Wat is er nieuw

Stof in aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tubafish
  • Startdatum Startdatum
T

Tubafish

Guest
Hallo allemaal!

Na het indraaien, het visjes toevoegen witte stip en het verder inrichten, gaat het best prima met mijn kleine aquarium.

Nu heb ik alleen (na de laatste keer verversen 20L van de 50L op de 17e en het toevoegen van 6 guppen en 7 garnalen op de 19e ) ineens allemaal stof in het aquarium dwarrelen.
Wie weet waar dit vandaan komt? Is het algenbloei? En wat kan ik er tegen doen. Ik heb trouwens bij het verversen niets aan het filter gedaan!

In het begin was hij namelijk gewoon kristalhelder. Hieronder de foto's
20201220_123906.jpg
20201220_123903.jpg
.
20201220_123911.jpg

Ik zou je filter even 2volle dagen laten draaien ik had dit ook maar voor je de filter aan zet ff verschonen welke filter heeft u?

Hè? Wat bedoel je precies beginende guppy kweeker ?

ik denk ook witte waas. Te veel in 1 x toegevoegd

Maar die zit gewoon standaard bij het complete pakket. Filtertje ververst 300l per uur..
Ja maar het is niet zo omdat het erbij geleverd word, het een goed filter is, d eboel verkoopt gewoon leuk daarom stelllen ze zoiets samen, maar je filter is te klein voor je bak

Ja maar het is niet zo omdat het erbij geleverd word, het een goed filter is, d eboel verkoopt gewoon leuk daarom stelllen ze zoiets samen, maar je filter is te klein voor je bak
Hm, vind ik gek. In de eerste weken was alles kraakhelder en dit is echt pas sinds de laatste verversing en toevoeging.

anyhow. Wat zijn (naast het filter) nog andere oplossingen?

Een extra filter van bijvoorbeeld superfish en de cartridge vullen met filterwatten ipv spons. Dan haal je er al wat extra capaciteit bij.

Laatst bewerkt:
Niet met die kleine interne dingetjes friesian, dan is de doorstroming nog slechter en doen ze t al helemaal niet 🤣

ik heb ook vaak “ondercapaciteit” wat op zich niet erg is zolang je de doorstroming in de gaten houdt en je bodem de tijd geeft zich goed te ontwikkelen en je je bak niet te vol stopt. Ga je vervolgens veel toevoegen... dan kan je flink last krijgen. Controleer je ammoniak en nitriet, ververs wanneer nodig en meer kan je niet doen 🙂

Niet met die kleine interne dingetjes friesian, dan is de doorstroming nog slechter en doen ze t al helemaal niet 🤣

ik heb ook vaak “ondercapaciteit” wat op zich niet erg is zolang je de doorstroming in de gaten houdt en je bodem de tijd geeft zich goed te ontwikkelen en je je bak niet te vol stopt. Ga je vervolgens veel toevoegen... dan kan je flink last krijgen. Controleer je ammoniak en nitriet, ververs wanneer nodig en meer kan je niet doen 🙂
Ik heb zojuist wat lange stengel planten eruit gehaald. Er zat ook een octopus is en die had me wortels. Owhja tis een pogostemon octopus, dus flinke tentakels haha. 🤣 En dan gebeurt er toch wel wat met de bodem... :madd::sorry:

Hahahaha bizar hè hoe sommige planten ondergronds de bak door woekeren 🤣 Vanaf nu zal dit fenomeen bestempeld worden als “de octopus”

Mooi plantje btw! Kende ik nog niet!

Hm, vind ik gek. In de eerste weken was alles kraakhelder en dit is echt pas sinds de laatste verversing en toevoeging.

anyhow. Wat zijn (naast het filter) nog andere oplossingen?
Niks geks aan, in het begin zaten er geen bewoners in en had je filter niks te doen, nu wel en dan krijg je dus dit als resultaat. Er zijn geen andere oplossingen (tenzij je de bewoners weer terug brengt naar de winkel en je een kale bak wil) dan een groter filter nemen

Niks geks aan, in het begin zaten er geen bewoners in en had je filter niks te doen, nu wel en dan krijg je dus dit als resultaat. Er zijn geen andere oplossingen (tenzij je de bewoners weer terug brengt naar de winkel en je een kale bak wil) dan een groter filter nemen
Dat was met bewoners en had het filter zeker genoeg te doen.

Ook online gekeken en de speciaalzaak gebeld die jou verhaal tegenspreekt. Filter zou eerder te groot zijn voor het aquarium daar het een filter is voor bakken van 50L to 150L. Hij reinigt chemisch, mechanisch en biologisch en heeft een capaciteit van 300L per uur, dan kan ik dus +- 6 keer de volledige inhoud laten filteren van mijn aquarium per uur.

Ook online gekeken en de speciaalzaak gebeld die jou verhaal tegenspreekt. Filter zou eerder te groot zijn voor het aquarium daar het een filter is voor bakken van 50L to 150L. Hij reinigt chemisch, mechanisch en biologisch en heeft een capaciteit van 300L per uur, dan kan ik dus +- 6 keer de volledige inhoud laten filteren van mijn aquarium per uur.

Niet helemaal waar. Filter capaciteit is vaak gemeten onder de ideale omstandigheden (net als bij brandstofverbruik met auto's), op het moment dat de filter een beetje vol raakt dan verlies je al heel snel je stroming en het filtervermogen.

Ter informatie, voor mijn nanocube van 30L gebruik ik een filter met 480L per uur. Verder voor mijn garnalenbakje van 21liter heb ik een filter van 300L per uur draaien.

Voor nu zou ik zeggen dat je heel spaarzaam moet voeren en de filter even de tijd gunnen om te gaan 'werken'.

Ja de winkel zal niet zeggen dat ze bagger verkopen, dus logisch dat die jouw naar de mond praten, wat doe je dan op dit forum: vraag het de winkeldan, die weet het allemaal perfect volgens jouw

Ik trap ff tegen t been van de overcapaciteitsaanhouders aan; met dit filter moet het ook echt wel lukken hoor! Onderschat de werking van de bodem niet! En er bestaat ook zoiets als filtervrije aquaria die prima functioneren mits wat voorwaardes. Dus voor de doorgaans huis-tuin-en-keuken-bak hoeft echt geen professioneel buitenboord-unit met uv, vliezen, biologische ballen en dergelijke 🤣 we hebben het over een paar visjes en garnaaltjes.

lekker je bak laten stabiliseren beste ts! En je waardes in de gaten houden. That’s all you can do

Uit ervaring zijn dat soort filtertjes toch net niet genoeg voor een 50 L met een stevige belasting zoals guppen. In mijn 60 L die vergelijkbaar of zelfs lichter belast is vondt ik dat 2 pompjes van theoretisch 200L/uur het deftig draaiende hielden. Ik zou gewoon aanraden om een 2de klein pompje (pakweg 100 - 200 L/uur) bij te zetten. Is ineens ook handig als er ooit iets misgaat met één van de 2, dan heb je toch nog iets van filter.

En uit mijn ervaring draaien bakken prima zonder filter. Its all about balance. Je moet je niet doodstaren op flow en capaciteit. Je bodem, je planten, lichtintensiteit, bezetting, allemaal zaken die meespelen. Ik vind 6 guppen geen zwaar bestand voor een doorsnee bak. Maar... hoeveel de ts ze voert telt wel weer zwaar mee. Voor t zelfde geld ligt de bodem vol vlokken.

zoek maar eens op; filterless tanks. En geniet!

En uit mijn ervaring draaien bakken prima zonder filter. Its all about balance. Je moet je niet doodstaren op flow en capaciteit. Je bodem, je planten, lichtintensiteit, bezetting, allemaal zaken die meespelen. Ik vind 6 guppen geen zwaar bestand voor een doorsnee bak. Maar... hoeveel de ts ze voert telt wel weer zwaar mee. Voor t zelfde geld ligt de bodem vol vlokken.

zoek maar eens op; filterless tanks. En geniet!

Ik heb dat soort filterloze bakken al gezien, maar spaarzaam voeren, veel planten en een beperkt visbestand is een voorwaarde voor zo'n bakken. 6 volwassen guppen is toch niet niks hoor, en als de kweek begint gaat dit filtertje het al helemaal niet meer trekken.

Ik trap ff tegen t been van de overcapaciteitsaanhouders aan; met dit filter moet het ook echt wel lukken hoor! Onderschat de werking van de bodem niet! En er bestaat ook zoiets als filtervrije aquaria die prima functioneren mits wat voorwaardes. Dus voor de doorgaans huis-tuin-en-keuken-bak hoeft echt geen professioneel buitenboord-unit met uv, vliezen, biologische ballen en dergelijke 🤣 we hebben het over een paar visjes en garnaaltjes.

lekker je bak laten stabiliseren beste ts! En je waardes in de gaten houden. That’s all you can do
Ja deze opmerking is net zoveel waard als al jouw andere opmerkingen (over bijv. filterwatten in een sponsfilter doen 😆 ) geen bal waard jouw inbreng, je hebt er letterlijk de ballen verstand van

Nou nou,
Verkeerde been uit bed gestapt?
Ja de winkel zal niet zeggen dat ze bagger verkopen, dus logisch dat die jouw naar de mond praten, wat doe je dan op dit forum: vraag het de winkeldan, die weet het allemaal perfect volgens jouw

Ja deze opmerking is net zoveel waard als al jouw andere opmerkingen (over bijv. filterwatten in een sponsfilter doen 😆 ) geen bal waard jouw inbreng, je hebt er letterlijk de ballen verstand van
goddome zeg🧐🤣.

Ik wacht het allemaal lekker rustig af en merk wel hoe het gaat.
Ga er in ieder geval nu nog geen filter bijkopen. Ik laat sowieso eerst de platy bevallen en kijken wat er overblijft en dan kijk ik wel weer eens verder.

Nou nou,
Verkeerde been uit bed gestapt?

goddome zeg🧐🤣.

Ik wacht het allemaal lekker rustig af en merk wel hoe het gaat.
Ga er in ieder geval nu nog geen filter bijkopen. Ik laat sowieso eerst de platy bevallen en kijken wat er overblijft en dan kijk ik wel weer eens verder.
Nee hoor ik steek heerlijk in mijn velletjuh 😆

Om dan mijn reactie toe te lichten: De winkel verkoopt jouw een leuke set met allerlei verkooppraatjes erbij, nu blijkt het filter ontoereikend, verwacht jij dan serieus dat die winkel gaat zeggen: "sorry we hebben u opgelicht dat filter is inderdaad te klein" Nee dat doen ze niet, ze zullen je eerder allerlei waterverbeteraars en andere meuk aansmeren om je probleem op te lossen (symptoombestrijding).

Anyway, je antwoorden heb je gehad, aan jouw er al dan niet iets mee te doen

Nicolientje voelt zich kerstig 🤣 Wat ben je toch een .... vrouw. Toch wens ik je een hele fijne kerst!Wie weet warmt mijn opmerking jou hartje wat op! <3

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je medicijnen tegen de witte stip gebruikt? En hoe lang is dat geleden?
Je kunt de bacteriebloei afwachten maar hou je vissen wel goed in de gaten.

Nicolientje voelt zich kerstig 🤣 Wat ben je toch een .... vrouw. Toch wens ik je een hele fijne kerst!Wie weet warmt mijn opmerking jou hartje wat op! <3
Vind jouw ook wel lief hoor, echt iemand die zijn afspraken nakomt 😆

En ik ben inderdaad helemaal in de coronaproof kerstsfeer, net heerlijk all you need is love gekeken, zou je ook eens moeten doen, dat gooit zo heerlijk je emoties overhoop 😆:Dk fijne dagen toegewenst

Beetje onduidelijk om welk filter het nu precies gaat (want onder de genoemde naam vindt google niks) maar het zal iets zijn wat qua capaciteit vergelijkbaar is met een superfish 100.

Uitgaande van een ingedraaid filter en voldoende gerijpte bak, moet dat heus wel die zes guppen en wat garnaal kunnen dragen. Het feit dat er nu toch een witte waas optreedt, betekent dat het indraaien niet op voldoende niveau gebeurd is (voor de belasting van vis + voer) of dat er nadien iets een verstoord evenwicht gaf.

Zo'n kleine bak biedt niet heel veel buffer, dus uitschieten met het voerpotje bijvoorbeeld kan al aardige gevolgen hebben.

Ik zou nu spaarzaam voeren en de komende dagen/weken (op geleide van de waterwaarden) extra verversen totdat de stabiliteit terug is. Testen is daarbij wel echt belangrijk; ook kraakhelder water kan te veel ammonia of nitriet bevatten.

Ben even lekker eigenwijs geweest heb het filter eruit gehaald en alles onder de kraan afgespoeld. Filter iets harder laten uitstromen en bak is weer helemaal helder..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan