Wat is er nieuw

Stijns Zuid amerikaans 80 x 65 x 60 aquarium (mss)

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
M

mss

Guest
Beste,

Na wat problemen gehad te hebben is het eindelijk zover, Heringericht.

Techniek is niet enorm spectaculair

JBL E900 cristalprofi filter
1 x TMC 500 Day light erboven
Eheim verwarmings element

Inrichting
Spiderwood x 3
Zand
Seiryu stenen.
Pvc buizen als schuilmogelijkheden

Planten
Hn
Echinodorus tenellus
Sagittaria subulata (komt er nog in)

Extra's
Beuken
Eiken
Catappa blad

Vissenbestand:

Apisto's welke nog onbekend
Axelrodia riesei
Algeneter nog onbekend

Sorry voor de kwaliteit foto's hopelijk kan ik een goede camera lenen binnenkort.

Er moeten nog planten in zodra die erin zitten komen er nog extra eikenbladeren bij.

567134mss_0_82_cimg3548.jpg

Moss groeit al goed, krijgt van die kleine plantjes erin.

645184mss_0_82_cimg3545.jpg

het begin ziet er al goed uit...nu ff lekker alles laten groeien en de boel volgooien met van alles en nog wat...

Foto's is vrij onduidelijk maar het hout is vrij breed en diep gelegd en komt tot 35 hoogte.

Klopt eerste de planten laten groeien en daarna komt er nog wat blad bij. Bladeren liggen nu achter en rond om het hout.

Oogt al mooi vind ik. Vind de bak wel eerder Aziatisch uitzien dan ZA 😉

Ben het inderdaad met Peter eens maar dit doet niks af aan het resultaat 🙂
Ik vind het er wel heel mooi uitzien maar is jou aquairum nou 80cm breed of hoe moet ik het zien want zo lijkt hij namelijk niet 😛

Die bladeren op de bodem zou ik inderdaad nog wel doen. Ik gebruik zelf catappa bladeren en bevalt me goed.
Als de Hn straks eenmaal gegroeid is zal dit ook wel een heel ander effect geven denk ik en het geheel nog misterieuzer maken 🙂

Gr. Kevin

Hoi Peter en Kevin,

Ben benieuwd vanwaar dat jullie hem Aziatisch vinden ogen, zijn toch echt ZA planten op het moss na 😉..En inderdaad hij is nog niet klaar wil eerste de planten de kans geven om te groeien daarna doe ik er wat meer eiken bij, ook zijn het niet echt goede foto's helaas zit toch zo'n 40 eiken 10 beuken 4 catappa bladeren in 🙂

Hij is 80B x 65D aan oppervlakte hout is zelf a 60 bij 50 cm.

@ Kevin, Komt nog wat bij qua plantjes zoals boven vermeld idee is dat de gehele bodem straks vol groeit en daar nog wat bladeren bij etc. Denk dat het dan een stuk mysterieuzer oogt.

Ben zelf erg tevreden.

Ik denk door de opbouw van de "scape" maar dat neemt niet weg dat ik hem mooi vind 😉

Kan ik enig sinds opkomen, wilde het hout zo stapelen dat er veel schuilmogelijkheden waren maar wilde niet te veel bodem oppervlakte in nemen.

Zit er aan te denken om nog klein stukje hout toe te voegen . Of gaat dit te veel zijn?

Ik persoonlijk vind deze hout constructie nu mooi uitzien, zou zelf niets meer bijplaatsen dan

Met Peter eens..niks meer toevoegen.
Plantjes laten groeien en daarna verder kijken.
Vind dit heel mooi.

De scape is nu fraai, wat dat betreft is het toevoegen van iets niet nodig of misschien wel zonde van de huidige scape.
MAAR, er komen wel Apistogramma's in, territoriaal ingestelde diertjes en het doorbreken van zichtlijnen is dan belangrijk.
Vanuit die laatste gedachte is je bak misschien wel nog wat aan de open kant.

~ Ivo

Bedankt voor de reacties. Inmiddels zitten de hn bijna aan water oppervlakte. Ook is de bodem compleet beplant met bodem bedekkers. En meer blad is toegevoegd ben er erg tevreden over..

Nu is het aan de planten en hopelijk over 2 weken de eerste vissen toevoegen bestand is uitgezocht op de eventuele algeneter/meerval na

Waterwaarden zijn helaas ver weg van goed.

Nitriet/nitraat 0
Gh 7
Kh 10
Ph 7.6
Ci mg/l 0,8

Dit is na 2 weken, test met Jbl test strips.

Iemand een idee hoe ik de de eerste 3 na beneden kan krijgen zonder te veel van me helder water te verliezen.

Nu lees ik veel verschillende gewenste ph en Gh waarden bij apisto's dus weet niet precies waar ik ze op moet hebben.

Bij mij heeft het kraanwater een PH waarde van 8. Door over turf te filteren, blad toe te voegen (eiken, beuken) en 1 Catappa blad te gebruiken krijg ik alles naar beneden naar een PH tussen de 6,5-7 en Gh 4 en Kh 6 ongeveer. Lager lukt me niet tot op heden. Maar ben hier tevreden over.

De pH waarde is niet bepaald interessant. Onterecht wordt de KH vaak vergeten. Die is vele malen belangrijker in het omlaag brengen van de pH-waarde dan dat de (start)pH-waarde.
Met een KH van 10 heb je een flinke portie turf nodig. Misschien zelfs zoveel dat er wel erg veel CO2 in het water terechtkomt en daarmee relatief weinig zuurstof.

~ Ivo

Hoi Irma en Ivo,

Ik was ook geschrokken over de Kh waarden, hopelijk na toevoegen van genoeg turf kan er gelukkig goedkoper aan komen. Gaat hij naar de gewenste waarden 🙂.

En foto's komen mijn camera is zo slecht qua kwaliteit dat ik simpel weg geen foto's wil maken dus nog even wachten tot ik er een kan lenen.

Zit er aan te denken de planten naar voor te verschijven en achter compleet 5 cm dik aan eikenblad er in te doen. 9 Mei komen de eerste bewoners erin dus nog genoeg tijd om alles op orde te krijgen.

Toch vind ik het bovenste gedeelte wat leeg van aquarium ga daar nog wat op bedenken

Mooie bak.
Zou trouwens niet helemaal uitgaan van de stripjes dat de uitslag klopt want de waarden kunnen net zo goed behoorlijk lager of hoger zijn in werkelijkheid.

Die KH van 10 komt wel overeen met wat de watermaatschappij aangeeft.

Klopt Ivo komt inderdaad over een met wat de watermaatschappij aangeeft.

Even een foto:
136912mss_0_82_cimg3694.jpg

Zoals je ziet gaat 1 Hn gelukkig de lucht in. Maar als je bedenkt dat die grootte steen weg is, ziet het erin mijn optiek leeg uit het middelste gedeelte van het water (is tot 60 cm hoog uit eindelijk)..

Iemand een idee wat ik daar nog meer kan doen.

Tweede foto is goed te zien dat de plant links het erg goed doet was 10-15 cm kleiner toen ik hem kreeg

193599mss_0_82_cimg3696.jpg

Hopelijk morgen de Turf toevoegen en hopelijk volgende week dan nog even testen of het baat heeft gehad 🙂..

De Ruby tetras zijn bestelt

Update, ben er achtergekomen dat mijn vertrouwen onterecht was de stenen die erin zitten geven Kalk af. Die gaan er uit komt meer hout in.

Tevens tweede aquarium komt eraan 60 x 40 x 30 zal als kweekbak gaan dienen zodat ik altijd levend voer heb (garnalen). Uiteraard ga ik hem wel mooi inrichten etc, maar vrij wel geen planten.

Sorry voor het veel tekst en weinig foto's

Zonde Stijn. Maasstenen zijn geen optie? Die heb ik ook in de bak, erg mooie stenen en geven geen kalk af.

Hoi Irma, Inderdaad balen weer nog nooit zo'n problemen gehad met een bak.

@Rene, Heb voor bijna niks 10 stukken hout kunnen krijgen ga het dus met hout doen. Komt geen steen meer in. De bodem zal dan hopelijk een groot doolhof worden 🙂

3 a 4 stenen hou ik zelf komen in de garnalen kweekbak.
rest gaan te koop.

Update:

Stenen zijn eruit, wel erg leeg wachtende op hout(ga nog 4 - 5 stukken toevoegen) meer bladeren erin. Meteen even water getest

Gh nog altijd iets te hoog 8-10, Daarin tegen pH 7 en kH 6..

Zal over 2 dagen nogmaals testen hopende dat kalk uit het water is van de stenen die eruit zijn. En dan hoop ik mijn waterwaarden te hebben zoals ik ze wil. En kan ik eindelijk vissen toevoegen.

Oeeeh ben benieuwd hoe het er nu uitziet en hoe het eruit gaat zien met de vissen er in 😀

Inmiddels paar dagen verder, ben erg tevreden over het aquarium is zoals ik in gedachte had 🙂.

Misschien voor de een wat te veel hout. komen nog drijvers in die ga ik zo plaatsen ze ze enkel de achterkant blijven. zodat de planten voor genoeg licht blijven krijgen.

451935_0_82_img_20140505_144811.jpg

Bijna de complete bak 😉.

263766_0_82_img_20140513_155553.jpg

Van weekend krijg ik een camera tot me beschikking en dan zal ik een x aantal goede foto's maken. Voorals nog moeten jullie het met telefoon foto's doen 😉

Ziet er spookachtig uit zo met het hout!

Spookachtig als in mysterieus? en mag ik het als een compliment nemen ?

Hierbij wat foto's en een filmpje.

884789mss_0_82_dsc_0945.jpg

115362mss_0_82_dsc_0973.jpg

419845mss_0_82_dsc_0981.jpg

418687mss_0_82_dsc_1004.jpg

Jezus, en dan neem je foto's met een enorm goede camera, jammer dat de fotos zo bewerkt worden.

🙂

Hopelijk wordt de video snel bewerkt, zet je Volume uit

Staat er fraai bij :thumbs:

Je bedoelt dat de kwaliteit achteruitgaat met upload op het forum? Photobucket of Flickr accountje aanmaken 😉
Maar... video? ik zie niks of kijk ik met mijn ogen dicht?

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan