Wat is er nieuw

Stockoplossing

rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Leeftijd
54
Wat gebruiken jullie om een stockoplossing in te doen voor automatische dosering?
Ik gebruik nu een paar 500ml flesjes waar de basis/compleet plantenvoeding voorheen in zat.
Maar die zijn niet echt handig.

Zo doe ik het nu.
Maar de vloeibare wil ik straks vervangen door poeders csm-b waarmee ik ook weer stockoplossing maak.

IMG_20200715_194528.jpg

Ik moet mijn doseer pomp nog binnen krijgen. Maar ik heb vd action van de drinkbekers met draaidop gekocht en een gat geboord waar net een slang doorheenpast.

Ik gebruik de (gebruikte) profito jerrycans van 5 liter. Daardoor hoef ik maar 1x per anderhalf jaar een stockoplossing te maken.

Dit dus

Bijlagen

• 20200715_200331.jpg
    20200715_200331.jpg
    50.5 KB · Weergaven: 108
Gewoon PET flessen in de maat die je nodig hebt.
Gebruik nu 0,5L water flesjes

Gewoon PET flessen in de maat die je nodig hebt.
Gebruik nu 0,5L water flesjes

Dat lijkt me ook makkelijk en het goedkoopste. Ik bewaar momenteel ook de oplossing in fles van sportdrink die bij AH 29ct kosten.

een tip, jouw doseerpomp staat bij veel zeewateraquarium gebruikers bekend als redelijk onbetrouwbaar.
Neem dus geen te grote flessen !!
wil je echt een goed en mooi systeem dan die van arka

een tip, jouw doseerpomp staat bij veel zeewateraquarium gebruikers bekend als redelijk onbetrouwbaar.

Wat bedoel je hier precies mee, dat de slangetjes kunnen gaan lekken?
In dat geval is het gewoon zaak om ze 1 x per jaar te vervangen, eventueel met slangmateriaal van hogere kwaliteit.

Bij mij werkt de Jebao doseerpomp prima, met 3 x 5 liter reservoirs eronder.
En áls ik al een lekkage krijg (ter hoogte van het pompje) zullen er slechts enkele mililiters uitlopen, en dat is onafhankelijk van de grootte van het reservoir.

Wat bedoel je hier precies mee, dat de slangetjes kunnen gaan lekken?
In dat geval is het gewoon zaak om ze 1 x per jaar te vervangen, eventueel met slangmateriaal van hogere kwaliteit.

Bij mij werkt de Jebao doseerpomp prima, met 3 x 5 liter reservoirs eronder.
En áls ik al een lekkage krijg (ter hoogte van het pompje) zullen er slechts enkele mililiters uitlopen, en dat is onafhankelijk van de grootte van het reservoir.
Wat precies doseer jij in die 3 reservoirs?
Wilde gok: KaliumNitraat, KaliumFosfaat en micro's?

Zou wel oppassen dat je mengsel niet te lang in de jerrycan zit ivb bezinksel
Dus eerst even kijken hoeveel je verbruikt per week/maand.

200 gram KNO3 per week

Zou wel oppassen dat je mengsel niet te lang in de jerrycan zit ivb bezinksel
Dus eerst even kijken hoeveel je verbruikt per week/maand.
Bij mij gaat een jaar goed bij Profito, kaliumnitraat en kaliumfosfaat. Uiteraard in verschillende containers. Ik heb alleen bij de profito bezinksel maar dat is normaal en volgens easylife is schudden voor gebruik niet nodig.

200 gram KNO3 per week
Dat moet een foutje zijn. Bedoel je niet 20 gram?

Laatst bewerkt:
Hmmm.

Ik bereken als volgt:
In KNO3 zit 61,33 % Nitraat en 38,67% Kalium.
Ik wil 10 ppm Nitraat in het aquarium doen.
Ik heb 1400 liter water.

streefwaarde_nitraat/1000*inhoud_aqua/verhouding_nitraat_in_kaliumnitraat=22,83 gram

Als ik dat toevoeg is het de volgende dag weer weg, 0 mg/l
Dat komt door de Cabomba denk ik.
En door de continue waterwissel 10 l/u = 1680 l/w

maak ik een denkfout?

Wat is daar precies mis aan?

Laatst bewerkt:
Wat gebruiken jullie om een stockoplossing in te doen voor automatische dosering?
Ik gebruik nu een paar 500ml flesjes waar de basis/compleet plantenvoeding voorheen in zat.
Maar die zijn niet echt handig.
Vier 500 ml. flacons kocht ik bij zo'n euroshop. Ze zijn, heel handig, donker maar wel half doorzichtig. Er zit een schroefdop op waar ik een gaatje inboorde voor de slangetjes.

IMG_20200716_181111[1].jpg

Hmmm.

Ik bereken als volgt:
Ik heb 1400 liter water.

streefwaarde_nitraat/1000*inhoud_aqua/verhouding_nitraat_in_kaliumnitraat=22,83 gram

maak ik een denkfout?

Je berekening klopt inderdaad. maar 'de dag daarna is alles weg' is bizar. Dat kan niet volgens mij.
Je hebt volgens mij relatief weinig planten, niet zo veel verlichting en wel veel vis. Dan kan ik niet plaatsen dat NO3 heel hard daalt.
Ik heb het even opgezocht. Ik gooi er per week 22 gram KNO3 in voor 720 liter (bruto). En ik heb veel meer planten en verlichting dan jij.

Zelfs met 10L/u verversing vind ik je toevoeging wel fors. 10 x zo hoog als bij mij.

Hmmm.

Ik bereken als volgt:
Ik heb 1400 liter water.

maak ik een denkfout?

dan zou er meer dan 8 ppm nitraat worden opgenomen door de planten dagelijks. Dat lijkt me niet onmogelijk.

dan zou er meer dan 8 ppm nitraat worden opgenomen door de planten dagelijks. Dat lijkt me niet onmogelijk.
Het zou misschien passen bij een hollandse plantenbak met zéér veel verlichting, maar zelfs dan is het fors. Ik zit een factor 10 lager in verbruik terwijl ik veel meer planten en veel meer verlichting heb.

ppm is een concentratie, dus als weinig planten 8 ppm moeten verbruiken per dag, is dat echt heel veel verbruik (uitgedrukt per plant per dag).

groene delen van landplanten (plantensap van groenten en sierplanten) bevatten 100 tot 1000 keer meer nitraat. Ik heb geen data van aquarium/waterplanten.

Ik ben het met je eens dat 8 ppm per dag opnemen erg veel is, zeker structureel. een valse testuitslag is misschien waarschijnlijker,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan