Wat is er nieuw

stippen!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter elite60
  • Startdatum Startdatum
E

elite60

Guest
Hoi allemaal, ik heb in mijn aquarium kardinaal tetras. Nu heb ik stippen ontdekt. Vanmiddag exit gehaald. Nu is er 1 vis overleden. Er hangen een paar op de bodem. Het ziet er zielig uit. Zullen ze ook dood gaan of kan het nog goed komen?
Groetjes
 
Juist
Hoelang heb jij je bak? O,juist 60 cm.
Hoe Groot is je bak?
Exit heb je niets meer aan.
Kardinalen zijn al zwakke vissen.

Wat zit er meer bij?

Breng de verwarming naar 30-31 graden.
Gaan de stippen dood.
 
De bak was ingedraaid en daarna het water getest dit was goed. Nu zitten de vissen er een paar weken in. Ze zijn alleen. Er zitten alleen nog planten in.
 
Het is 54 liter
 
Temperatuur omhoog brengen naar 30 graden/

En 60 cm is te klein voor kardinaal tetra,s.
 
Dat ga ik doen dank je wel.
Wat vervelend dat ze niet passen. Had advies gekregen van de vissen winkel.
Wat zou beter zijn in dit aquarium?
 
De bak voor een aantal dagen verduisteren wil ook nog wel eens helpen tegen witte stip. Ik denk echter niet dat het allebei nodig is... Heb zelf ooit de ziekte weggewerkt door langzaam de temperatuur op te hogen en de bak te verduisteren voor ongeveer een week en het was zeer effectief, maar het heeft helaas wel veel schade aan de planten veroorzaakt.
 
O, werkt dat niet.
Nou, dat wordt wel vaker gedaan ,hoor.
Omdat Exit niet meer helpt.
Verduisteren heeft helemaal geen zin.
 
Hoe groot is de groep kardinaal tetra's die je erin hebt zitten? Ik zou wel gewoon exit blijven toedienen zolang de behandelperiode duurt.. Best kans dat je hiermee toch nog een aantal ervan kan redden
 
Ow ik zie dat wat ik heb gezegd niet klopt, sorry... Wat Bertus zegt klopt sowieso: temperatuur verhogen (niet te snel, in stapjes) want dit versnelt de levenscyclus van de parasiet. Het verduisteren kan de stress bij de vissen gedurende de behandeling wat verminderen. Sommige bronnen zeggen dat parasieten in het donker moeilijker een gastheer vinden, maar ik zou zelf niet weten waarom en of dit klopt. Het verminderen van stress is wel belangrijk omdat vissen met minder stress een betere immuunreactie op de ziekte hebben. Ik zou persoonlijk niet met medicijnen beginnen tenzij het heel ernstig is. Je kan eventueel op internet wat artikelen opzoeken over het behandelen van stip met zout, hierover is goede uitleg te vinden op youtube. Als alle stippen weg zijn nog even doorbehandelen zodat de parasieten in het water ook dood gaan.
 
Dat Exit niet meer werkt is niet waar, heb zelf een poosje terug stip met succes met Exit eronder gekregen en gehouden.
 
Ik vermoed dat Esha2000 wordt bedoeld, want dat doet inderdaad nog maar weinig van wat het belooft.

~ Ivo
 
Of het tegen witte stip (Ichthophthirius multifiliis) en bruine peperstip (Oodinium limneticum) effectief werkt weet ik niet, maar de grijze peperstip (Oodinium pullularis) heb ik met EXIT in combinatie met temperatuurverhoging (32�C) succesvol kunnen bestrijden.
eSHa 2000 is een middel tegen schimmel, vinrot & bacteri�n en zal dus weinig uithalen tegen een stip infectie.
 
Ik heb de temperatuur naar boven gedaan. 3 hebben de nacht niet overleefd. Ik heb er nog 3 over. 1 zwemt rond de andere zijn er ook slecht aan toe. Mochten ze allemaal overlijden wat moet ik met de bak doen voor er nieuwe vissen in kunnen? En mocht de ene die nu wel zwemt het overleven is het wel zielig hem in zn eentje te houden. Wat zal ik met hem doen? Bedankt voor het meedenken en adviezen
 
Exit werkt in vele gevallen nog prima, alleen blijkt er ��n witte stip-variant te zijn (met name bij kardinalen !!!) die resistent is tegen diverse middelen.

Ik zou in dit geval (als je er 1200% zeker van bent dat het stip is ; er zijn meer ziekten die stippen geven) de temperatuur verhogen tot 31/32 graden. Dit met name omdat je alleen kardinalen hebt, die deze temperatuur makkelijk aankunnen. De parasieten overleven deze temperatuur namelijk niet en het is effectief tegen alle varianten, Buiten dat heb je geen medicijnen nodig (hoe minder hoe beter) op deze manier.

Overal op de wereld met uitzondering van Nederland zijn ze lyrisch over Esha 2000!!!!
Esha vedient klauwen met geld met een oeroud product en blijft dat lekker doen hahaha.
 
Kan je een foto plaatsen, want ik begin te twijfelen of het Witte Stip is.
 
Kan het zijn dat ik het te laat heb ontdekt? Dat ze misschien daarom zo snel dood gaan. Er zitten veel stippen over het hele lichaam. Hoe kan ik hier een foto plaatsen?
 
Dat kan zeker. Het is niet heel snel dodelijk, maar dat kan het zeker worden.
Voor het plaatsen van foto's kijk in de bovenste balk van het forum.
Zijn het hele kleine witte stipjes of grotere ?


Groet,
Aad
 
Hoi, ik heb een foto gemaakt. Er is nu nog maar 1 over. Wat moet ik doen om de stip uit het aquarium te krijgen? Ik heb de temperatuur nog steeds hoog. Hoelang zal ik dit aanhouden?

523933elite60_0_82_elite60_1.jpg
 
Als ik dat visje zo zie denk ik dat alle hulp te laat komt. Die gaat niet meer genezen.

Volgens mij zie ik blauwalg op de bodem. Zit dat ook in de rest van het aquarium?
 
Ja dit visje is al overleden. Die andere deden precies het zelfde. En zijn later ook overleden. Ja die algen zitten overal. Ik heb de uren van het licht vermindert en ik haal het weg bij verversen van het water de algen weg. Kan dat er mee te maken hebben?
 
Blauwalg is niet gezond voor vissen, maar de witte stip zal daar geen direct gevolg van zijn. Blauwalg ontstaat bij een onbalans in de bak, door die onbalans kunnen vissen ziek worden.

Ik zou ieder plukje blauwalg afhevelen zodra je het ziet en dit goed volhouden.

Heb je een bodemstofzuiger? Als je die helemaal in de bodem steekt kan je de bodem goed schoonmaken. Dit kan ook al helpen.
 
Als er geen vis meer in zit, zou je Alle bodem materiaal met Heet water wassen.

En de bak goed schoonmaken.

Laat de hele bak eens zien.
 
Er zit 1 nog in. Die is wel heel eenzaam hele tijd in een hoekje. Ik zal straks een foto maken. De plantjes hebben ook alg en heb de vorige keer met schoon maken veel weg moeten halen.
 
Ik heb geen stofzuiger. Ik ga er een halen. Ik haal het grind waar alg op zit er uit en was het. Of kan ik dit beter niet doen.
 
Dat kan prima hoor. 🙂
 
dit is het hele aquarium. erg leeg nu.. ik heb nog steeds de temperatuur hoog wanneer zou ik kunnen denken over nieuwe bewoners? ik wil graag ook meer plekken maken om te schuilen en andere plantjes erbij halen. welke kunnen jullie aanraden?
 
512634_0_82_20140510_232403_resized.jpg
 
De laatste vis is ook niet meer. Nu weet ik niet wat ik moet doen voor er nieuwe bewoners in kunnen. Heeft iemand advies?
 
Als ik het zo zie, zou het beter zijn geheel opnieuw op te starten. Alle plantjes weggooien. Grind heel goed met heet water schoonmaken. De bak in zijn geheel goed schoonmaken. Weet zo even de naam niet, maar ik dacht dat er een middeltje was om de bak te ontsmetten. Na het schoonmaken de bak goed uitspoelen. Ook je filter goed reinigen en van nieuw filtermateriaal voorzien. Grind er weer in en snelgroeiers erin, dan eerst weer drie weken indraaien voordat je weer vissen erin gaat doen.

Gebruik geen chemische of huistuin en keuken reinigings-middelen!
 
Heel erg bedankt voor de hulp. Ik maak hem schoon en ga kijken voor vissen die beter in dit aquarium passen.
Groetjes
 
Volgens mij bedoelt Lex: halamid d, niet waar Lex?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan