Wat is er nieuw

Stip, exit en nu??

snoet001

Member
Lid geworden
2 april 2023
Leeftijd
58
Goedemorgen, sinds een aantal weken een aquarium. Vorige week woensdag water laten checken op alles, was prima, nog een mosbal en rode garnaaltjes toegevoegd en BINGO iets waar ik altijd bang voor was gebeurde. Ik ondekte zondagmorgen op 1 vd kardinaaltetra's stip. Helaas alle winkels dicht dus esha 2000 toegevoegd, ook de andere 4 kardinaaltjes hadden ondertussen stip. 2de paasdag winkel gevonden en exit toegevoegd op ma, di, wo en op vandaag donderdag nog een kleine dosis omdat ik toch nog iets van stip zie zitten. Helaas heeft 1 kardaaltje het begeven👼
Maar hoe nu verder....
*moet ik exit blijven gebruiken tot ik niets meer zie?
*Wanneer kan ik koolstof weer in filter (interne) en keramiek plaatsen?
*wanneer kan ik water verversen en hoeveel % kan ik dan verversen?
Ik kan hier helemaal niets over vinden ben al 2 dagen aan het zoeken help help😥

Er zit toch wel een handleiding bij waarin staat hoeveel en hoelang je het moet gebruiken?

file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/extended-product-information-exit.pdf

Hoi,
Ik heb alles gelezen maar kan geen info over volgende zaken vinden
Werkt de exit nog aantal dagen na (ik zie nog iets van stip op een kardinaal)
Moet ik toch door behandelen als ik nog iet zie of is 3 dagen voldoende?

Wanneer is het het beste om water te verversen na exit gebruik en waneer terug plaatsen koolstof en keramiek enz.

Ik kan dat nergens vinden.....of ik snap het niet, dat zo ook zo maar kunnen 🙈

Je kunt het langer gebruiken, maar ik vrees dat als je de onderliggende oorzaak niet aanpakt, je blijft tobben. Het klinkt alsof je bak nog niet lang draait. Dan zijn de balans en de waterkwaliteit nog heel labiel.
Ik zou -als ik jou was- druppeltesten op NH3/4 en NO2 aanschaffen, dan kun je zelf testen of alles goed is.
verder nog wat aanvullende vragen om met je mee te kunnen denken:
hoe lang draait je aquarium nu ( hoe lang zonder en hoe lang met)?
Hoe groot is je bak?
Wat voor filter heb je?
Hoe maak je het schoon (als je dat al gedaan hebt)?
Welke bewoners heb je verder?

Misschien weet een mede-aquariaan nog een vraag te verzinnen, maar als je hier antwoord op weet te geven, weten we al veel meer.

Vorige week woensdag zijn alle waardes getest door speciaal zaak, ook extra op fofaat en ijzer. Alles was dik prima...
Daar mosbal en rode garnalen gekocht en zondag stip op de kardinaaltjes.
Lijkt nu goed, heb net van Frits in groningen gehoord dat exit nog even doorwerkt in t water.
Laten we hopen dat dit t was.
Bak is 60 x 31 x 40 binnen filter aquaflow 300 en luchtpompje erin.
Bak draait nu 3,5/4 weken met vissen en staat ca 6,5/7 week totaal.
Kardinaaltetra 5
Kegelvlekbarbaaltjes
Blauw spat 2 (man vrouw)
Corydoras 3
10 garnaaltje 5 japonica 5 rode
2 Acistrus
Stofzuig de bak regelmatig
Staan planten in en drijvende plantjes.
Ik hoop dat ik je zo voldoende inzicht heb gegeven van de bak. Alle tips zijn van harte welkom.....

De bak draait nu 6,5 week en je hebt er al 4 weken bewoners in dus de bak heeft niet 4 wk ingedraaid. Wellicht heeft dit ermee te maken.
Ik ben niet zeker maar de blauwe spat wordt ook veel te groot volgens mij. Cory s kun je beter met minimaal 6 houden ook. Je moet zo min mogelijk de bodem in je bak stofzuigen.
De Blauwe Spat heeft min 1 meter nodig als ik het hier lees:

https://aquainfo.nl/artikel/trichopodus-trichopterus-blauwe-spat/

Daar heb je gelijk in maar helaas verkeerd geïnformeerd. Ik ga er vanuit dat ik over niet al te lange tijd een grotere bak heb.

Ok dat klinkt goed maar ik wilde het toch even vertellen voor het geval je er niet van wist😉

Je hoeft voor nu niet meer te doseren. Hou komende dagen en weken maar in de gaten of het verder wegtrekt. Dan kun je altijd nog actie ondernemen als het weer de kop zou opsteken.

Wel gek dat je een kardinaaltetra verloren hebt. Witte stip is maar zeer zelden dodelijk, en gaat normaal gesproken zelfs zonder behandeling vanzelf weer over. Al is daar wel rijpe filtering voor nodig, en dat heeft jouw bak nu nog niet.

Mocht het nou weer erger worden / terugkomen, dan zou ik wel benieuwd zijn hoe het eruitziet. Misschien kun je dan even een scherpe foto maken van de vissen. 🙂 Je hebt ook ziektes die erop lijken namelijk.

Hoi,
Helaas zeer slechte foto had zo snel alleen hele oude beschadigde mobiel bij de hand. Stip is nu allemaal verdwenen gelukkig, alles leeft en is levendig eet ook goed, zie niks geen ander gedrag. Water waardes zijn ook allemaal in orde.

Bijlagen

• 20230414_110136.jpg
    20230414_110136.jpg
    30.9 KB · Weergaven: 115
Mooi dat het nu goedgaat en dan heeft het geholpen.

Wissel wissel en nog meer water wissel 😄 exit doet niet goed aan de balans in je bak die is verstoord en was al erg wiebelig zoals ik begrijp.

Witte stip is op 2 manieren te behandelen:
1 een middel, die dus de stip aanvalt. Het nadeel is dat dit ook belastend voor de vissen is, soms is het in hun voordeel maar ze moeten de belasting aan kunnen
2 de vis aan laten sterken waardoor de stip word afgeschud

De 2de optie is een hele aantrekkelijke optie voor mensen met een aquarium die heel erg uit balans is. Als je het water extra goed schoon houd baten je vissen hier enorm bij. Maar ook wanneer je weinig nitrogeen-cyclus bacteriën hebt is het gewoon belangrijk de belasting zo laag mogelijk te houden door het water extra schoon te houden.

De filter laat je met rust, deze moet sterk worden, bacteriën kweken. Deze schoon maken gooit de boel uit balans en stimuleert witte stip.

Witte stip zit altijd in een bepaalde vorm in je aquarium, de slechte bacteriën en virussen zijn normaal om te hebben. Alleen wanneer vissen kwetsbaar zijn worden ze vatbaar en ook daadwerkelijk geïnfecteerd. De vissen moeten aansterken. Als je om de dag 50% wisselt en het over 2 weken nog niet weg is zou ik zeggen probeer nog een behandeling exit uit. Meerdere malen achter elkaar behandelen is mogelijk, alleen voor aquariums die rijp zijn, ingedraaid zijn, sterk zijn en schoon water hebben.

Zelfs de meest ingedraaide aquariums kunnen niet meerdere behandelingen aan als je niet zorgt dat het water schoon is aldus de belasting laag ligt. Ander lijd alles er uiteindelijk onder

Bacteridruk

Tipje voor in de grotere bak. Kardinalen hebben toch graag wat meer van hun vriendjes om zich heen. Ik heb destijds mijn schooltje uitgebreid naar 15 stuks en zag meteen heel ander gedrag.
Ik heb trouwens ook een keer stip gehad toen ik de boel pas had overgenomen van iemand. Het zijn wel kwetsbare visjes. Een beetje stress en ze hebben so iets onder de leden. Maar ik heb toen ook behandeld met iets vergelijkbaars en nadat ze eenmaal gewend waren hadden ze verder geen problemen meer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan