Wat is er nieuw

'Stof' op plantjes (op Limnophila sessiliflora)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Marrie98
  • Startdatum Startdatum
M

Marrie98

Guest
Op mijn Limnophila sessiliflora ontstaat (alweer) een soort stoflaag, de vorige keer ging het plantje dood. 🙁
Wat kan ik hier aan doen want hij begon eindelijk een beetje de hoogte te krijgen die ik wilde.
Verder groeit hij nu ook erg raar. Hij groeit heel hoog maar met weinig blad en sommige stengels zijn opeens kaal. Verder vormt hij ook een paar vreemde bladeren.

Wat kan dit zijn? En wat kan ik er aan doen?
 
Marrie98 zei:
Hij groeit heel hoog maar met weinig blad en sommige stengels zijn opeens kaal.
Dat is niet omdat er weinig blad gemaakt wordt, maar de internodi�n langer worden, daardoor lijkt het "kaal". Mogelijk doordat het licht niet sterke genoeg is.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... mber=92780

Als het "stof" echt los op het blad licht even beetje met je hand er langs wapperen. Kan ook komen omdat je mogelijk last van zweefvuil hebt.
 
De foto:
6RbQTJnZx8cp2wO99jKj2OwtgzdcVQN5.jpeg

Het is niet heel goed zichtbaar want de plant staat achterin het aquarium. Maar je kan wek een beetje vuil zien zien zitten en je kan ook ene vreemd blad zien.
 
Qua vorm en model vind ik hem er normaal uitzien hoor. Bij wat minder licht krijg je snel wat meer ruimte zoals Lex ook al aangaf. dat heb ik ook bij de stengelplanten.

Zit er op alle planten vuil dan??
 
Alleen op deze en de Chamaedorea, maar dat schijnt ene kamerplant te zijn dus dan vind ik het wel logisch dat hij het moeilijk heeft, ik vind het al knap dat hij al een jaar in mijn aquarium, maar Gata nu overduidelijk achteruit (dat stofachtig spul, dode blaadjes, bruin uitslaan etc) het zit ook een beetje op een Anubis, maar ik maak me dus meer zorgen om de limnophila, aangezien die het een keer eerder had en toen is gestorven.
 
Kun je van de Anubia ook een foto posten dan want zoals ik de andere foto zie lijkt het niet verkeerd hoor. In een 60 cm zit wat minder licht dus krijg je vaak grotere afstanden tussen de kransjes met bladeren.
Het stof kan ik ook niet duidelijk waarnemen.
 
Het is niet heel veel wat op de Anubia zit, maar je ziet het wel een beetje
ztBf-SkRvoQmcZw_-Rg-EHxD7Q9vBR_X.jpeg

En het andere plantje:
ztBf-SkRvoQmcZw_-Rg-EHxD7Q9vBR_X.jpeg


Mijn vader werkt bij ene bedrijf waar ze apparaten etc voor in operatiekamers maken en daar hebben ze lampen met een soort spiegeltje er boven die het licht naar beneden reflecteert. Mijn vader heeft belooft een zo'n spiegeltje te maken voor boven mijn lamp zodat al het licht het aquarium ingaat en elke hoek bereikt 😀
 
Ik denk dat op de bovenste foto groene puntalg te zien is. op de onderste foto lijkt het op de meest linkse en hoge bladeren wel of er alg opzit waar vuil in blijft hangen.
Wat zijn je waterwaarden op het moment en wat voeg je verder toe??

Hoeveel uren brandt de verlichting nu?? En zit er in de kap geen reflector?
 
De waardes die ik kan meten:
Ph: 6
GH: 11
Kh: 9
Nh4: 0
Nh3: 0,5
No2: 0,1
No3 19ml/g
Fe: 0,4
O2: 4mg/l
CO2: 13mg/l

Er zit nog geen reflector boven die komt nog.

Het licht staat in totaal 9 uur aan per dag
 
Hoe heb je dit gemeten want dit kan niet hoor. Bij ph 6 en kh 9 zit je op dik 250mg co2 en dan zou je geen vis meer overhebben.

Ook zie ik dat de nh3/4 niet op 0 staat.
Ook de no2 is geen 0.

Is dit een net opgestarte bak misschien?? En hoe kom jij op 13mg co2 uit als ik vragen mag want de tabel geeft heel iets anders aan bij een kh van 9 en een ph van 6.
 
Heb hem 2 weken terug her opgestart en gebruik een oude meetset van mijn oom, dus het kan best dat die set een beetje kapot is...
 
Wat voor meetset gebruik je want als je de kh/ph tabel erbij neemt dan zie je het hoge co2 gehalte bij die waarden. Ergens zal dus een meetfout zitten denk ik.
Dat er bepaalde waarden nog niet tot 0 zijn gezakt is logisch met een net weer opgestarte bak hoor.

De groene puntalg is vaak een po4 tekort maar ja die heb je niet kunnen meten zie ik.
Op die kamerplant zie ik dacht ik vuil op groene haartjes zitten. Deze groene alg is meestal een co2 tekort.
 
Oke bedankt dan zal het denk ik een CO2 tekort zijn. 🙂
Ga even een oplossing bedenken
 
Ik zou me er eerst van overtuigen dat ik de goede waterwaarden weet. Vanuit daar kun je dan weer verder. helemaal tijdens de opstart is het wel van belang om zeker te weten dat alle schadelijke stoffen eruit zijn.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan