Wat is er nieuw

Stof in ‘t water na de licht uit periode

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mauske
  • Startdatum Startdatum
M

Mauske

Guest
Hallo,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.

Mijn aquarium draait nu enkele maanden, en alle waardes zijn stabiel.
Ik heb nagenoeg geen algengroei, en wissel elke week 20% van het water.
De visjes doen het super, en hebben zelfs al kleintjes. Ook de garnaaltjes zijn flink aan hun uitbreiding bezig.

Maar nu is het geval dat ik vorige week het water minder helder zag worden.
Van een afstandje zie je niet goed waarom, maar van dichtbij wel.
Als je goed kijkt dan zie je dat in de stroming van het water ‘stof’ meegevoerd wordt.
Het is geen zweefvuil, daar is het te klein voor, en het zit te mooi verdeeld in t water. Precies zoals je ooit in een zonnestraal stof door de kamer ziet zweven..

Nu keek ik vanmorgen, en het stof was eigenlijk zo goed als verdwenen, het water was weer kraakhelder.
Om 9 uur gaat het licht van het aquarium weer uit, en hebben de visjes en plantjes rust.

Om 4 uur gaat het licht weer aan, en wat zag ik weer, heel veel ‘stof’. En geen strak helder water.

Dus mijn conclusie is dat het water stoffig wordt in het donker.. maar wat kan het zijn ?
Iemand die dit fenomeen kent ? En nog belangrijker, wat kan ik eraan doen ?
 
Erg raar en heb je een foto van de bak als je het stof ziet? Gebruik je filterwatten?
 
Een foto van het stof is heel lastig te maken... ik zal t proberen..
Ja ik gebruik filterwatten, maar spoel deze grondig uit voordat ik ze in t filter doe.
 
Bekijk media item 765
Boven t visje is t stof een beetje te zien. Maar door de lange sluitertijden lijkt t allemaal veel groter.. de stofdeeltjes zijn in t echt maar een fractie van een mm groot.
 
Zoek is op plaatjes van "bacteriebloei" en vergelijk dat er is mee, kan t niet opmaken uit jou foto maar jij aan de hand van andere foto's wellicht wel.
 
Zoek is op plaatjes van "bacteriebloei" en vergelijk dat er is mee, kan t niet opmaken uit jou foto maar jij aan de hand van andere foto's wellicht wel.


Dacht ik ook aan maar dat hangt toch niet af van licht of donker?
 
Volgens mij is dat een overschot aan bacteriën namelijk. Waren het niet de Heterotrofe of zoiets?
 
Ik dacht zelf ook aan bacterien, op zich niet ernstig, maar ik kan niet verklaren waarom t na de donkere periode dan weer terug is.

Voeren doen ik om de 2 dagen in de middag.
 
Plaatjes van bacteriebloei geven niet hetzelfde resultaat als hier in mijn bak.
Bij bacteriebloei zie ik een witte mist, en geen stofjes.
Zo troebel als bacteriebloei is mijn bak niet.
 
Ja ik zou het dan zo niet weten. Enige wat in mijn beleving zou kunnen helpen is goede filterwatten maar ja...........................
 
Ik filter nu over watten, blauwe filterwatten, aktief kool en klei.

Het aktief kool heb ik van de week erbij gedaan om te kijken of ik het stof kan wegfilteren, maar t doet weinig tot niks,
Als t stof weg is en ik heb het licht daarna uitgedaan, dan is het stof weer terug als het licht weer aangaat.
 
Bizar verhaal.
Vooral omdat het wegtrekt door licht en opkomt door donker? Lijkt bijna een schools experimentje tijdens de les chemie...

Je kan misschien eens proberen om een glas of een glazen kan te vullen met het water wanneer het stoffig is. Dan kan je in het glas misschien een duidelijker foto maken ter identificatie en kan je ook eens kijken in hoeverre het ook daar wegtrekt door licht en opkomt door het donker?
En dan kijken of je eventueel iets van neerslag ziet in het glas mocht het water ook daar opklaren. Als er iets op de bodem van het glas neerslaat zie je misschien beter wat het juist is?

Je zou ook tijdelijk extra kunnen verversen, hoeveelheid en/of frequentie, misschien helpt dat?
Tenslotte kan je ook een zakje purigen in je filter steken, wie weet doet dat iets?

Het zijn maar losse ideetjes, hé want voorlopig gaat er geen lichtje bij me branden en tast ik, zoals het stof, vooral in het duister...
😀 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan