Stevig stroompje in een meterbakje (van Lars.)


lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Na lange tijd van afwezigheid weer een nieuw topic voor mijn bak. Eerder hield ik in mijn meterbak maronii's met bijvis. Toen we in december gingen verhuizen, heb ik de bak opgedoekt. Een aquarium verhuizen is toch een hoop werk, we wilden de bak niet meer in de woonkamer en in ons eerste koophuis was in de eerste maanden ook zonder vissen genoeg te doen.

Nu alles weer wat rustiger is, ging het toch kriebelen. In de tuin heb ik twee kuipvijvers van 65l en 90l gemaakt om tijdens de warme maanden chinese danio's in te houden. Dit waren ooit mijn eerste aquariumvissen en ik blijf er toch een zwak voor hebben. Ik hoor altijd dat ze van het vijverleven een stuk mooier van kleur worden en dit wil ik graag zelf eens zien. Omdat we hier een kleine rond hebben lopen kon er in ons (kleine) tuintje geen grote vijver komen en zullen de vissen dus niet buiten overwinteren. Omdat ze 's winters naar binnen gaan heb ik de meterbak alvast weer opgetuigd.

Dit is het geworden:
IMG_3042_zpsmvarvbef.jpg


Verlichting bestaat uit 2x 10w LED breedstraler, verwarming hangt er (natuurlijk) niet in maar pompen des te meer. Twee stromingspompen van Sicce (2000 l/u) en Hydor (1600 l/u) nemen het grootste deel van de stroming voor hun rekening, het filter (Aqua Pro 1) doet nog een duit a 600 l/u in het zakje.

Over de bodem ben ik erg tevreden. De grote keien vond ik allemaal in ons tuintje. Het grind komt allemaal uit een goedkope zak van de bouwmarkt. Van dat spul om beton mee aan te maken. Met de hand heb 25 kg gesorteerd. Alles wat niet bij de grote keien past, is in de kuipvijvers beland. Tussen het grind en de keien ligt 'Loire zand'. Het beweegt aardig in de stroming maar kan net niet wegspoelen tussen het grind.

Ik ga nog planten toevoegen. Hoofdzakelijk javavaren en cryptocryne.

IMG_3044_zpsx0bhcjvq.jpg


IMG_3046_zpscnq8uwuh.jpg


Bewoners worden dus in ieder geval in de winter chinese danio's. Misschien laat ik er ook wel wat binnen 'overzomeren'. Ik zal de danio's in ieder geval als eerste toevoegen, tot ze in de tuin kunnen. Daarna wil ik een groep vuurgarnelen toevoegen. Op de bodem wil ik in ieder geval rhinogobius sp. Maar pas als de garnalen een beetje ingeburgerd zijn. Verder ben ik er qua bewoners nog niet echt uit.
 
Erg mooi! Aquascape met stenen geeft heel mooi diepte.
 
Leuk ingericht en wat komt daarin? ik lees vuurgarnalen maar je hebt een beste stroming en dat lijkt me niet ideaal toch? Ik heb die Sicce in mn 85 liter zeewater maar dat is een flinke stroming hoor.
 
Vuurgarnalen met een stromingspomp.

Is net als aardbijen in een blender!

Dat laatste is echter wel lekker.:sorry:

Mooie inrichting trouwens.
 
Dank voor de feedback! Vuurgarnalen moet ik dus nog maar een keertje heroverwegen of afschrijven. Ik dacht dat deze best wat konden hebben qua stroming.

Op het moment draait alleen de 1600 l/u Tunze en de stroming aan de rechterkant in het open gedeelte is fors. Dit kaatst dan tegen de voorruit en neemt richting de linkerkant flink in kracht af. Ik heb er nu wat potjes planten in staan (morgen planten) en dat breekt ook aardig. Op dit moment zouden er wel garnalen bij kunnen als ik dat zo in zou moeten schatten. Er zijn tussen stenen en dergelijke ook aardig wat stromingsluwe plekken. Als het filter en de Sicce straks ook draaien wordt het misschien een ander verhaal.

De blender-opmerking gaat vooral over het niet garnalen-vriendelijk zijn van de stromingspomp toch? Iets waar ik eigenlijk nog niet zo bij stil had gestaan. Lijkt me onverstandig om die pompen te gaan omspannen met pantykous oid.

Moet ik het qua garnalen dan misschien maar houden bij bijv waaierhandgarnelen?
 
Leuk project.

Zijn waaierhand garnalen niet wat? Houden van stroming i.v.m. filteren naar plankton en andere fijn voer.
 
Waaierhandgarnalen zitten inderdaad graag in de stroming. Ik heb de Indische in mijn eerste hillstream gehad. Zijn wel super lomp naar elkaar want ze duwen en wringen net zo lang totdat ze het beste plekje ín de stroming hebben gevonden. Ik zag ze echt voor de stromingspomp zitten en met alle macht hun waaiertjes rechtop houden. Kleine krachtpatsertjes zijn het.

In het filmpje (dit zijn de garnalen in kwestie in mijn oude bak) zie je dat de meeste rechtse garnaal zijn staart stabiel houdt door deze tegen een steen te plaatsen. Zo verbruikt hij de minste energie. De andere garnaal zit vol in de stroming en moet alle kracht inzetten om zich staande te houden.

 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties! Inmiddels staan er ook planten in de bak. Ik moet er zelf nog een beetje aan wennen.

IMG_3093_zpsch6ihlt5.gif


Met name de linkerkant vind ik nu rommelig. Ik laat het even bezinken, kijk hoe de planten aanslaan en dan ga ik er misschien iets aan doen. Het is de bedoeling dat de waterpest er in ieder geval nog uit gaat. Het licht en de donkere delen zijn wat vertekend op de foto. Om geen ernstig overbelichte javavarens te krijgen moest ik de belichting van de foto dusdanig aanpassen dat de rechterkant wat donkerder is geworden dan in werkelijkheid. Maar ook in werkelijkheid is er een goot verschil tussen de hoeveelheid rechts en links.

Ik heb nu aan de rechterkant 1 stromingspomp van 2000 draaien. De andere pomp is wel geïnstalleerd maar staat standaard uit. Af en toe zet ik hem aan. De stroming is niet extreem. Rechts in het open gedeelte stroomt het flink en ook langs de voorruit gaat een stevig stroompje. Daarna neemt de stromen, beïnvloed door de javavarens en de stenen, flink af. Het bewuste rechterstuk:

IMG_3109_zpsfiuorgoz.jpg


Dan de fauna. De waaierhandgarnalen zijn zeker op de lijst gekomen. Prachtig filmpje Iris! Heel anders dan in de vissenwinkel. Daar zitten ze er toch vaak wat verloren bij. Het gaan alleen niet de eerste bewoners worden. Er zitten inmiddels al chinese danio's in de bak. Het filter heeft nog niet de voorgeschreven drie weken gedraaid maar ik heb de afgelopen tijd wat gelezen over opstarten MET vis en ik waag het er een keertje op. De theorie snijdt hout, het zijn robuuste vissen en het heeft natuurlijk ook wel iets met geduld te maken. Ik houd ze in de gaten en blijf voorlopig meerdere verversingen per week doen. (Het filter is overigens wel geënt.)

Op dit moment zijn het 10 vissen. Ik ga er binnenkort nog 10 aanschaffen maar een deel van het totaal zal tzt (wanneer zou het warm genoeg zijn) naar de vijver verhuizen.

De uitstroom van het filter gebruik ik momenteel vooral om wat waterbeweging te krijgen. Circulatie zit met de stromingspompen wel goed. Het bewegende water zorgt ervoor dat het licht van de LED-floodlights in de bak 'danst'. Precies wat ik voor ogen had. Ik zal eens proberen het op film vast te leggen.

IMG_3098_zpshuwvfg36.jpg
 
Mooie bak! Ben benieuwd hoe de Pogostemon helferi het gaan doen.
 
Wat een mooie bak zeg, ik hoop dat alles goed blijft gaan en dat de plantjes goed gaan groeien.
Je bent de eerste die ik meemaak die een aquarium opstart om de buitenvissen te laten overwinteren.
(Ik heb denk ik onder een steen geleefd ofzo ;))
 
Je kan hier leuk een hillstream van maken. Sewellia/stiphodon soorten zijn erg geschikt. Verder is misschien Notropis Chrosomus interessant voor je. Heb ze nu zelf zwemmen en zijn ook erg mooie visjes!
 
Sicyopus is ook een heel mooi geslacht vissen. En Sicyopterus als je genoeg licht en dus algen in je bak hebt.
Verder Tanichthys micagemmae? Wellicht nog mooier dan zijn chinese broertje?
 
Dank voor het meedenken en de reacties!
Mooie bak! Ben benieuwd hoe de Pogostemon helferi het gaan doen.
Ik ook! Zo ingeklemd tussen de stenen en vol in de stroming groeien ze in het wild ook geloof ik. Daar zal het niet aan liggen. Op de plek waar ze staan komen ze qua beeld het best tot hun recht, maar het licht op dat plekje houdt niet over. Fingers crossed!
(...) Je bent de eerste die ik meemaak die een aquarium opstart om de buitenvissen te laten overwinteren.
Haha, het is wel meer dan een overwinterbakje geworden ben ik bang. Maar zo begon het wel!
Je kan hier leuk een hillstream van maken. Sewellia/stiphodon soorten zijn erg geschikt. Verder is misschien Notropis Chrosomus interessant voor je. Heb ze nu zelf zwemmen en zijn ook erg mooie visjes!
Sicyopus is ook een heel mooi geslacht vissen. En Sicyopterus als je genoeg licht en dus algen in je bak hebt.
Verder Tanichthys micagemmae? Wellicht nog mooier dan zijn chinese broertje?
Qua vis in de middenlaag krijgt de chinese danio het rijk alleen. Meerdere scholen/groepsvissen ben ik niet zo'n fan van ivm mengen en het onrustige beeld dat dit geeft. Notropis Chrosomus ziet er wel mooi uit zeg. Nooit van gehoord.

Ook Sicyopus en Sicyopterus zijn totaal onbekend voor mij. Prachtig zeg! Echt schitterend. Heb je zelf ervaring met deze vissen? Zijn ze lastig te houden. Van ook niet makkelijk aan te komen maar deze gaan zeker op de lijst. Stiphodon stond ook al erg hoog. Wel allemaal soorten die pas in de bak kunnen na een flinke tijd indraaien. Voor op de bodem wil ik ook graag Rhinogobius sp. Dat wordt kiezen, allemaal wordt wat druk ben ik bang...
 
Sicyopus is even makkelijk als Stiphodon, en ze zitten bij mij in een standaard showbak, dus in een biotoop bak zouden ze het nog beter moeten doen. Qua voeding is Sycopus een micro predator dus makkelijker dan de algea scrapers als Sicyopterus. En de Sicyopus mannetjes worden echt binnen een paar minuten zo kleurrijk als op de fotos. Helaas zie je ze inderdaad niet vaak in de LFS. Overigens staat Rhinogobius bekend om het jagen op garnaaltjes en ook Sicyopus heb ik er een keer eentje zien pakken.
 
Ziet er goed uit hoor, je bak!
In mijn hillstream heb ik een stuk of 25 N.Chrosomus zitten. Als babyvisjes opgegroeid tussen een school danio choprae (die hun oude dag mogen slijten en uiteindelijk plaats maken voor de Chrosomus school) in onderstaande bak. Ook ik hou niet van verschillende scholen vis in 1 bak. De Choprae school was ooit 60 stuks groot en verder geen andere school in de zwemlaag. Straks hebben de Chrosomus het rijk alleen maar die zijn dan ook wat groter. Het zijn robuuste vissen en zeer speels in de stroming. Ze zijn nog geen jaar oud maar de prachtige metallic kleuren zie ik ze nog niet vertonen. Komt misschien ook omdat ze bij mij binnen zitten en een koude periode missen. Mijn bak zakt niet beneden de 18 graden in de winter....

Gqhkho2twkM7GC8ZoL7yaB7lPEm5LmN8.png
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi Lars en die van Iris ook trouwens!
Misschien ook leuk om van je bak een eigen album te maken? ;)
 
Dank je wel :petjeaf:
Ik heb bewust gekozen voor een bezetting in de bak met een lange levensduur. Er veranderd eigenlijk heel weinig in mijn hillstream. Enige is dat ik met regelmaat snoei en dan ziet de bak er tijdelijk wat anders uit. De Choprae's zijn behoorlijk bejaard en de school dunt al aardig uit en dat is ook de bedoeling. Ik vraag me dus af of mijn bak interssant genoeg is voor een eigen foto topic...

Waar ik wel een fototopic voor aan zal maken is een kweekpoging met Gastromyzon Ocellatus.
Ik zie ieder voorjaar de grote dames vol met kuit en de mannen beginnen dan zelfs te iriseren, maar de gouden trigger mis ik want ik zie geen kuitafzetting. Ik zit in de buurt maar heb hulp nodig. Ik heb onlangs contact gehad met Mark Duffill, een loach expert uit Engeland. Ik heb hem mijn ideeen gestuurd en hij heeft tips and tricks aangevuld. Binnenkort meer daarover, de voorbereidingen en bedenkingen zijn in volle gang.
:!:juggle:
 
Ik vraag me dus af of mijn bak interssant genoeg is voor een eigen foto topic...

Zeker weten van wel hoor! ;)

Echt geweldige visjes die Gastromyzons,heb zelf 2 ocellattussen.
Tel er in jouw bak al zo een stuk of 10 als ik het goed zie,zou echt super zijn als de kweek lukt!
Dus kom maar op met een topic! :deal: :D
 
Er zitten er wel 20 in :D
Met nog 3 G. Ctenocephalus en 1 stellatus erbij uit mijn eerste hillstream bak. Die heb ik al een jaar of 6.
De Ocellatus is mijn favoriete Gastromyzon.
Zeer sociaal en helemaal niet verlegen. Hebben nieuw voer als eerste door en zijn de hele dag zichtbaar in de bak aan het grazen.
 
Die bak klinkt zeker interessant genoeg Iris. Kom maar op met dat topic!

En on-topic een kleine update.

IMG_3199_zpsjmn9m6gv.jpg


Op de stenen, met name bij de voorruit, is aardig wat alg ontstaan. Voornamelijk bruine alg met hier en daar wat draadjes groen. Het zat ook op de bladeren van de crypto's maar ik heb flink uitgedund en nu staan ze er weer fris bij. De bak staat op zolder onder een dakraampje, daardoor viel 's morgens zonlicht in de bak. Het raam heb ik inmiddels afgeplakt en ik heb ook zo'n 60% van het water ververst. De alg lijkt nu niet meer toe te nemen. Wat er zit, laat ik lekker zitten. Het ziet er redelijk natuurlijk uit en groot voordeel van alg op stenen is m.i. dat alle stenen beter bij elkaar gaan passen. Ze hebben nu immers allemaal hetzelfde jasje aan.

IMG_3198_zpskl5dekgs.jpg


Qua visbestand een kleine wijziging. Ik heb nog 8 chinese danio's van een andere leverancier toegevoegd en zit nu op een totaal van 18. Ik moet een kuip buiten even opfrissen (dood blad ed verwijderen) en dan gaat er een deel naar buiten. In de 65l kuip doe ik er in ieder geval vijf. Misschien nog iets meer. Het koudwater-plan wordt een beetje in de war geschopt door de temperaturen de laatste tijd. De bak haalt overdag regelmatig de 28 gr. 's Avonds koelt het aardig af maar niet genoeg. Ik heb de kleppen al open staan en met verversen krijg ik het ook aardig naar beneden maar dat is geen oplossing, alleen probleembestrijding. Ik ga maar eens een batterij computerventilators kopen om een koelunit te maken.

Naast de vissen heb ik 10 mini-japonica's gekocht. Ik vind ze vanwege de kleur wat natuurlijker ogen dan vuurgarnalen (al is rood misschien de natuurlijke kleur van vuurgarnalen?). Er zaten een paar piepkleintjes bij, ik sluit niet uit dat die inmiddels als visvoer geëindigd zijn. De grotere worden met rust gelaten door de danio's maar heb ik inmiddels al een tijdje niet gezien. Achterin de bak staat een flinke bos javavaren met bijbehorend wortelstelsel en dat geeft natuurlijk flink wat schuilgelegenheid. Ook is het achterste 'terras' opgebouwd uit piepschuim met daaroverheen grof grind (10-40 mm) zonder zand of iets dergelijks. Nog meer schuilplaatsen. Binnenkort haal ik nog wat uitbreiding voor de garnelen. De dag dat ik ze toevoegde heb ik ze wel door de bak zien scharrelen.

IMG_3196_zps9enlsd0j.jpg


Met de telefoon is het redelijk makkelijk om acceptabele foto's te maken, maar nu ik overdag wat heb geschoten zie ik dat mijn iPhone toch andere dingen met de witbalans uithaalt dan ik zou willen. Ook vis scherp op de foto is te lastig. Binnenkort toch maar eens de DSLR uit de kast pakken voor wat deftigere plaatjes.
 
Zier er goed uit Lars, een prima en gezonde start van jouw bak!
Yay, bruine algen! Lol, iedere aquariaan die droomt van een weelderige plantenbak wil er zo snel mogelijk vanaf en wij worden er blij van. En onze vissen ook.
Bruine alg bevat veel diatomen en die organismen staan op het dieet van hillstream visjes. Diatomen zorgen er o.a. voor dat hillies gaan iriseren en mooier van definitie en kleur worden.
Ik ben van plan om een algen-kweekbak op te starten en juist silicaat aan dat water toe te gaan voegen, omdat ik ze veel diatomen aan wil kunnen bieden.
Hopelijk kan bruine alg een trigger zijn in het kweekproces van de Gastromzons. Maar... meer daarover later in een eigen topic. Het is nog niet zo ver.
Wil eerst mijn plan klaar hebben alvorens ik de boel ga opstarten. Anders wordt het 'aanmodderen' en dat is nou juist wat ik wil voorkomen vanaf de start.
Succes Lars, ik kijk uit naar de ontwikkelingen van je bak.

Edit:
Als je nog mini japonica's wil, ik heb er straks genoeg! Ik ga ze juist uit mijn bakje vissen. Zijn als verstekelingen meegekomen toen ik nieuwe Babaulti's heb toegevoegd aan mijn bakkie.
Wordt een lastige klus, maar omdat ze mega veel sneller kweken als de Babaulti's wil ik die soort zeker niet in mijn garnalenbak. Hopelijk slaag ik in mijn missie...
 
Laatst bewerkt:
En weer een korte update. De bak draait rustig door. Inmiddels bevolkt door 18 danio's, 20 mini-japonica's en 2 Aziatische waaierhandgarnalen. De waaierhanden zijn als laatste toegevoegd en echt een aanwinst. Ik was bang dat ze naast de danio's en de dwerggarnelen wat grof zouden zijn, maar het zijn bescheiden beestjes (qua gedrag) dus het stoort niet. Het is fantastisch om ze in de stroming te zien 'waaieren'.

De planten groeien gestaag. De pogostemon doet het prima, flink uitgebreid maar groeit niet de pan uit. De vallisneria groeit ook prima, al verschillende uitlopers verwijderd. Maar als ik naar de eerste foto's in dit topic kijk zijn het toch vooral de crypto's die de show stelen. Ik houd van grote groepen crypto's maar hier vind ik ze iets te overheersend. Ik denk dat er hier en daar 'gaten' in het veld moeten komen zodat de hardscape er iets meer doorheen komt. Ik weet alleen niet zo goed waar ik deze precies moet gaan creëren.

Genoeg gepraat:

0Ro2U7R.jpg


Rechts is qua foto wat rommelig door een pompsnoertje dat ik nog moet wegwerken en de reflectie van een nieuw project dat tegenover de huidige bak staat. Daarover later meer. Voor nu kan ik alleen zeggen dat het kamertje een aardig vissenhok begint te worden.
 
Heel mooi zeg, heel mooi ingericht met die hoge stenen en rechts zo laag.
 
Uiteindelijk links voor de kijker wat crypto's verwijderd (/herplant op moeilijk zichtbare plek) en wat blad gesnoeid. In het totaal nog niet helemaal wat ik wil maar wel een flinke verbetering. Uiterst links ontstaat een soort open plek met wat minder stroming waar het bijvoorbeeld prettig voederen is. Eindelijk ook de juiste witbalans op mijn camera gevonden.

yuYz3bv.jpg


De populatie waaierhanden is alweer gehalveerd omdat een van de twee op een warme dag (dan staan de kleppen open) uit de bak gekropen is. Vond het dier totaal uitgedroogd op de grond. Meteen alle gaten dichtgestopt met filterschuim maar voor deze mocht dat natuurlijk niet baten.

PnXy2U7.jpg


Het gebeurt niet vaak, maar zelfs de danio's staan wel eens redelijk scherp op de foto.

84e1ILY.jpg


En dan de bewoners waar ik nu het meest enthousiast over ben. Vier Stiphodons. Op foto's op dit forum had ik al gezien dat het prachtige beestjes zijn, maar in het echt zijn ze natuurlijk nog mooier. Gisteren aangeschaft en direct heel levendig door de bak aan het scharrelen. Ze werden in de winkel verkocht als Rhinogobius sp, maar dat is natuurlijk onzin. Ik zou zelf zeggen dat het het S. atropurpurus is. Ze zijn in ieder geval schitterend.

VwNjh1i.jpg


MVvMMZq.jpg


Ik hoop op twee mannen en twee vrouwen.
 
Wat een mooie nieuwe aanwinsten Lars, je bak staat er ook prachtig bij, schitterende foto's!
 

Terug
Bovenaan