Wat is er nieuw

Stroming aquarium goerami

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquafannetje
  • Startdatum Startdatum
A

Aquafannetje

Guest
Dag allemaal

Ik zit met een vraag over mijn stroming.
Mijn eerste aquarium is 96liter (80cm), draait nu bijna 6 weken en de eerste visjes zitten er in. (Schooltje van 10 trigonostigma espei). Er komt ook nog een schooltje corydoras panda in.

Nu wil ik er graag een koppeltje honinggoerami’s bij zetten, maar ik vind de stroming van mijn filter veel te sterk.
Hoe kan ik deze verminderen?

Heb een jbl cristalprofi e702, spraybar staat aan de rechterzijde onderwater lichtjes naar boven zodat de oppervlakte beweegt en de stroming loopt dus over de lengte van de bak. Inlaat zit in de rechterhoek vanachter.

Ik heb het kraantje van de uitlaat al op 50% staan momenteel, maar ik vind de stroming nog steeds zeer fel aan de oppervlakte.. Het liefst zou ik de uitstroom op maximum hebben staan voor voldoende filtering, maar de stroming zou veel minder moeten..

Heeft iemand een betere manier hiervoor?

Dankjewel!

Je kan de gaatjes wat vergroten waardoor de kracht van de uitstroom minder wordt.

Zoals John zegt, waar op gelet moet worden dat je dat in kleine stapjes doet, eenmaal te groot kan je lastig herstellen.
Of je maakt een spraybar over de hele lengte op de achterkant licht naar beneden tegen het voor glas gericht.

P.s.
Mogelijk tenovervloede, maar een Gourami heeft graag drijfplantjes om daar zijn schuimnest tussen te maken.

Gourami's hebben hier geen enkele moeite met stroming.

Drijfplantjes verminderen plaatselijk sterk de stroming. Wij gebruiken mosselplanten (de wortels hiervan worden bij ons veel meer gewaardeerd dan de veelgebruikte kikkerbeet) hoornblad (die drijft meer net onder de oppervlakte, onder de drijfplanten, houden van schaduw) en dat geeft samen een groot gebied tegen de oppervlakte met weinig stroming waar ze heerlijk doorheen kunnen scharrelen.

Vanuit de spraybar komen bij ons enkele stroken drijvende bamboe die ze ook leuk vinden. Deze vermindert de oppervlaktestroming behoorlijk. Dat vinden we zelf jammer.

Veel drijfplanten heeft hier als voordeel dat het licht wat gedimd wordt in de bak. Dat betekent (praktisch) geen alg. Het nadeel is dat je als je planten hebt die veel licht nodig hebben, je open plekken voor het licht zal moeten maken.

Ik zou er met gourami's zeker niet de spraybar uitboren. Wij hadden hetzelfde filter op een 72ltr aquarium, 60cm, en het was geen enkel probleem voor ze.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf de Honinggourami s hier en daar merk ik ook geen effecten van de toch wel redelijke stroming. Wel kan het maken van een schuimnest een probleem geven met teveel stroming. Gourami s zijn kortvinnig zeg maar en zullen om te zwemmen niet echt moeite hebben met wat stroming maar zoals ik al zei zal het voor het kweken wel een probleem kunnen zijn omdat het nest dan niet intact en op zijn plaats blijft.

Doe een remmetje in het filter, dat de doorstroming wat remt.
en/of de uitstroom/instroom wat minderen. tot hij verzadigd is.
dan weer meer open.

Als je de drijfplanten laat meegaan met de stroming komen ze automatisch terecht tegenover de spraybar, en daar zakt de stroming dus eigenlijk terug naar nihil. Althans, dat doet het bij ons. Vooral door het combineren met het hoornblad.

Doe een remmetje in het filter, dat de doorstroming wat remt.
en/of de uitstroom/instroom wat minderen. tot hij verzadigd is.
dan weer meer open.
Wat is een remmetje?

Bij mijn weten moet je altijd knijpen op de uitstroom, niet op de instroom.
TS heeft filter al geknepen zo te lezen.

Volgens mij is het beter om niet te lang een filter te knijpen maar in diverse topics waren de meningen daarover soms verdeeld.

Bij mijn eheim staan ook beide kraantje op half.
Bij de grotere 2226 trek je met de hendel beide kranen dicht.
maakt niets ui , hij stroomt toch wel door.
en een remmetje, iets verdicht materiaal. finere spons remt ook wat af.

hahaha, ik dacht aan remmetje als een zelfstandignaamwoord en kon maar niet bedenken wat het zijn kon.

Om de stroming aan de wateroppervlakte verminderen zou ik, als ergens hierboven al aangegeven, de gaatjes van je spraybar licht naar onder richten. Daardoor zal er een lichte maar voldoende rimpeling zijn op het oppervlak maar er ontstaat een zinvolle stroming/waterdistributie door kaatsing aan de overzijde. Een mijn eigen bak heb ik een spraybar over de gehele achterzijde vlak onder het wateroppervlak en dus ook met de gaatjes licht naar onder gericht. Doordat de spraybar aan de achterkant zit is er sprake van de korst mogelijke overbrugging voor de eerste kaatsing met de voorruit waardoor de stroming naar onder gedrukt wordt, over de boden terug gaat naar achter en daar weer boven komt. Mijn aanzuiging zit rechts, er ontstaat dus nu een spiraalvormige beweging naar die kant. Elke plek in mijn bak krijgt aldus aanvoer van bemesting.

Oké ik denk dat ik dan ook een spraybar over de hele lengte ga maken en lichtjes naar onder gericht en eens kijken hoe dit gaat!

Ik had het al geprobeerd met de 2 stukjes spraybar die bij de filter zaten, maar dit ging dan niet over de hele lengte van de bak omdat ze samen te kort zijn en zo kreeg ik plekjes waar het vuil bleef liggen.

Drijfplantjes heb ik al (kikkerbeet) maar ik denk dat ik er misschien nog wat extra ga halen.

Gaatjes waren al lichtjes uitgeboord omwille van de typische fluittoon van de jbl filters, maar dit geeft precies weinig verschil qua sterkte van de stroming.

Update:

Het koppeltje zit sinds een paar uur in mijn aquarium, en ze lijken het goed naar hun zin te hebben. Het mannetje vertoont de typische kleuren ook al (zie foto!)

Groetjes
77AF45B9-B75A-4ED3-AC07-085D6BF6D3A9.jpeg

Bij mijn eheim staan ook beide kraantje op half.
Bij de grotere 2226 trek je met de hendel beide kranen dicht.
maakt niets ui , hij stroomt toch wel door.
Ik meende een x te lezen dat jij specifiek zei dat je de instroom absoluut niet moet knijpen, omdat het slecht zou zijn voor de kop á rotor. Dat er dan te weinig druk erop kwam...

Die rotor blijft gewoon door draaien. niks met druk te maken.
Met allebei een stukje dicht.

Idd beter de uitstroom knijpen dan de intake, vanwege de druk en het water wat je filter nodig heeft. De instroom zal hij bedoelen met het buisje waar het water het aquarium instroomt?!

Als ik bij de Eheim de hendel naar mij toe trekt gaan ze allebei een beetje dicht.
Daarom stroomt het nog wel.

Ondervinding is de beste leermeester. probeer het eens uit.

Heb jij geen filters om het uit te proberen?
of ben je niet zo bijdehand?

Kom niet telkens op mij terug, . probeer het zelf.

Heb jij geen filters om het uit te proberen?
of ben je niet zo bijdehand?

Kom niet telkens op mij terug, . probeer het zelf.
Nee ik ga het niet testen. Ik vertrouw de oude wijze man. Die eerder zei het niet te doen.

Ik bijdehand? Nooit. Geen idee hoe je daarbij komt.

Maar kortom ik heb bewijs geleverd dat je zei dat je dat niet moet doen.

Wat heeft jou van ged8en veranderd? Zelf getest en niks stuk?

Of spraybar omdraaien zodat hij meteen op raam ketst/breekt en over bodem stroomt?

Maar kortom ik heb bewijs geleverd dat je zei dat je dat niet moet doen. ?????

Zo, nou, ben je zeker wel blij. dat je dat gevonden het zeker?

Met zoveel filters die hier staan, kan ik dagen lang proberen.

Maar kortom ik heb bewijs geleverd dat je zei dat je dat niet moet doen. ?????

Zo, nou, ben je zeker wel blij. dat je dat gevonden het zeker?

Met zoveel filters die hier staan, kan ik dagen lang proberen.
Ik ben altijd blij Bertus. Alles is bij met een glimlach en een knipoog.

Ik vroeg mij alleen af wat het jou van mening heeft veranderd.

Niets is zo veranderrlijk als een mens. van potfilter, NIET doen, naar de 2226, met hendel, wel doen.
Dingen veranderen, dus je verandert mee.

Of je moet gewoon stom stil blijven staan.

Maar Doordouwers heb je ook.

Niets is zo veranderrlijk als een mens. van potfilter, NIET doen, naar de 2226, met hendel, wel doen.
Dingen veranderen, dus je verandert mee.

Of je moet gewoon stom stil blijven staan.

Maar Doordouwers heb je ook.
Ik noem die rouwdouwers..

Of spraybar omdraaien zodat hij meteen op raam ketst/breekt en over bodem stroomt?

Kan inderdaad ook nog een optie zijn, maar voorlopig heb ik de spraybar op de achterwand zitten, lichtjes naar onder gericht en voorlopig gaat het zo goed dus proberen het zo

Groetjes

Ook een optie is en blijft, zonder op het filter iets af te knijpen, om je stromingskracht te regelen met je spraybar. Doormiddel van aantal gaatjes gecombineerd met de grootte. Een PVC buisje om e.e.a. uit te testen kost weinig, toch?

Ook een optie is en blijft, zonder op het filter iets af te knijpen, om je stromingskracht te regelen met je spraybar. Doormiddel van aantal gaatjes gecombineerd met de grootte. Een PVC buisje om e.e.a. uit te testen kost weinig, toch?

Klopt ik heb mijn filter nu niet meer geknepen en heb de 2 stukken van de spraybar die bij de pomp zaten er op staan. Gaat goed nu, ze lijken er geen last van te hebben en ik heb het zo gezet dat de oppervlakte niet te fel beweegt.

Het koppeltje honinggoerami zit er pas van gisteren in en ze vertonen precies al paringsgedrag naar elkaar toe.

Groetjes!

Het koppeltje honinggoerami zit er pas van gisteren in en ze vertonen precies al paringsgedrag naar elkaar toe.
Zorg ervoor dat je bak niet te warm is, anders blijven ze in paarstand, dus onder de 24 graden.

Zorg ervoor dat je bak niet te warm is, anders blijven ze in paarstand, dus onder de 24 graden.

Had ik inderdaad ook gelezen, temperatuur staat op 22 graden ingesteld momenteel dus denk wel dat dat goed is. Met de warmere dagen wordt het automatisch wat warmer door de kamertemperatuur.

Hallo allemaal, hier ben ik weer even omdat ik toch sterk twijfel over het geslacht van 1 van de 2 goeramis.. er is 1 veel dominanter dan de andere.. de dominantere jaagt de minder dominante vaak weg van de drijfplanten, terwijl er helemaal geen nest of zo is..

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Dominante man:
5DDB0CA2-EACB-48F7-943E-711AECC497DE.jpeg

“Vrouwtje”:

9FBA47A8-2A6D-4D6A-8470-A8868D8D6EAB.jpeg
417383F1-7C03-4347-A971-DD71C056150A.jpeg
05459244-5803-4B91-8EC0-57003E94523D.jpeg

6C88F1D5-D00A-4035-840B-0200B5E3B10B.jpeg

Groetjes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.