Stoppen met aquarium?


K

kraikkonen

Guest
Beste mensen.

Ik heb al 6 jaar een aquarium, maar sinds het krijgen van een zoon heb ik er steeds minder tijd voor en ook minder tijd om er van te genieten merk ik. Nu zit ik ik een dubio: stoppen of doorgaan.

Ik ververs nu wekelijks 50 procent, en doseer all in one voeding. Is het mogelijk straks in het voorjaar (als de tuin er ook weer aan komt), om de twee week te doen of zouden jullie dan beter stoppen?

Graag jullie visie.
 
Je zou kunnen meten hoeveel voeding er na 2 weken nog aanwezig is en of dat dan toereikend is. Of je ververst als dat lukt de helft per week en doseert ook de helft AIO.
 
Herkenbaar! Mijn zoon is bijna twee. Heb de bak onlangs een herstart gegeven en geniet er weer enorm van.

Wat betreft verversen: meten is weten. Ik ben geen voorstander van fors verversen als je bv amper nitraat meet, maar veel hangt uiteraard van je bezetting, planten, techniek etc af.

Je zou meer makkelijke planten kunnen toevoegen, drijvers ... en kijken of je eventueel je bestand wat kan verlagen? Dan kan je echt makkelijk af met minder verversen. Licht wat minder lang laten branden ... boel wat meer in pauzestand.

En alg op ruiten enzo ... joh dat doen we meer voor onszelf dat de beesten. Dat doe je als laatst ;)

Je weet zelf wat goed voelt. Succes en geniet van je koter, het gaat zoooo hard!
 
Veel hangt af van de genoemde factoren en die zijn mij nu niet bekend dus wellicht kun je iets meer info over de bak geven om te kunnen oordelen.
 
Ik weet niet hoe groot je aquarium is. Maar ik ververs hier maar 40 liter in de week op een 300 liter bak.

Als je geen EI toepast. En matig bent met voeding kan dat prima.

Planten groeien ook met weinig. Maar wel zorgen dat er niets te kort komt.

Vandaag was ik met een uurtje klaar. Soms is het ook 2 uur. Als er veel gesnoeid moet worden.
 
Ik heb hier twee bakken, de 80cm(100 liter) ververs ik 30 liter per week, de 120cm (240 liter) zelfs maar 20 liter per week. Het normale onderhoud kost me samen nog geen 2 uur in de week, dus dat is best goed te behappen.
EI bemesting is leuk, maar kost inderdaad aardig wat tijd, als je geen hele volle plantenbak hebt met bijzondere soorten enzo is het ook niet persé nodig.
Denk goed na voor je stopt, want hele grote kans dat je er spijt van gaat krijgen. Toen ik mijn eerste aquarium na ruim 15 jaar weer opstartte was mijn jongste dochter ook nog erg jong, en toch is het allemaal gelukt.
Succes met de beslissing!
 
25% per week zou ook prima kunnen als je een normale bezetting hebt.
Ook de manier waarop je het doet kan soms veel tijd schelen.
Ik doe 85 liter eruit en erin in nog geen 30 minuten.
 
Kort en goed; als je op deze (Aquarium liefhebber-)site vraagt wat het beste is? Stoppen of doorgaan? Kan ik wel raden welk antwoordt je krijgt...

;););)

Nu even serieus; ga door! Later krijg je spijt. Hier spreekt iemand die dat destijds deed. Iets later dan Ts. onze kinderen waren 4 en 6 jaar oud. Ze konden mijn aquarium nog wel zien. Hij kwam op "hun" school te staan. Ik heb er altijd spijt van gehad en ben dan ook blij dat ik weer bezig ben!!!

Succes!!
 
Ik heb ook een pauze ingelast tot mijn jongste 4 werd. Toen weer begonnen.

Mocht je stoppen doe dan je spullen niet weg. Je begint zeker weer met de hobby.

Eens een aquarium is altijd een aquarium gek.
 
Mijn zoon is nu negen maanden en ik vind het juist ook wel lekker om met het aquarium bezig te zijn. Even helemaal alleen (aqua staat op apart kamertje) nergens druk om maken behalve snoeien en verversen.

Maar als het je tegen gaat staan zou ik de bak even een jaartje op zolder zetten. Het gaat vanzelf weer kriebelen.

ps. Mijn zoon vindt de vissen (of vooral het licht) bijna net zo mooi als zijn vader!
 
Misschien heeft de TS iets aan mijn methode.....Ouderwets misschien, maar kijk maar eens via de link in mijn bak over een hele reeks van jaren.....!!
Ik verwissel maar 1 x per maand ongeveer 50% van het water, voeg aan dat water waterbereider (aquatan) toe en ook plantenmest ( Duplaplant) en dat is echt alles.
Daarnaast ook 1 x per maand 1 van de 3 filters van mijn bak.
Alles bij elkaar een kleine 2-3 uurtjes werk. en natuurlijk elke dag voeren en ook plantenmest ( Duplaplant24). Dat gaat echt al tig jaren meer dan goed!
Mijn vissies worden stokoud en de planten groeien de bak uit....! Is niet overdreven, zie de vele foto's.
 
Beste mensen.

Ik heb al 6 jaar een aquarium, maar sinds het krijgen van een zoon heb ik er steeds minder tijd voor en ook minder tijd om er van te genieten merk ik. Nu zit ik ik een dubio: stoppen of doorgaan.

Ik ververs nu wekelijks 50 procent, en doseer all in one voeding. Is het mogelijk straks in het voorjaar (als de tuin er ook weer aan komt), om de twee week te doen of zouden jullie dan beter stoppen?

Graag jullie visie.
en over hoe grote bak praten we dan en wat voor inrichting geeft John ook al aan
zonder dat is het moeilijk raad geven
wel vreemde sluik reclame onder je onderschrift staan :S:S:juggle:
 
Ik ben een half uur bezig in de week.
En als ik mijn filter moet verschonen 45min.
Snoeien reken ik niet mee want dat is zo leuk dat ik de tijd vergeet.

Ik verbers 1x per 2 weken 20l water op 100l . Daarnaast 1x per 6 a 8 weken mijn filter. En wekelijks een snoeibeurd.

Als ik alles in 1x zal doen ben ik ruim 2 uur per week bezig waarvan een uur snoeien en treugplanten. Maar nu ongeveer 30 min.
 
Ook de manier waarop je het doet kan soms veel tijd schelen.
Ik doe 85 liter eruit en erin in nog geen 30 minuten.

Hoe doe jij het? Ik zag er steeds vreselijk tegenop, gesjouw met emmers enzo maar kreeg de tip om een klein pompje te gebruiken, die pompt het vanuit de emmer de bak in terwijl de kraan het ondertussen bijvult in de emmer. Ondertussen ruim ik vast het eea op. Ideaal. Pompje is wat zwakjes maar haalt het nèt.
 
Uit ervaring zeg ik niet stoppen. Je start toch weer op!
Wel Kun je je routine bekijken. Wat kan er geoptimaliseerd worden. Er zijn systemen in omloop om verversen makkelijker en sneller te doen. Verder inderdaad je bak bekijken. Bedenk wat je het leukste vind aan de hobby en richt je daarop. Vind je de vissen leuk dan zijn de planten minder belangrijk. Vind je de planten juist leuk, kijk dan naar minder veeleisende soorten.
Conclusie, probeer het jezelf de komende tijd makkelijker te maken. Kinderen worden heel snel groot en dan heb je weer tijd genoeg.
 
Het is voor sommige hier mischien niet voor te stellen maar nog geen half jaar geleden stond ook op het punt er mee te stoppen.
Te weinig tijd en aandacht voor de bak waardoor het er niet uitzag.

Nu ben ik bij dat ik het niet gedaan heb en heb ik zelfs een 2e bak in de planning

Er zijn diverse handige oplossingen voor de aquarium klusjes.
Bijvoorbeeld deze.
http://discuszolder.nl/onderhoudsslang-water-verversen-zonder-emmers/
 
Mooi om de vele reacties te zien en dat ik een herkenbaar punt aansnijd. Het gaat om dit aquarium (foto's bijna onderaan). Foto's van een jaar oud, dus er is zeker e.e.a. veranderd, maar geeft jullie een idee.



Ik zit nu op het punt van stoppen, of de boel nog een keer helemaal omgooien. Dus misschien is het ook wel gewoon een kwestie dat ik op het concept ben uitgekeken. Rijst de vraag of ik daar genoeg tijd voor heb:)

Meet ik het beste de ijzer om te kijken of er voldoende voeding aanwezig is? Ik zou dan in het kader van tijdsbesparing liefst om de week ca. 40 procent verversen. Visbestand is momenteel een stuk of 15 rode platy's en 30 japonica's. Voor de planten voeg ik 1 bel co2 per seconde toe en ik schoon de filter om de 5 week ongeveer.
 
Er zijn systemen die volledig automatisch je water verversen. Maar die kosten ook wel wat.
 
Even goed nadenken wat je dan uiteindelijk van plan bent om te gaan doen...
Als fervent aquariaan zijnde zeg ik: ga lekker door... Maar ik kan het heel goed begrijpen als je voor andere prioriteiten kiest. Ik heb weliswaar een totaal andere invalshoek waardoor ik gas heb terug genomen binnen deze hobby doch soms zul je het plezierige van deze hobby terzijde moeten stellen voor iets anders. In jouw geval jouw zoon en dat is uiteraard ook zeker niet onbelangrijk. Logisch toch...! Als ouder zijnde kies je in eerste instantie voor jouw kind. En misschien kun je toch nog een balans vinden om toch voor jouw zoon er te zijn en van de hobby te kunnen genieten.

Trouwens, elke week 50% van het water in jouw bak verversen vind ik persoonlijk wel erg veel.Of je moet wel zo'n probleem hebben dat het noodzakelijk is om te doen. Dat behoef ik hierzo (ongeacht de bak) echt niet te doen...
 
Ik zou als ik werkelijk zou stoppen met de hobby alleen de vissen en garnalen wegdoen en je bak en spullen houden. Je krijgt er zo weinig voor terug als je alles verkoopt. Ook al koop je later een ander ( grotere bak ) kun je wat je nu hebt inzetten als nood of ziekenbak.
 
Sommige soorten aquaria zoals plantenbakken of discusbakken vragen inderdaad wel veel van je tijd als het op verversen, onderhouden of snoeien aankomt en je het perfect wil doen. Er zijn zoals eerder vermeld wel tal van alternatieven waardoor je veel minder werk hebt. Dan denk ik eerder aan biotoop-bakken met véél minder beplanting maar met meer specifiekere soorten vissen.
50% verversen vind ik persoonlijk ook wel veel. Het kan gerust met pakweg de helft. Als je al zoveel plantenvoeding moet toevoegen, dan kan ik me moeilijk voorstellen dat de belasting van je dieren zo erg zijn dat je zoveel moet verversen. De soorten dieren die je in je bak hebt zijn nu ook niet bepaald veeleisende soorten.
Ik heb oa. een bak van 1m met planten, een 8-tal waaierhandgarnalen, een 5-tal Japonica's, 5 roodschaargarnalen, een handvol vuurgarnalen en 20 kardinalen. De planten zijn allemaal makkelijke soorten(vooral Crypto's, een rode tijgerlotus en Nymphiodes sp Taiwan). Ik ververs wekelijks slechts 25% (met de tuinslang uit en terug in, niet met emmers)en geef geen plantenvoeding en er staat een matige verlichting op. De filter reinig ik ongeveer 4 keer op een jaar. Dit is dan nog enkel maar eens de mandjes uitspoelen in aquariumwater zodat het meeste slib eruit is. Snoeien hoeft maximum 1x per 2 maand. Toch staan de planten goed en de vissen blaken van gezondheid.
 
Nou, de kogel is door de kerk. Gister 7 uur bezig geweest om het aquarium opnieuw in te richten en voor 150 euro geïnvesteerd in hardscape, planten etc.Alles ging goed en ik had de hardscape helemaal naar wens ingericht. Planten aangebracht en toen vullen, wat bleek? Rookie mistake gemaakt want het spiderwood is natuurlijk gaan drijven, niet eerst een tijdje laten weken, kortom de hele hardscape aan gort.

Hoe lang duurt het nu voordat het verzadigd is en wél wil zinken? De stukken zijn tussen de 30 en 40 cm. Een mogelijkheid om er stenen op te plaatsen zie ik ook niet door de grilligheid van de stronken en het grote drijfvermogen.
 
Als het al eens is ingewaterd kan het snel zijn, maar net zo goed 2 weken of langer, licht aan de verzadigheid van het hout en het soort.
 
Nou, de kogel is door de kerk. Gister 7 uur bezig geweest om het aquarium opnieuw in te richten en voor 150 euro geïnvesteerd in hardscape, planten etc.Alles ging goed en ik had de hardscape helemaal naar wens ingericht. Planten aangebracht en toen vullen, wat bleek? Rookie mistake gemaakt want het spiderwood is natuurlijk gaan drijven, niet eerst een tijdje laten weken, kortom de hele hardscape aan gort.

Hoe lang duurt het nu voordat het verzadigd is en wél wil zinken? De stukken zijn tussen de 30 en 40 cm. Een mogelijkheid om er stenen op te plaatsen zie ik ook niet door de grilligheid van de stronken en het grote drijfvermogen.

Reken zo een maand voor het inwateren. Wat ik wel eens doe is er koffiekopjes aan hangen, gewoon met het oor aan het hout. Mijn vriendin was het er nooit mee eens maar het werkte wel! Wat ik nu doe is grind in een filterzak of een netje. Dat kun je er mooi overheen plooien.
 
Goed dat je niet gestopt bent en de mooie hobby die zo rustgevend is toch blijft uitoefenen,succes met het hout.:thumbs:
 
Ik ben een aantal keren gestopt maar elke keer weer begonnen, het blijft kriebelen......ook als het lichamelijk minder gaat.

Maar met de kids is er idd een pauze ontstaan.
Daarna een tijdens mijn baan bij een LFS, had er ‘savonds gewoon geen zin meer in.
Toen een bak georven en weer opgestart en doo4 gezondheid weer gestopt.
Sinds 2015 weer water in huis en via 20 ltr naar 60 en nu een 125 in opstart.

Btw mijn spiderwood ligt op de bodem binnen 3 dagen......maar ligt echt aan het stuk want in de cube60 “zweeft” er nog steeds een stuk.......
 
Naar mijn bescheiden mening is als volgt ,,, eens je gebeten bent door het aquariumvirus dan raak je er niet meer vanaf want dat blijft in je bloed zitten.:)
 
Hallo.

grappig ik heb juis een aquarium opgestart omdat mijn kind van 2 het geweldig vindt.

Ik vind het onderhoud wel mee vallen. 1 keet per week een uurtje en samen met mijn zoon even voeren.
 
@BigSmoke

Er zijn nog een paar planten onderweg, verder ben ik al redelijk tevreden over de nieuwe scape.
Zal proberen volgende week een foto van het geheel te maken!
 

Terug
Bovenaan