Wat is er nieuw

Stinkend water

• Onderwerp starter Onderwerp starter StanJanssen
  • Startdatum Startdatum
S

StanJanssen

Guest
Hoi, Ik heb vorige week nieuwe vissen gehaald en hiervoor nog water en filter verschoont. Nu heb ik ze een paar dagen en kwam er een witte waas in het water waarvan ik heb gelezen dat het opzich niet schadelijk is. Nu sinds vanmiddag stinkt het water ook best wel dus heb direct weer beetje water verschoont en de filter. Nu stinkt het wel nog steeds. Moet ik gewoon even wachten tot morgen en kan het dan weg zijn of wat moet ik doen?

Dat filter schoon maken in combi met het verversen heeft je witte waas veroorzaakt, dat is bacteriebloei wat je nu hebt. Je filter kun je beter nooit schoonmaken tenzij d euitstroom aanzienlijk minder is en dan nog maak je nooit het hele filter schoon want je gooit miljarden goeie bacterien weg, eigenlijk is het zo: hoe viezer je filter hoe beter voor de balans in je aquarium.
Anyway, bacteriebloei verdwijnt vanzelf en niet door te verversen maar je water stinkt dus zul je wel moeten verversen, maar dat je water stinkt komt niet door je filter.
Wat meer info over je bak kan helpen de oorzaak te vinden van die stank.
Hoelang draait je bak?
Wat is het formaat in cm?
Wat is de bezetting qua bewoners?
Heb je een totaalfoto van je bak?
Weet je toevallig je waterwaardes?
Wat is het filter dat erop staat?

Heb mijn bak nu ongeveer half jaar.
Het is een bak van 65 liter
Ik heb nu 1 betta splendes een algeneter 3 bodemvisjes en 2 slakjes.
Ik heb afgelopen zaterdag bij het halen van deze vissen mijn water laten testen en dit was helemaal goed.

Dit is de bak met filter.
Zou zo niet precies weten wat voor een filter het is

Bijlagen

• 9520CB65-DA7F-4F3B-8D63-42DF80653F70.jpeg
    9520CB65-DA7F-4F3B-8D63-42DF80653F70.jpeg
    118.5 KB · Weergaven: 124
  • 146495AB-A020-4428-94DA-44974C84DF53.jpeg
    146495AB-A020-4428-94DA-44974C84DF53.jpeg
    135 KB · Weergaven: 110
SuperFish 50 of 100 intern filtertje. Zoals reeds gezegd is juist het schoonmaken van je filter i.c.m. het water verversen de oorzaak van deze bacterienbloei. Een filter alleen voorzichtig schoonmaken als de uitstroom merkbaar minder is geworden en dus het liefst zo weinig mogelijk. In tegenstelling tot wat je wellicht denkt maar een filter schoonmaken zal de werking niet verbeteren, juist het tegenovergestelde. Soms moet je echter wel als er zoveel afval in zit waardoor de stroming zal afnemen.

Voor nu vooral het filter met rust laten. Eventueel kun je dagelijks een emmer water verversen.

Zou eerst die rotzooi er allemaal uitgooien. Sleutelhanger = metalen, schelp = kalk, nep kwal = weekmakers allemaal niet goed voor je aquarium / vissen. Aangetaste bladeren van je planten verwijderen, dat motiveert ze tot het aanmaken van nieuwe bladeren.

Zou verder de helft verversen. Heb je wel een verwarmings element erin ?

Oh oke.
Verwarmingselement heb ik ja.
Maar enig idee waardoor de stank komt en hoe ik dit kan weghalen?

kan ook nog de bodem zijn (bodem rot), te herkennen aan donkere plekken in het zand. die af hevelen en zand goed uitspoelen. ruikt een beetje naar amonia

Die stank komt hoogstwaarschijnlijk door al die ornamenten, die horen niet in een aquarium en gaan dan stofjes afgeven wat slecht is voor je vissen en waterkwaliteit, en het zand onder die ornamenten kan daardoor gaan rotten (even in roeren als het zwart is dat zand dan heb je bodemrot)

Ik ben ook geen fan van al die plastic / metalen prullaria maar vind het wat te toevallig dat de stank na een half jaar nu ineens komt na het goed schoonmaken van het filter en verdenk hierdoor eigenlijk niet direct die ornamentjes. Waar ruikt het naar?

Ik ben ook geen fan van al die plastic / metalen prullaria maar vind het wat te toevallig dat de stank na een half jaar nu ineens komt na het goed schoonmaken van het filter en verdenk hierdoor eigenlijk niet direct die ornamentjes. Waar ruikt het naar?
Juist omdat het al zolang onder water is gaat het steeds meet stofjes afgeven, dus het lijkt mij alleszins aannemelijk

Heb alles eruit gehaald en ong helft v/h water ververst. De stank lijkt wel redelijk weg.
Bedankt voor jullie snelle hulp🙏🏼

Water blijft soms stilstaan onder die plastieken beeldjes en eenmaal je ze ff kantelt ruik je al het vieze water . Net zoals hier boven al gezegd zijn meestal nog weekmakers ook dus ...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan