Wat is er nieuw

Stip die met medicatie (Alparex) niet weg lijkt te gaan

Ewutru

Member
Lid geworden
22 januari 2024
Berichten
5
Leeftijd
29
Sinds kort hebben wij wat nieuwe vissen in ons aquarium gedaan, deze zitten er nu zo'n 4 weken in. De oorspronkelijke bewoners hebben nu stip gekregen, dit zijn onze Ramirez vissen. Dit is te zien op de foto's, het water is nu wat groen gekleurd door de kuur die we hebben toegediend.

We zijn vrij snel begonnen met een kuur Alparex van Colombo toen onze vissen nog maar een paar stipjes hadden. Inmiddels zitten we op dag 4 én zien we na de eerste her dosering eigenlijk meer stippen t.o.v. dat we begonnen.

We hebben de bijsluiter goed gevolgd, de filters aangepast etc..

De vissen vertonen verder geen gek gedrag, ze eten en zwemmen normaal, maar het is vrij sneu om te zien natuurlijk.

We zijn een beetje radeloos en hopen dat jullie ons verder kunnen helpen over wat we nu kunnen proberen om het weg te halen. We zullen de kuur afmaken, maar het lijkt niet te helpen..

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20240122_224856.jpg
    20240122_224856.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 58
  • 20240122_224752.jpg
    20240122_224752.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 55
  • 20240122_224258.jpg
    20240122_224258.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 57
  • 20240122_224741.jpg
    20240122_224741.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 55
  • 20240122_224237.jpg
    20240122_224237.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 58
Bij het behandelen van een ziekte is een goede waterkwaliteit van belang. Hoe vaak ververs je en wat zijn je waterwaarden?
 


Bij het behandelen van een ziekte is een goede waterkwaliteit van belang. Hoe vaak ververs je en wat zijn je waterwaarden?
We verversen het water 1/3e in de 3 a 4 weken met de temperatuur van het huidige water. De PH is 7.5 de rest van de waardes kunnen we nu even niet geven, de afgelopen twee keer dat we in de viswinkel waren hebben we ze laten checken en waren ze oke.

Ik denk dat nu de waterwaarden checken, met de kuur die gaande is niet veel zin heeft?
 
nu ze ziek zijn zou ik vaker grote waterwissels doen (minimaal de helft), meerdere keren in de week. Ik zou ook druppeltests aanschaffen om in zulke gevallen je waardes te kunnen meten (of naar de winkel gaan en het laten meten)... nitriet en ammonia in het water zijn altijd slecht voor de gezondheid van een vis.
 
nu ze ziek zijn zou ik vaker grote waterwissels doen (minimaal de helft), meerdere keren in de week. Ik zou ook druppeltests aanschaffen om in zulke gevallen je waardes te kunnen meten (of naar de winkel gaan en het laten meten)... nitriet en ammonia in het water zijn altijd slecht voor de gezondheid van een vis.
Ik wil dit toch afraden. Volg de waterwissels in de instructie van de kuur. Als je meer gaat wisselen voer je het medicijn juist af.

Zonder kuur: ik (en ik denk de meesten op dit forum) wisselen wekelijks hetzelfde of meer dan jij nu doet.

Wat nog wel eens wil helpen is de temperatuur van het water verhogen met 1 of 2 graden tijdens de behandeling.
 
Ik wil dit toch afraden. Volg de waterwissels in de instructie van de kuur. Als je meer gaat wisselen voer je het medicijn juist af.

Zonder kuur: ik (en ik denk de meesten op dit forum) wisselen wekelijks hetzelfde of meer dan jij nu doet.

Wat nog wel eens wil helpen is de temperatuur van het water verhogen met 1 of 2 graden tijdens de behandeling.
Meer wisselen kan wel, maar moet je ook de dosering van de medicatie hierop aanpassen.

Maar in mijn ogen is de beste werkwijze met stip:
Minimaal 50% waterwisselen (2x per week, of vaker als dat nodig blijkt)
Temperatuur in stappen verhogen naar +- 30°
In 2 stappen zout toevoegen naar +- 3gr/l

Bovenstaande kan in combinatie met medicatie, maar zoals gezegd, let wel op de dosering
 
Ik bedoelde de waterwissels eigenlijk zonder de kuur 😊 als het na 4 dagen nog steeds geen resultaat geeft en ze juist meer stippen krijgen, dan zou ik denken dat het met de waterkwaliteit samenhangt. Met frequent schoon water kun je al veel bereiken !
 
Ik denk dat de temperatuur nog wel een goede is. De eitjes van de parasiet die de stippen veroorzaakt worden niet gedood door het medicijn. Het is dus belangrijk dat er nog steeds medicijn in de bak is als de eitjes uitkomen. Door de temperatuur te verhogen komen de eitjes sneller uit. Dat geeft meer zekerheid dat er gedurende de kuur geen eitjes overblijven.
 
Ik denk dat de temperatuur nog wel een goede is. De eitjes van de parasiet die de stippen veroorzaakt worden niet gedood door het medicijn. Het is dus belangrijk dat er nog steeds medicijn in de bak is als de eitjes uitkomen. Door de temperatuur te verhogen komen de eitjes sneller uit. Dat geeft meer zekerheid dat er gedurende de kuur geen eitjes overblijven.
Ze komen sneller uit, waardoor ze ook minder tot niet bestand zijn tegen de hogere temperaturen, waardoor ze dood gaan.
Icm zouttoevoeging geef je de vissen meer kans om hun immuunsysteem aan te sterken, waardoor de parasiet uit zal sterven.
Medicatie zie ik als een extra hulpmiddel, maar zelf gebruik ik het in deze situatie niet.
 
Ik denk dat de temperatuur nog wel een goede is. De eitjes van de parasiet die de stippen veroorzaakt worden niet gedood door het medicijn. Het is dus belangrijk dat er nog steeds medicijn in de bak is als de eitjes uitkomen. Door de temperatuur te verhogen komen de eitjes sneller uit. Dat geeft meer zekerheid dat er gedurende de kuur geen eitjes overblijven.
Zeker een goede optie, we hebben het water nu van 25 graden verwarmd naar 27 graden. Ik durf hem i.v.m. de temperatuur waar onze vissen tegen kunnen niet op 30 te zetten!

Dank voor de tip!
 
Ramirezi kan dat heel goed hebben hoor. Evenals een 3gr/l zouttoevoeging.

Wat is de rest van je bestand dat je het niet aandurft?
 
Dat zou je even in overleg met de kenners van jouw vissoorten moeten doen. Maar veel vissen zien in de natuur ook een groot temperatuurverloop. Enige tijd kunnen ze er vaak prima tegen. Vergelijk het met koorts bij mensen. 40 graden koorts houd je geen maanden vol, maar een weekje kan prima.
 
Ramirezi kan dat heel goed hebben hoor. Evenals een 3gr/l zouttoevoeging.

Wat is de rest van je bestand dat je het niet aandurft?
We hebben nog wat barbus tetrazona (sumatraan groen) en wat algen eters waarvan ( Siamese algeneter en Siamese algeneter goud). Bij deze vissen lees ik allemaal temperaturen van zo'n 26 graden max.
 
Qua temperatuur zit je dan tijdelijk op 28° wel aan de max.
Zeker de Siamese algeneter kunnen bij warmere temperaturen echte etters worden, en hier heb je denk ik ook gelijk de oorzaak dat de Ramirezi "ziek" zijn geworden. Die kunnen dat drukke gedoe van zowel de sumatranen als de Siamese algeneter niet echt waarderen.

Wat is overigens de maat van je bak?
 
We hebben een 60L bak met nu 7 vissen er in, de algeneters zijn over het algemeen erg rustig en bemoeien zich vooral met zichzelf. Verder lijkt het in de bak ook erg goed te gaan onderling met de vissen, 't gaat er altijd vrij rustig aan toe.

De samenstelling kwa vissen hebben we met hulp van onze aquarium specialist uit Delft gedaan, daar hebben we opzich een goed gevoel bij.

Maar met de temperatuur spelen is wel even de moeite waard! Dank voor de tip!
 
@Friesian heeft wel wat ervaring met sumatranen geloof ik.

Siamese algeneters worden groot, (15+ cm). en naarmate ze ouder worden worden ze terratoriaal. Ik betwijfel of dit op termijn goed gaat. Mogelijk zie je de eerste problemen nu dus ontstaan, zoals Lagerwerf aanhaalt.

Bovendien lees ik 7 vissen: 2 algeneters, 2 ramirezi. Dan heb je als ik het goed begrijp 3 sumatranen. Die beestjes kunnen naarmate ze met minder zijn vervelender worden. het is namelijk een echte scholenvis.
 
Ik zou het gewoon even afwachten. 🙂 De dosering blijven doen en het de tijd geven. Malachietgroen (wat als het goed is in die medicatie zit) is volgens alle onderzoeken effectief tegen stip. Dus als het daadwerkelijk stip is, zou het moeten gaan afnemen.

Temperatuurverhoging versnelt het proces en zout vanaf een bepaalde hoeveelheid (3-5 g/L) beperkt witte stip ook. Maar ik zou dat zelf niet zo gauw toepassen; je verlaagt er de beschikbaarheid van zuurstof mee, terwijl witte stip juist al o.a. de kieuwen van vissen aantast. Ook is er altijd de mogelijkheid dat de witte stip verkeerd gediagnosticeerd is, en dan wordt temperatuurverhoging een risico.

In een goed ingedraaide (!) bak verdwijnt witte stip vanzelf. Dus dan kun je net zo goed afwachten in de meeste gevallen. Om er sneller vanaf te zijn zou ik dan eventueel liever nog die medicatie (malachietgroen) gebruiken. Niets mis mee in de voorgeschreven dosis. Scheelt ook voor je planten t.o.v. zout, want die vinden langere tijd al die grammen zout niet zo leuk.
 
Laatst bewerkt:
De samenstelling kwa vissen hebben we met hulp van onze aquarium specialist uit Delft gedaan, daar hebben we opzich een goed gevoel bij.
Ik heb hier toch een beetje een minder goed gevoel bij. Sumatraantjes zijn prachtige vissen maar wel met een gebruiksaanwijzing. Om ze rustig te houden, niet agressief, is een groter aantal nodig (15 minimaal) en ook de nodige beplanting.

Ook @AquaJantje heeft Sumatraantjes, ik heb ze gehad door te vaak uitval.

Mijn overtuiging is dat aanschaf en grootte goed op elkaar afgestemd moet zijn. Ook qua bak heb ik mijn bedenkingen. 60 liter is helaas te krap.

Maar het allerbelangrijkste is nu de stip goed aanpakken.

Ik zou je wel willen aanraden om toch de keuze in vissen en aquarium tegen het licht te houden. Ook qua filter heeft een buitenfilter mijn voorkeur, goede filtratie.
 
Laatst bewerkt:
Antennebaarsjes zijn helaas erg gevoelig voor stip, als de parasiet in de bak zit (en dat zit die bijna altijd) en ze ondervinden ergens stress van zijn ze al snel besmet.

Stap 1 is nu van de stip afkomen. Zorg voor voldoende oppervlakte beweging zodat er gasuitwisseling is, zet eventuele CO2 uit en verhoog de temperatuur naar 32 graden. Hoge temperatuur is geen probleem als het zuurstofgehalte maar op pijl blijft. Hou dit een weekje aan, dan is de stip weg en kan je de temperatuur weet laten zakken.

Stap 2 is het visbestand op orde brengen, je hebt nu drukke subtropische vissen met tropische vissen die van rust houden. Geen beste combinatie omdat de subtropen op een tropische temperatuur nog drukker worden. Kies welke vissen je het liefst hebt van je nu aanwezige soorten, breng de rest terug en lees je in de behoefte van je vissen in. Twijfel je of kan je geen goede informatie vinden, vraag dan hier om hulp.

Stap 3 zoek een goede aquariumspecialist om je nieuwe vissen aan te schaffen. Om te testen of die inderdaad goed advies geeft kan je vragen of je sumatranen met antennebaarsjes kan combineren. Is het antwoord ja? Dan heb je ofwel een winkelier die geen verstand heeft van vissen ofwel iemand die het belangrijker vindt om te verkopen dan om goed te adviseren.
 
Laatst bewerkt:
Is een PH van 7.5 niet hoog voor de soort vissen die er in zitten?
 
Aquainfo is een betrouwbare site die goede info over de vissen geeft. Je kunt hier lezen wat je vissen nodig hebben. Dan weet je daarna hoe deskundig de vissenspecialist in Delft is.
In de extra info staan ook belangrijke behoeften van je vissen.

En nog 1 tip: ‘vissenspecialisten’ die vissen in de verkeerde samenstelling en voor de verkeerde grootte van een aquarium enthousiast adviseren, verkopen je vaak met liefde daarna medicatie en andere aquariummiddelen ( om je water te verbeteren, om de weerstand te boosten).
Het probleem bij jou is de samenstelling, dat is de oorzaak. En daar gaan al die middeltjes niet voor helpen. Laat je geen geld uit je portomonee kloppen! Zonde van je duurverdiende geld en op den duur gaat dat niets helpen.

https://aquainfo.nl/artikel/mikrogeophagus-ramirezi/
https://aquainfo.nl/artikel/puntigrus-tetrazona-sumatraan/
https://aquainfo.nl/artikel/crossocheilus-siamensis-siamese-algeneter/
 
Laatst bewerkt:
Lagere pH dan 7.5. Ik heb ze zelf zitten op 6.8-6.9 en maak gebruik van osmose/leidingwater 80/20. Ook heb ik wat Guave en Catapa bladeren standaard in de bak. Verder rustige medebewoners, genoeg schuilplekken zodat ze zich veilig voelen. Dan bedoel ik niet persee schuilholen etc. Genoeg overhangende beplanting kan daar ook voor zorgen.

Schitterende visjes, zonder meer. Maar wel 1tje die meer zorg vraagt in het creëeren van de juiste omstandigheden.

Verder zou ik iedere week minimaal een waterwissel doen van 30-50%. 1x in de 3 a 4 wkn is te weinig. "Schoon" water is een must!
 
Verder zou ik iedere week minimaal een waterwissel doen van 30-50%. 1x in de 3 a 4 wkn is te weinig. "Schoon" water is een must!
Op welk vlak is een bak die eens per maand ververst wordt minder schoon (minder gezond?) dan een bak met wekelijks een waterwissel? 🙂 Uitgaande van een goede filtering, wat bij deze soort wel een must is.
 
Op welk vlak is een bak die eens per maand ververst wordt minder schoon (minder gezond?) dan een bak met wekelijks een waterwissel? 🙂 Uitgaande van een goede filtering, wat bij deze soort wel een must is.
Uitgaande van de beschikbare foto's van TS van de bak waar niet zo gek veel planten instaan.

Een bak waar je zo weinig waterwissels toepast vertrouwd voor een belangrijk deel ook op zijn planten, voor het wegpakken van "afvalstoffen". Naast dat geven voldoende planten een gevoel van veiligheid en beschutting. Niet geheel onbelangrijk naast goede filtratie 😉.
 
Planten hebben hun voordelen, dat ben ik helemaal met je eens! Maar, op welke manier zou een bak die een maand niet ververst wordt mét planten beter af zijn dan zonder planten, als het gaat om de waterkwaliteit die je voor de antennebaarsjes voor ogen hebt? :deal:
 
Planten hebben hun voordelen, dat ben ik helemaal met je eens! Maar, op welke manier zou een bak die een maand niet ververst wordt mét planten beter af zijn dan zonder planten, als het gaat om de waterkwaliteit die je voor de antennebaarsjes voor ogen hebt? :deal:
Veel planten in een dergelijke set up pakken een grotere hoeveelheid nitraten weg dan een set up met geen tot weinig planten. Dus kan het langer aan voordat er eventueel een waterwissel nodig is. Of de Antennebaarsjes zijn de enigste bewoners van de bak, dan zou het nog langer duren voordat er gewisseld hoeft te worden of is alleen bijvullen ook voldoende voor een behoorlijk lange tijd 😉.
 
Een te hoog nitraat kan op termijn inderdaad een probleem zijn voor o.a. Ramirezi maar ook voor andere (gevoeligere) soorten.
Op dit moment heeft de ts daar alleen niet heel veel aan, en is de "stip" de 1e prioriteit.
Als dat opgelost is kunnen we verder gaan kijken/helpen.

Ik hoop dat de medicatie inmiddels zijn werk doet. Maar als dat niet het geval is, zou ik toch voorstellen om toch.. (durf het bijna niet meer te zeggen).... die enkele week kunnen die planten heus wel aan, en anders waren ze al niet goed... en dan nog.. staan vissen voor mij echt hoger als planten.. dus.. (iets met zout?)

Zijn laatste tijd helaas al meerdere topics geweest met vergelijkbare "problemen" waar in mijn inzicht eerder ingegrepen had MOETEN!! worden, en dode vissen voorkomen hadden kunnen worden.

Excuses dat ik misschien wat direct ben, maar ik heb zelf in diverse situaties de ervaring dat stip met simpelweg temperatuur en zout met maximaal 2 weken geëlimineerd kan worden.

Niks doen kan, maar heb ik ook meegemaakt dat 500 kardinalen het op die manier niet hebben gehaald (1400l bak van een familielid, die te eigenwijs was om hulp te vragen)
 
Ik snap je zorgen wat dat betreft. "Niks doen" bij een situatie die niet onder controle is (waarbij niet alle variabelen overzien worden) kan slecht aflopen.

(durf het bijna niet meer te zeggen)...
:br:

Verder... nitraat vind ik zelf een vrij onschuldige stof hoor. De giftigheid wordt denk ik wat hoog ingeschat in deze hobby. Het krijgt in zeer hoge concentraties (honderden ppm) wel wat aantoonbare effecten op vissen, maar daar is in een gemiddelde bak geen sprake van. Vissen (ook gevoelige) kunnen nitraat heel goed verwerken.

Het wordt wel eens vergeleken met alcoholgebruik. Stel dat je 100 kan worden als je nooit drinkt (0 ppm nitraat), dan word je misschien 99,5 bij 1 glas per dag (90 ppm), 97 bij twee glazen (180 ppm), 90 bij 4 glazen (360 ppm), 60 bij 8 glazen.... Ergens houdt je vrijheid om te drinken op, maar je komt met een beetje consumptie best wel weg.
 
Een te hoog nitraat kan op termijn inderdaad een probleem zijn voor o.a. Ramirezi maar ook voor andere (gevoeligere) soorten.
Wat ik weet of heb gelezen is dat veel cichliden wel graag schoon water verlangen met weinig nitraat, fosfaat en andere toegevoegde stoffen. O.a. de Apisto s zijn een soort waar dit wel van belang is zover ik weet maar goed ik heb dit enkel van lezen.
 
Wat ik weet of heb gelezen is dat veel cichliden wel graag schoon water verlangen met weinig nitraat, fosfaat en andere toegevoegde stoffen. O.a. de Apisto s zijn een soort waar dit wel van belang is zover ik weet maar goed ik heb dit enkel van lezen.
Wordt ook aangegeven door gerenomeerde kwekers en zacht tot zeer zacht water.

Een intressante discussie/informatie uitwisseling dat zeker. Misschien iets voor een expert uitgedaagd topic in de toekomst 😉.

Maar ik denk dat wij eerst even moeten wachten op reactie van TS hoe het er nu voorstaat met het welzijn van het Antennebaarsje(s).
 
nitraat vind ik zelf een vrij onschuldige stof hoor. De giftigheid wordt denk ik wat hoog ingeschat in deze hobby.
Ben ik deels met je eens.
No3 is niet perse de schuldige stof waardoor het water "niet goed" is. Het is vaak een opstapeling van afstoffen waarvan we eigenlijk alleen No2, No3, Nh4 en Po4 meten.
Als er dan iets in het aquarium gebeurd, alleen No3 is buitensporig hoog, wordt dit als de schuldige aangewezen.

@Ewutru, wat is de status nu?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan