Wat is er nieuw

Stroming Aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter diode.jk
  • Startdatum Startdatum
D

diode.jk

Guest
Beste mensen,

Ik heb recentelijk een aquarium ingericht echter twijfel ik of de stroming goed is. Ook twijfel ik aan de wijze van uitstroom en afzuiging ervan.

Graag ben ik benieuwd naar jullie reacties ( zie fotos ).
Het gaat op een Jewel Rio 125 met als pomp de Tetratec EX800.
Op dit moment heb de spraybar op de korte wand geplaatst waar ook de afzuiging is geplaatst.

Ik zie niet ( echt ) dat er daadwerkelijk afgezogen word ook twijfel ik aan de stroming omdat er het nodige aan plantenresten blijft liggen.

Ik heb expres de stenen in het midden geplaatst zodat het water er omheen kan stromen, echter lijkt dit maar aan ��n zijde te werken. Mogelijk dat de spraybar te kort is? Qua capaciteit moet de pomp toch voldoende zijn lijkt me. Wat zou ik aan moeten passen volgens jullie?

JggvU1PTP1FIlihNMGyFANJ0M7A_koH-.jpeg

JggvU1PTP1FIlihNMGyFANJ0M7A_koH-.jpeg

Spraybar eraf, en zonder proberen.

De afzuiging en spray bar zitten aan dezelfde kant? Dat zou ik veranderen, dan krijg je nooit stroming door de hele bak.

Het bijstellen van de kracht van de stroming heeft op deze wijze geen zin, dan zal zowel de aanzuig als aanvoer toenemen, wat elkaar weer opheft.

Heb ik al gedaan maar ik zie het vuil aan de voorzijde van de stenen aan het raam niet verplaatsen.
Ik had het volgende bedacht wat mijn ziens logisch leek 🙂en dan langs de stenen terug naar het filter in de hoek.
wpt8sgFCjhPXijonQ8NauJjMNGbHJO7d.jpeg

Nu is het wel zo dat de spraybar niet lang genoeg is zodat hij de voorkant van het raam niet haalt, een oplossing zou zijn de tweede spraybar opmaat zagen en er aan vast maken.
In deze afbeelding ligt het vuil alsnog op de bladeren en beweegt niet :-(
wpt8sgFCjhPXijonQ8NauJjMNGbHJO7d.jpeg

Langere spraybar zorgt voor minder harde uitstroom. maar los daarvan: Ik denk dat het water in deze opstelling gewoon de makkelijke weg gaat kiezen: dus een kort rondje.
Je zult wel heel veel stroming in moeten zetten wil je in deze opstelling de hele bak bereiken. maar dan krijg je echt een draaikolk.

Ik denk overigens dat je teveel verwacht van je filter. Een filter is primair bedoelt om je water te zuiveren. Niet om dergelijk vuil op te ruimen. Daarvoor zul je toch echt zelf aan de slag moeten met een stofzuigertje.

Je zult altijd zwerfvuil hebben.

Ik denk dat je gelijk hebt omtrent de capaciteit van het filter...
Ik was in de veronderstelling dat hij enorm zou afzuigen ( als verschil ten opzichte van de standaard Jewel filter ). Echter zie ik er niet veel vuil in verdwijnen...

Een goede stofzuiger dien ik zeker nog aan te schaffen, maar daarvoor zal ik de diverse topics nog wel doorzoeken.

Alexej zei:
De afzuiging en spray bar zitten aan dezelfde kant? Dat zou ik veranderen, dan krijg je nooit stroming door de hele bak.

Hier ben ik het niet met je eens. Op deze wijze kreeg ik juist de beste opstelling. Zal wel een gevalletje zijn van 'iedere bak is anders'!
In de 1.20 bak heb ik bij beide filters zowel de in- als uitstroom aan 1 kant. Dat wil zeggen: 1 hoek vol met techniek en in de andere hoek alleen de verwarming. Dit werkt in mijn bak toch echt het beste en geloof me: Ik heb alles geprobeerd om een zo goed mogelijke circulatie te krijgen...

Gr Robin

Ik zou me vooral geen zorgen maken over stroming.
Dit wordt sterk overschat. In een 80cm bakje kan je bijna niets fout doen met een tetra 800.
Zet ze gewoon zoals jij het leuk vindt. Komt zeker goed 🙂

En idd, een filter dient om het water te zuiveren, niet de bodem of decoratie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan