Stock oplossing Calculator


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste,

Ik ben op zoek naar een goede calculator.
Ik gebruik nu de calculator van aquarium bemesting.nl, maar heb het idee dat het om een of andere reden niet goed gaat.
Ik heb wel de calculator van Rotala Butterfly gevonden, maar ik weet niet of de uitkomst wat je moet doseren per dag of per week is.
Ik doseer graag per week, dus in 1 keer
Mijn bak is 220 liter als ik een fles heb van 1000 ml en ik wil per keer 100 ml doseren en ik maak de oplossing voor Kno3 volgens de Rotala calculator dan voeg ik 7,5 ppm No3, 1,69 ppm N, 4,73 ppm K toe is dit voldoende voor een bak met veel planten?
Idem voor Kh2po4, K2so4
 
Ik gebruik ook de poeders en doe het anders. Ik neem een fles van 500 ml en los daarin op 83 gram nitraat en 8 gram fosfaat. Dan geef je per 100 liter 20 ml en daarmee voeg je zo n 20/2 toe.
De csm los ik op in 500 ml (gehele zakje) en voeg daarvan 8 ml per 100 liter toe.
 
Ik heb wel de calculator van Rotala Butterfly gevonden, maar ik weet niet of de uitkomst wat je moet doseren per dag of per week is.
Ik doseer graag per week, dus in 1 keer

Als je de optie 'Estimative index' gebruikt zie je de wekelijkse dosis.
Je kan ook 'EI daily' aanvinken, dan zie je de dosis per dag.

Handige calculator trouwens!
 
Schermafbeelding 2018-12-09 om 18.20.50.png



Of


Schermafbeelding 2018-12-09 om 18.21.01.png
 
Ik gebruik de calculator niet omdat de hoeveelheid per 500ml goed is aangegeven op de zakjes en de macro s kun je prima eenmaal per week toevoegen en de sporen verdelen over meerdere dagen.
 
Ik gebruik ook de poeders en doe het anders. Ik neem een fles van 500 ml en los daarin op 83 gram nitraat en 8 gram fosfaat. Dan geef je per 100 liter 20 ml en daarmee voeg je zo n 20/2 toe.
De csm los ik op in 500 ml (gehele zakje) en voeg daarvan 8 ml per 100 liter toe.
Dat werkt idd erg makkelijk ja, in het geval van TS zal hij dan 44 ml van beide moeten toevoegen, om op 20/2 uit komen
 
Mijn bak is 220 liter als ik een fles heb van 1000 ml en ik wil per keer 100 ml doseren en ik maak de oplossing voor Kno3 volgens de Rotala calculator dan voeg ik 7,5 ppm No3, 1,69 ppm N, 4,73 ppm K toe is dit voldoende voor een bak met veel planten?

Ik heb het even nagekeken en kom dan op het volgende:

Schermafbeelding 2018-12-09 om 18.50.05.png


Dus ik zie rechts wel staan dat je dat 2 tot vier keer per week mag doseren.
Nitraat ga je dan voldoende hebben maar je dan heb je nog PO4 (al dan niet in aparte fles) nodig ook natuurlijk...

Ik dacht dat ze een weekdosis gaven eigenlijk onder optie "Estimative index" maar ze spreken dan toch over 2 tot 4 keer per week..
Persoonlijk bereken ik anders via de calculator. Ik gebruik de optie "dose to reach a target" of "result of my dose", ... Of ik vergelijk ze eens onderling.

Maar daarom hou ik liever de PO4 en de NO3 gescheiden, dan kan ik de dosering nog individueel aanpassen achteraf.
Ik maak ook "sterkere" concentraties zodat ik langer doe met een flesje maar op zich speelt dat niet veel rol...

Onderaan de pagina heb je trouwens ook nog een tabel waar je je dosis ziet in relatie tot EI, Walstad, PMDD, ...
 

Terug
Bovenaan