Steveroni 450 liter ZA aquarium


Steveroni

Member
Lid geworden
14 februari 2019
Berichten
12
Leeftijd
40
Na een lange tijd zoeken en geduld is het er toch van gekomen. Een mooi groot aquarium van 450 liter, maten zijn 1,50 x 60 x 50.

Toegegeven het is een tweedehandsje maar wel een prachtige en complete bak. De kleur is bruin echter zal deze wit worden.

Daarnaast de beschikking over een Eheim 2080, 3 mooie led strips inclusief een TC420 controller.

Plan is om er een ZA aquarium van te maken met als hoofdvissen de Scalare Red Back, gezien de maten van het aquarium een mooie bak voor een school maanvissen. Als bijvissen zullen er in ieder geval een school corydoras in komen en roodkopzalmpjes. Verder ben ik gecharmeerd van fantoomzalmen, mogelijk komen die er ook nog bij naast een aantal otocinclus en japonica's.

Na een aantal weken werk (hobby is immers rust en genieten) is het aquarium momenteel een week aan het indraaien. Na de opstartbacterie toegevoegd te hebben had ik een aantal dagen geleden een hogere nitrietwaarde. Ik voer nu dagelijks kleine beetjes en de nitriet is aanzienlijk gedaald en nitraat is meetbaar binnen acceptabele normen, ik blijf het dagelijks volgen om te zien of dit constant blijft. Verder voeg ik plantenvoeding en vloeibare co2 toe. Ik heb (nog) geen plannen om een co2 systeem toe te voegen en ben voornemens om dit vloeibaar te blijven doen.
De bodem is voorzien van filterzand die ik bij Wildkamp heb gehaald, een hele fijne bodem om mee te werken. Daarnaast had ik nog wat hout en heb ik het aangevuld met nieuw wortelhout. Planten bestaan momenteel uit Javavaren, Cryptocorine, anubias en Echinodorus.
Qua indeling komen er nog planten bij, ook de steenindeling is nog niet zoals ik het wil, sommige stenen dienen momenteel om het hout onder water te houden zodat het kan verzadigen met water. De indeling zal de komende tijd nog wat verfijning krijgen voordat ik vis toe ga voegen.

Genoeg gepraat, tijd voor wat plaatjes:


xcssqo.jpg


Aquarium op zijn plaats gezet na vervoer, billen knijpen dat alles heel en goed over kwam maar het is gelukt!


j6pqxe.jpg


De definitieve plek, tijdens het eten lekker bij de vissen zitten of genoeg redenen om aan de eettafel te zitten


2w5r789.jpg


Verlichting aansluiten en testen op werking


bi8js6.jpg


Randen van de bak en de kast wit geschilderd


65d1q9.jpg


Verlichting nogmaals in de avond


2hp0qaq.jpg


Verlichting neemt mooi af in de avond, vooralsnog tevreden


2i2a8h3.jpg


Eerste zand gewassen en toegevoegd


14y32hw.jpg


Bodem in zoverre bedekt


9lepo5.jpg


Vast wat spelen met hout en ideeen opdoen voor aanvulling


2a6qwih.jpg


Houtindeling is naar tevredenheid, de grote kei zal later weer weg gaan, deze past niet in het plaatje zoals ik het voor ogen heb


6nqsfq.jpg


Vullen van het aquarium


sct6kl.jpg


Inmiddels een dag later, een deel water er uit en planten geplaatst, daarna weer vullen en laten draaien


xfnw34.jpg


Gevuld en draaiende


2hnriw2.jpg


27zahcj.jpg


De eerste foto met een flinke bacteriebloei, de 2e foto is ongeveer anderhalve dag later en al een wereld van verschil


axy0yh.jpg


29z9dg0.jpg


9ssa45.jpg


Het nieuwe hout vertoont een flinke schimmel, zoals verwacht



Dit is de huidige status van de bak, ik heb vandaag een spray bar aangesloten, helaas lijkt een van de inlaten van de pomp een luchtlek te hebben waardoor hij op hogere kracht luchtbellen naar de pomp zuigt, voor de zekerheid haal ik een dezer dagen een nieuwe installatie set voor de inlaat met de hoop dat, dat het probleem oplost. Vooralsnog is het nu verder geduld en blijven meten, dan kan ik met enkele weken de eerste vissen introduceren.


*Edit: sommige foto's zijn gedraaid, mogelijk komt dit door de stand van de telefoon bij het fotograferen, excuses voor de nekhernia in ieder geval, tips voor correctie zijn welkom.
 
Na een lange tijd zoeken en geduld is het er toch van gekomen. Een mooi groot aquarium van 450 liter, maten zijn 1,50 x 60 x 50.

Toegegeven het is een tweedehandsje maar wel een prachtige en complete bak. De kleur is bruin echter zal deze wit worden.

Daarnaast de beschikking over een Eheim 2080, 3 mooie led strips inclusief een TC420 controller.

Plan is om er een ZA aquarium van te maken met als hoofdvissen de Scalare Red Back, gezien de maten van het aquarium een mooie bak voor een school maanvissen. Als bijvissen zullen er in ieder geval een school corydoras in komen en roodkopzalmpjes. Verder ben ik gecharmeerd van fantoomzalmen, mogelijk komen die er ook nog bij naast een aantal otocinclus en japonica's.

Na een aantal weken werk (hobby is immers rust en genieten) is het aquarium momenteel een week aan het indraaien. Na de opstartbacterie toegevoegd te hebben had ik een aantal dagen geleden een hogere nitrietwaarde. Ik voer nu dagelijks kleine beetjes en de nitriet is aanzienlijk gedaald en nitraat is meetbaar binnen acceptabele normen, ik blijf het dagelijks volgen om te zien of dit constant blijft. Verder voeg ik plantenvoeding en vloeibare co2 toe. Ik heb (nog) geen plannen om een co2 systeem toe te voegen en ben voornemens om dit vloeibaar te blijven doen.
De bodem is voorzien van filterzand die ik bij Wildkamp heb gehaald, een hele fijne bodem om mee te werken. Daarnaast had ik nog wat hout en heb ik het aangevuld met nieuw wortelhout. Planten bestaan momenteel uit Javavaren, Cryptocorine, anubias en Echinodorus.
Qua indeling komen er nog planten bij, ook de steenindeling is nog niet zoals ik het wil, sommige stenen dienen momenteel om het hout onder water te houden zodat het kan verzadigen met water. De indeling zal de komende tijd nog wat verfijning krijgen voordat ik vis toe ga voegen.

Genoeg gepraat, tijd voor wat plaatjes:


xcssqo.jpg


Aquarium op zijn plaats gezet na vervoer, billen knijpen dat alles heel en goed over kwam maar het is gelukt!


j6pqxe.jpg


De definitieve plek, tijdens het eten lekker bij de vissen zitten of genoeg redenen om aan de eettafel te zitten


2w5r789.jpg


Verlichting aansluiten en testen op werking


bi8js6.jpg


Randen van de bak en de kast wit geschilderd


65d1q9.jpg


Verlichting nogmaals in de avond


2hp0qaq.jpg


Verlichting neemt mooi af in de avond, vooralsnog tevreden


2i2a8h3.jpg


Eerste zand gewassen en toegevoegd


14y32hw.jpg


Bodem in zoverre bedekt


9lepo5.jpg


Vast wat spelen met hout en ideeen opdoen voor aanvulling


2a6qwih.jpg


Houtindeling is naar tevredenheid, de grote kei zal later weer weg gaan, deze past niet in het plaatje zoals ik het voor ogen heb


6nqsfq.jpg


Vullen van het aquarium


sct6kl.jpg


Inmiddels een dag later, een deel water er uit en planten geplaatst, daarna weer vullen en laten draaien


xfnw34.jpg


Gevuld en draaiende


2hnriw2.jpg


27zahcj.jpg


De eerste foto met een flinke bacteriebloei, de 2e foto is ongeveer anderhalve dag later en al een wereld van verschil


axy0yh.jpg


29z9dg0.jpg


9ssa45.jpg


Het nieuwe hout vertoont een flinke schimmel, zoals verwacht



Dit is de huidige status van de bak, ik heb vandaag een spray bar aangesloten, helaas lijkt een van de inlaten van de pomp een luchtlek te hebben waardoor hij op hogere kracht luchtbellen naar de pomp zuigt, voor de zekerheid haal ik een dezer dagen een nieuwe installatie set voor de inlaat met de hoop dat, dat het probleem oplost. Vooralsnog is het nu verder geduld en blijven meten, dan kan ik met enkele weken de eerste vissen introduceren.


*Edit: sommige foto's zijn gedraaid, mogelijk komt dit door de stand van de telefoon bij het fotograferen, excuses voor de nekhernia in ieder geval, tips voor correctie zijn welkom.
leuk bakje die vloei baren co2 is gewoon een algaecide en zou het nie gebruiken je kan ook drijf planten nemen tegen algen
 
Ziet er goed uit,mooie stukken hout ook.
De foto's kun je evt. weer verwijderen en dan eerst even draaien alvorens ze opnieuw te plaatsen.
 
Een mooi begin! Leuke maat ook, hetzelfde als wij hebben staan nu.
Wij moeten echter nog beginnen met de techniek etc.
Ik ga je in ieder geval volgen.
 
Dank allen, zie inderdaad dat ik de post niet meer kan editten, wilde via een andere uploader de foto's plaatsen. Dat is dan maar voor het vervolg


leuk bakje die vloei baren co2 is gewoon een algaecide en zou het nie gebruiken je kan ook drijf planten nemen tegen algen

Ik kijk even of ik hier meer informatie over kan vinden, thanks!
 
Afgelopen dagen nog wat planten toegevoegd. voornamelijk wat Echinodorus en Cryptocoryne, waardes blijven lekker stabiel, nagenoeg geen nitriet en wel nitraat, blijf iedere dag een beetje voer toevoegen




Gelijk de inlaat vervangen van het filter, filter loopt veel mooier, stiller en kan harder. Daarnaast de kast van het filter bekleed om het geluid nog een beetje te reduceren (is nu nagenoeg onhoorbaar)

 
Erg mooi! Benieuwd wat dit wordt. Weet wel dat als je manen eenmaal wat groter zijn er van je roodkoppen weinig over zal blijven. Beter kies je dan gelijk voor een wat hoger gebouwde vis zoals de fantoomzalmpjes die je al noemde
 
Bak staat er inderdaad mooi en gezond bij, houden zo en dat je hem in het wit hebt geschilderd vind ik knap gedaan.
 
Erg mooi! Benieuwd wat dit wordt. Weet wel dat als je manen eenmaal wat groter zijn er van je roodkoppen weinig over zal blijven. Beter kies je dan gelijk voor een wat hoger gebouwde vis zoals de fantoomzalmpjes die je al noemde

Ik durf het risico wel aan, ik begin langzaamaan met vis toevoegen, mogelijk dit weekend, pas veel later komen de manen er in, ik koop ze niet groot, er bestaat een mogelijkheid dat ze dan in harmonie leven (of niet..)

Bak staat er inderdaad mooi en gezond bij, houden zo en dat je hem in het wit hebt geschilderd vind ik knap gedaan.

Dank je wel :)
 
Ik durf het risico wel aan, ik begin langzaamaan met vis toevoegen, mogelijk dit weekend, pas veel later komen de manen er in, ik koop ze niet groot, er bestaat een mogelijkheid dat ze dan in harmonie leven (of niet..)
In het begin zullen de maantjes ze wel met rust laten, als de maantjes wat groter zijn is het duur visvoer.
 
Ik durf het risico wel aan, ik begin langzaamaan met vis toevoegen, mogelijk dit weekend, pas veel later komen de manen er in, ik koop ze niet groot, er bestaat een mogelijkheid dat ze dan in harmonie leven (of niet
In het begin zullen de vissen te groot zijn voor de manen, maar naarmate deze groter worden zullen ze als visvoer gaan eindigen. Kun je naar mijn mening beter gelijk beginnen met hogere vissen
 
Erg mooi! Benieuwd wat dit wordt. Weet wel dat als je manen eenmaal wat groter zijn er van je roodkoppen weinig over zal blijven. Beter kies je dan gelijk voor een wat hoger gebouwde vis zoals de fantoomzalmpjes die je al noemde
hier doet de combi roodkoppen (20) en maanvissen (6) het voorlopig nog prima. leven en laten leven :)
 
Ok! Tijd voor een update:

De bak draait nu een kleine 4 weken en lekker stabiel, waardes lijken mooi gelijk te blijven wel is er nog sprake van wat zweefvuil in de bak, dat zal met de reguliere waterwissels en door het filter wel gaan verdwijnen. Ik heb geleidelijk aan een eerste visbestand aangelegd. Een aantal otocinclus, een groepje Japonica's, Corydoras Jullii, Bleheri's, zwarte fantoomzalmen en een ancistrus. Omdat ik ook een forse uitbraak van slakjes heb, heb ik 5 Helena slakken toegevoegd, daarnaast verwijder ik om de paar dagen ook veel slakjes handmatig. Ik vermoed dat er in de planten toch wat nesten zaten die nu uitgekomen zijn.

Daarnaast zijn de planten lekker gaan groeien en ook het mos op de takken is mooi groen geworden en begint lekker te groeien.

Tijd voor plaatjes:


Overview van de bak:




Bleheri's




Japonica in het avondlicht




Zwarte fantoompjes




Oto




Corydoras:




Ancistrus:




Helena slak op pad op de voorruit.





Vissen eten goed en zijn lekker actief, voor nu laat ik hem nog een tijdje draaien, als alles qua waardes mooi stabiel blijft ga ik verder kijken voor de maanvissen. Ook overweeg ik nog een koppeltje Ramirezi, hier ben ik echter nog niet zeker van. De gewone Geophagus vind ik ook erg mooi maar ik wil de bak niet te vol hebben en het zandschuiven van deze soort staat mij toch ook een beetje tegen..
 
Afgelopen weekend heb ik een (hopelijk) koppeltje Altispinosa gehaald. Wat is dat een leuke vis zeg, erg gezellig in de bak, laten zich mooi zien en zijn erg sociaal ten opzichte van de andere bewoners en elkaar.




De Cory's laten zich ook goed zien bij het voeren

 

Terug
Bovenaan