorm. Groeide echt als kool in het begin, maar de laatste week breken bladeren af en ziet de plant er niet meer mooi uit. Wat details:

- Juwel rio 240
- 2 HVP aqua lampen op 75% max. Branden 8 uur per dag op 75% en twee uur minder dan 50% dat zijn de dimuren.
- In keer in de week waterwissel van 90 liter osmoso. Ik voeg per jerrycan van 30L een schepje Dennerle Remineral+ toe.
- KH is vijf en ph staat op 6.7 dropchecker is licht groen.
- Wekelijks voeg ik poederoplossing van Planted Box toe. Op mijn aquarium is dat conform de EI methode 60ml macro, 60ml micro en 60ml ijzer.

Aquarium draait nu drie maanden en de eerste 2 maanden had ik veel last van bruinalg, maar dat is voorbij sinds ik osmose gebruik. Ook de Hygrophila Polysperma heeft wat bladeren die er niet fris uitzien. Voor de rest doen andere planten zoals rotala het op het eerste gezicht goed. Iemand een idee wat de reden zou kunnen zijn dat vooral het Sterrenkruid het niet goed doet? Wat me wel opvalt is dat ik met de druppeltest van Colombo geen GH meet terwijl ik wel een toevoeging doe aan het osmosowater.

Bedankt alvast voor een reactie.

Groeten, Remco
 

Bijlagen

  • IMG_3263.jpeg
    IMG_3263.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 38
  • IMG_3264.jpeg
    IMG_3264.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 32
  • IMG_3265.jpeg
    IMG_3265.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 31
  • IMG_3252.jpeg
    IMG_3252.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 34
O ja ik voeg trouwens co2 toe en maak gebruik van een ph controller die op 6.7 staat ingesteld.
 
Nu weet ik niet of dat voor sterrenkruid een must is, maar de experts zullen dat vast wel willen weten: voeg je ook bodemvoeding toe?
En weet je toevallig de waarde van NO3, PO4 in je water?
 
Tja ik vindt het er niet slecht uitzien en het is een dun en vrij kwetsbaar blad is mijn ervaring en hier zag ik ook altijd daardoor wat geknikte bladeren.
Hoeveel centimeter per weer groeit het nu?
Dat je gh 0 is dat is vreemd als je mineralen toevoegt. Hoe is de gh gelijk na het toevoegen dan?
 
Groeide bij mij altijd als kool, maar wel met redelijk wat minder mooie bladeren.

Ik zou toch ff naar de gh/kh kijken. Voeg je ook kalium toe?
 
Hoe oud is je druppeltest? Tot wanneer is de houdbaarheidsdatum?
 
Zoals John terecht opmerkt gaat het hier om een Heteranthera zosteriafolia. Deze plant hoeft geen extra bodemvoeding. De plant haalt de voeding voornamelijk uit de waterkolom. Wel houdt ze van licht! Hoewel dit niet echt een vereiste is maar minder licht zie je wel aan mindere stelen en een fijner blad. CO2 is ook geen vereiste maar het geeft wel een betere groei. Het is een snelgroeier en vraagt daarom ook aan aangepaste voeding! Temperatuur voorkeur; 21 tot 29 graden.
 
Laatst bewerkt:
Hygrophila polysperma zo als de plant zo mooi heet of ook wel "Belgisch groen",
Volgens mij is het Sterrenkruid Ben of ik vergis me sterk:

 
Volgens mij is het Sterrenkruid Ben of ik vergis me sterk:

Waar ben ik toch met mijn hoofd? Je hebt helemaal gelijk! De behandeling was wel juist ingevuld maar ik gaf in de snelheid een verkeerde naam op. Maar daarvoor is er dan weer een oplettend iemand. (y)(y)(y)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Heb zojuist een nieuwe jerrycan osmose met toevoeging gemaakt. Kh test geeft voor het aangemaakte water 4 aan, maar de colombo gh test laat nog steeds 0 zien. De houdbaarheidsdatum zie ik niet op het flesje staan, maar zal morgen eens een nieuwe test kopen, want dit kan niet kloppen. Nitraat en fosfaat lijken op orde te zijn.

Zal de groei komende dagen eens in de gaten of de bladeren beter heel blijven.

Bij de echinodorus, lotus en crytocoryne heb ik easylife root sticks bij de wortels gestopt bij deze plant niet, maar dat is ook niet nodig zoals ik hierboven lees.
 

Bijlagen

  • IMG_3269.jpeg
    IMG_3269.jpeg
    2 MB · Weergaven: 14
  • IMG_3267.jpeg
    IMG_3267.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 14
Ja als je water aanmaakt met mineral + dan moet je gh kunnen meten dus een andere test zou ik zeker proberen.
 
Hier groeit dat ook als kool. Wanneer het langs de waterlijn begint door te groeien begint het er onderaan steeds wat minder uit te zien. Ik knip dan een flink stuk onderaan af en plant weer opnieuw. En we zijn weer vertrokken.
 
Terug
Bovenaan