Wat is er nieuw

Stil (binnen)filter?

Anna123

Member
Lid geworden
28 november 2021
Leeftijd
37
Hoi,

Een newbie hier!

Van het weekend een aquarium gehaald, de start 70 tropical kit.
Alles lekker ingericht en dan maar wachten.
Nu merk ik dat ik veel last heb van het geluid van het filter.. helaas niet bij stilgestaan, dat ik zelf best wel gevoelig ben voor geluid. Met best wel bedoel ik eignelijk heel erg veel. ai.
Die van de koelkast bv hoor ik ook vaak, maar die is gelukkig niet zo hard.
De filter is Aqua Flow 200.

Nu heb ik 2 'problemen'
1 het gewone filter geluid, niet super hard, maar genoeg voor mij dat het (nog) niet naar de achtergrond verdwijnt. Zijn er stillere filters, en zo ja welke?
Om te starten begin ik liever met een binnenfilter dan een externe filter (en lees ik dat er daar ook vaak geluid issues zijn).
Maak het nog uit waar ik hem bevestig? zijkant lange kant korte kant, iets dieper of juist aan het oppervlak?

Dan staat het aquarium op een simpel ladekastje. Helaas merk ik nu dat de brom die ik ook hoor daarvandaan komt, met mijn hoofd in de kast hoor ik hem heel goed. Maar zelfs aan de andere kant van de kamer hoor (en voel, ik ben heel gevoelig) ik hem nog.
Nu wat kussen erin gedaan (ik heb even niets anders voorhanden) dat scheelt. Het aquarium voel ik ook gewoon heel licht trillen van het filter. Matje (dun hobbysnij matje) nog onder het aquarium kunnen proppen, maar dat zal niet veel helpen denk ik. Misschien van die anti-tril matjes voor de wasmachine?
Deuren en laadjes open, en dat scheelt ook al veel. Maar toch irriteer ik me eraan. Zijn er nog dingen die ik kan doen? Ik ben geen geluidsexpert.

Ik hoop dat het nog gaat wennen of eventueel een nieuw filter zal helpen. Want ik zit (nu al) te denken of ik dit moet doorzetten (er zitten immers toch nog geen vissen in). Begrijp me niet verkeerd, ik wil heel erg ontzettend graag een mooi aquarium. Misschien dat de vissen die er straks inkomen een hoop goed maken. Maar ik weet gewoon niet of ik dat geluid trek.. 🙁

In de regel werkt een buitenfilter het beste en je kan denken aan een Eheim 2211 of 2213 en die zijn wel stil te noemen hoor.

Alle geluid en trillingen zullen van je filter komen.
Ieder filter zal wat geluid maken, daar is niets aan te doen.
Een extern filter kun je wel in een afgesloten kast plaatsen (wel even iets om je slangen geen doen, want die kunnen gaan resoneren) eventueel op een rubber matje om trillingen op te vangen.

Lastig probleem. Erg afhankelijk ook van je situatie wat betreft de oplossing denk ik.

Paar vraagjes die misschien duidelijkheid kunnen geven.

Je binnenfilter, hoe is deze bevestigd in je bak? Heb je een foto?
Mogelijk dat er iets resoneert in je bak, waardoor je meer hoort dan zou hoeven als het filter anders bevestigd is. In m'n quarantainebak heb ik een klein filtertje zitten wat vast zit met zuignappen en niet strak tegen de zijkant aan. Dat filter hoor ik in zijn geheel niet. Is een intern juwel filtertje wat ik bij de primo mee kreeg.

Dan je kast. Wat staat er in de kast? Die fungeert als een klankkast denk ik, verklaart ook waarom je minder last hebt wanneer laden en deuren open staan.
Wat je in jouw geval wil, is het verminderen van trillingen vanuit je aquarium die je kast in resoneren. Je wilt die trillingen eigenlijk absorberen. Kan op verschillende manieren.
Bij speakers en dergelijke wordt wel eens gebruik gemaakt van adsorptiepads, van die dingen die je onder je speaker plaatst om de trillingen op te nemen (wat een wasmachinematje denk ik ook doet). Dan denk ik dat je in jouw geval mogelijk baat hebt bij iets tussen je aquarium en kast wat een soortgelijke werking heeft. Onder m'n nespresso apparaat staat een kurken onderzetter die iets soortgelijks doet bijvoorbeeld. Zou zelf denk ik eens gaan vragen bij een bouwmarkt, wat je zou kunnen gebruiken voor dit doeleinde. Omdat je ook iets wil hebben wat goed kan omgaan met vocht.

Dan kan het daarnaast ook helpen om je kast zo vol mogelijk te stoppen. Zodat het minder een klankkast wordt 😉.
Verder kan de locatie van je kast in de ruimte etc zelfs ook nog uitmaken. Als je een akoestisch droog huis hebt, dat wil zeggen met veel dingen er in die geluidstrillingen adsorberen of diffuseren (verspreiden), dan zul je minder last hebben van rondkaatsende geluidsgolven als wanneer je een huis hebt met strakke lege muren en meubels. Als je bak dan net in een hoek staat te zoemen, dan kan dat ook weer gaan rondkaatsen, en hoor je het ook weer beter dan als het op een plek zou staan waar de geluidsgolven worden gebroken of opgenomen.

Maar ik zou zelf eerst beginnen met kijken naar de bevestiging van filter in aquarium tegen de wand. Als je de filter los in de bak hangt en het geluid wordt minder, dan weet je dat daar een factor zit wat invloed heeft.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik de juwel binnenfilters echt veel stiller vind dan de JBL potfilters die ik heb staan. M'n rio 180 stond vroeger naast m'n bed, en daar had ik werkelijk waar nooit last van.

Ik heb jaren naast een Jbl binnenfilter geslapen maar nooit last van gehad, luchtpomp was daarentegen irritanter

Ik heb de JBL 1502 nu en daarvoor de 902 maar die hoorde ik ook niet en ook niet met het kastje open.

Soms zijn filters in het begin nog wat luid. In de loop van een aantal weken vermindert dat dan. In die zin is er hoop. 😉 Al blijf je houden dat de ene persoon gevoeliger is voor die geluiden dan de andere. (Ik ben persoonlijk blij dat ik mijn bakken niet in de huiskamer heb staan, of erger nog, de slaapkamer.)

Die kleine superfish-filters zijn ook een beetje hit-and-miss hoor; de ene kan fluisterstil zijn terwijl de andere irritant bromt. Ik heb zelf een Eheim Pickup nog-iets als binnenfilter, die is vrij stil. Qua buitenfilters scoort hier de JBL cristalprofi goed en de Sicce Whale. Die laatste was in het begin erg storend (bromtoon) maar nu hoor je niks meer.

Bedankt al voor de snelle reacties!

Idd Barwaz, er zou iets moeten zijn tussen het aquarium en de kast.
Het filter zit met zuignapjes vast, best stevig tegen de wand. Zal kijken of ik wat foto's kan toevoegen. Hoop dat het te zien is, heb nu nog een witte waas in het water.
Ik heb het filter net even los gedaan en het is geluid is gelijk een stuk minder! Alleen kan ik hem niet zo loslaten in het aquarium..
Het aquarium is ook nog niet zo vol hoor. Denk dat ik er nog wel plantjes bij moet doen.
20211128_200126_HDR.jpg
20211128_200139.jpg
20211128_200216_HDR_(1).jpg

De kast is nog vrij leeg, op die kussen na. De deur heb ik eraf gehaald, dat scheelt al in het gebrom.

En ja, het is hier een vrij open ruimte, keuken, eetkamer en woonkamer is eigenlijk 1 grote ruimte (eetkamer is wel aangebouwd in een hoekje, maar toch).
Dus dat zal niet helpen idd.

Zit nu wel weer te twijfelen of toch niet een buitenfilter beter is? Als die in de kast staat, kan ik dat kastje isoleren. Ik moet me daar nog even in verdiepen, leek me zo een gedoe met die slangen, maar miss valt dat ook wel mee.

Owja, dat is wel handig. Heb 2 inkepingen van bijna 1 cm maar daar zitten natuurlijk ook al de stroomkabels. Ik weet niet hoe groot die slangen zijn, of verschilt dat ook weer per filter?

Reken maar dat je slang moet hebben van 12/16 wat bij bv een 2213 zit. De 2211 heeft 9/11.

Owja, dat is wel handig. Heb 2 inkepingen van bijna 1 cm maar daar zitten natuurlijk ook al de stroomkabels. Ik weet niet hoe groot die slangen zijn, of verschilt dat ook weer per filter?
Meestal heb je wel 2cm per slang nodig, dan heb je iets speling

Barwaz heeft al een boel goede dingen gezegd. Verder kun je nog kijken of je iets zachts om het snoer van de pomp kunt doen zodat het niet tegen de rand van de bak trilt. En even kijken naar de deur van het kastje. Iets van rubber dopjes om evt. ook het trillen van de deur te dempen.

Wat goed van je foto's! Geeft gelijk een goed beeld.
Je filter zit inderdaad redelijk strak tegen het glas. Kan niet goed zien of de omhulsel ook je ruit raakt, maar omdat je ook aan geeft dat hij, wanneer hij 'los' hangt, minder herrie geeft, kun je misschien proberen of andere zuignapjes wat kunnen betekenen.

Een extern filter hoeft niet moeilijk te zijn. Ik vind het zelf eigenlijk makkelijker in onderhoud.
Wat betreft de gehorigheid van intern versus extern, zijn geloof ik de meningen verdeeld 😉. Ik zou er zelf niet alleen vanwege het geluid om kiezen.
Paar dingen die mee spelen. Houd er rekening mee dat wanneer er een brom komt van je extern filter, en je zet die in de kast, dan fungeert de kast als een klankkast, waardoor je, als je het niet goed isoleert, juist beter gaat horen.
Wat water betreft, dat heeft de interessante eigenschap dat het geluid van een bron buiten het water dempt, maar dat je geluid wat in water zelf gemaakt wordt, in het water zelf juist beter kunt horen: https://www.vitens.nl/over-vitens/pers-en-nieuws/blogarchief/waarom-klinkt-geluid-onder-water-anders
Wat ik alleen niet weet, is hoe het zit met geluid wat in water gemaakt wordt, maar buiten het water wordt ontvangen door de toehoorder. Zoals in het geval van een binnenfilter in een aquarium. Het glas zelf zal ook een rol spelen. Misschien ga ik er nog eens even naar graven, want ik vind dit wel een interessant onderwerp.

De toon die je hoort. Is dat een spanningsgeluid? Of een beetje een brom die je hoort omdat er iets (mee)trilt?
Als je je hand tegen het glas legt, en tegen de kast. Voel je dan iets trillen?
Er zijn verschillende manieren waarop geluid kan worden overgedragen. Je hebt het zgn contactgeluid, waarbij trillingen worden doorgegeven aan een ander oppervlak, en je hebt zoiets als 'luchtgeluid', waarbij de geluidsgolven in de ruimte bewegen en weerkaatsen. Dat contactgeluid, dat zijn de trillingen die je kunt voelen. Luchtgeluid vraagt mogelijk om een andere oplossing als je dat aan wilt pakken, omdat je dan iets moet doen aan rondkaatsende geluidsgolven en niet aan de trilling die aan het oppervlak wordt doorgegeven.

Als je iets voelt trillen wordt er iets doorgegeven. Dan zou ik kijken naar dingen die dat absorberen. Als je niks voelt trillen maar wel iets hoort is het mogelijk iets binnen in de pomp zelf. Dan kom je denk ik uit bij wat @Gino88 zegt:
Soms zijn filters in het begin nog wat luid. In de loop van een aantal weken vermindert dat dan.
Is mijn ervaring ook. Mogelijk doordat er iets binnenin in de loop der tijd wat losser trilt, waardoor er op den duur minder mee resoneert. Ben niet bekend met de techniek binnenin de filters.

Verder kun je nog kijken of je iets zachts om het snoer van de pomp kunt doen zodat het niet tegen de rand van de bak trilt.
Dit vind ik een hele goeie. Zou ik zeker even naar kijken.

Dank weer voor je uitgebreide uitleg!

De brom van afgelopen dagen is nu zo goed als weg (tenzij ik in de kast ga zitten, haha, maar daar pas ik toch niet in). Dus dat vind ik al heel prettig. Ik laat het deurtje er voorlopig gewoon af. Dat vind ik niet erg.
Er is nog hoop 🙂
Nu alleen het geluid van het filter, het is niet super hinderlijk meer, wellicht gaat het nog wennen en misschien wordt het ook wat minder.

Ik dacht dat ik gewoon de filter hoorde, dus luchtgeluid. Maar ik voel het hele aquarium lichtjes trillen. Dus dan is het toch contact geluid. Het trillen van aquarium naar kast was de brom. Dat filter geluid is miss contact geluid van het aquarium zelf. Zeker nu ik het filter ook wat losser heb kunnen hangen is het al veel minder. Misschien wel te doen nu. Maarja, hij kan niet zo los blijven drijven, lijkt me niet handig met vissen erin.

Dus ik ga zeker even voor andere zuignapjes kijken, dat is tot nu toe wel de goedkoopste oplossing ipv gelijk een nieuw filter. En het snoer even inpakken. Kijken of dat helpt. En toch matjes onder het aquarium. Misschien ook wel fijn voor de vissen straks als ik de laadjes open en dicht doe, voelen zij dat hopelijk ook minder.

Ik ga dat eerst maar proberen, ander filter kan altijd nog.

Wat water betreft, dat heeft de interessante eigenschap dat het geluid van een bron buiten het water dempt, maar dat je geluid wat in water zelf gemaakt wordt, in het water zelf juist beter kunt horen: https://www.vitens.nl/over-vitens/pers-en-nieuws/blogarchief/waarom-klinkt-geluid-onder-water-anders
Wat ik alleen niet weet, is hoe het zit met geluid wat in water gemaakt wordt, maar buiten het water wordt ontvangen door de toehoorder. Zoals in het geval van een binnenfilter in een aquarium. Het glas zelf zal ook een rol spelen. Misschien ga ik er nog eens even naar graven, want ik vind dit wel een interessant onderwerp.

Misschien dat je geluid wat in het water wordt gemaakt juist minder goed hoort buiten het water, omdat het in water sneller gaat dan in lucht? Dat het dan toch wat gedempter klinkt. De walvissen en dolfijnen horen we denk ik boven water misschien ook minder goed?
Wel interessant idd 🙂

Wat fijn dat je in ieder geval al een stukje minder overlast hebt! Hartstikke mooi!
Ik dacht dat ik gewoon de filter hoorde, dus luchtgeluid. Maar ik voel het hele aquarium lichtjes trillen. Dus dan is het toch contact geluid. Het trillen van aquarium naar kast was de brom. Dat filter geluid is miss contact geluid van het aquarium zelf. Zeker nu ik het filter ook wat losser heb kunnen hangen is het al veel minder. Misschien wel te doen nu. Maarja, hij kan niet zo los blijven drijven, lijkt me niet handig met vissen erin.
Van wat je beschrijft vermoed ik een beetje een combinatie van beiden. Beetje geluid vanuit binnen in de pomp zelf (mechaniek), waardoor je bak mee resoneert, en je kast fungeert dan als een klankkast.
Vergelijk het met iets als een gitaar: de snaar die je aan haalt maakt op zichzelf staand beperkt geluid, maar wanneer je er een klankkast mee combineert heb je ineens veel harder geluid.
Waarschijnlijk schuiven de napjes ergens vast in de behuizing van je filter? Als je geen 'langere' napjes kunt vinden is het misschien nog een oplossing om ze er op te lijmen. Je bent nog niet zo lang aan het indraaien, dus je kan nog overwegen om gewoon het hele filter mee te nemen naar de LFS om eens te vragen naar een oplossing. Je kan ook eens kijken of het scheelt als je er een beetje filterwatten tussen doet. Let wel op dat de ruimte niet te breed wordt en dat er vissen in kunnen komen vast te zitten.

Zit even te denken wat je nog zou kunnen doen om de trillingen naar je kast te beperken. Je zou een stukje ondervloer kunnen proberen (misschien meerdere lagen op elkaar gelijmd). Die hebben vaak dB reductie, dat is bedacht om trillingen veroorzaakt door contactgeluid wat te dempen. Zolang de ondersteuning van je bak goed blijft (geen puntbelasting). Dan kan je nog proberen om de wanden in je kast iets meer diffuus te krijgen, misschien kan het helpen om wat vilt of tapijttegels tegen de binnenwanden/deur van je kast te lijmen. Maar als je de geluidsoverdracht naar je kast al kan beperken door trillingen te absorberen zou dat mogelijk niet meer nodig hoeven zijn.

Vaak moet een filter ook even indraaien waarbij zich een biofilm vormt en misschien helpt dat ook wel. Van de SF filters hoor je wel vaker dat je ze in het begin wat hoort.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan