Wat is er nieuw

Stroming-circulatie

Switchview

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2012
Goede avond aquarium vrienden,

Ik heb het volgende aquarium

Afmeting aquarium: 102x40x60cm
Volume: 243ltr
Inhoud water: 188 liter

Sera fil bioactive 250 + uv voor max 250 liter aquarium.
Volgens specs max slag volume 750 liter.

Verder gebruik ik een inline jbl proflora atomizer voor m'n CO2 set.

2 vragen:

1) met mijn spray bar zie ik met filter medium dat er een lichte circulatie is van voorruit naar achteren. Echter bewegen de plantjes heel licht. Je moet goed kijken. De voorgrond bodembedekkers (tenellus) bewegen niet en verder heb ik links een centimeter of 10 geen circulatie. Het vuil blijft liggen en heb zwerfvuil . Daarnaast zitten de gaatjes van de spraybar vaak verstopt.

Met alleen de darm in het aquarium lijkt het erop dat ik niet overal een goede stroming heb. De filterwatten heb ik al vervangen maar mis toch enige lekkere circulatie.

Ik zit te denken om dit op te lossen door een stromingspomp aan te schaffen (circulatie/wave maker) hiermee hoop ik een goede duidelijke circulatie te krijgen. Zou dit een goed idee zijn of iemand nog tips of wellicht til ik dit te zwaar aan.

2) inline atomizer. Ik dacht dat je met dit systeem nagenoeg geen bellen in je bak zou krijgen. Er komen hele kleine belletjes uit de spraybar. Door mijn punt 1 vraag, vliegen de bellen direct omhoog en verspreiden de bellen niet door de bak. Mijn continutest is lime groen. Hoewel de bellen direct omhoog gaan en de test lime groen dan neem ik aan dat alles ok� is ? Ook dacht ik dat de compartiment waar de membraan in zit, vol met water moet zitten, klopt dit ? Mijn geval is dit niet zo namelijk .

Mvg
Kevin

Het is niet omdat je het niet ziet, er ook geen is.
In een meterbak kan je zo goed als geen dode plekken hebben.
Een stromingspomp in een zoetwaterbak lijkt mij dan ook compleet overbodig.

Zwerfvuil zal je hiermee nier vermijden. Tenzij je 5-6 stromingspompen van 2000l/u plaatst.
JE blaast het gewoon in een ander hoekje.
Vuil hoeft ook geen probleem te zijn. Het is uitstekende voeding voor lagere dieren en planten. 🙂

Een spraybar zoals jij die hebt zitten haalt zelfs debiet weg van de pomp.
Heb met tal van uitstroomstukken ge�xperimenteerd in de loop der jaren. Ik heb de beste filtering met helemaal niets. Gewoon het volle gat van de slang de bak in. Je hebt minder zichtbare stroming idd, maar de filter zal veel effici�nter werken met minder stroming.
Doordat het water minder snel stroomt zal hij minder snel hetzelfde water moeten herfilteren omdat het zich minder snel mengt met het andere nog te filteren water. Hopelijk is dat op die manier wat duidelijk.

btw, zo'n stromingspomp maakt meer herrie dan de zwaarste potfilter. Het is maar dat je het weet. 🙂

Ben het helemaal eens met Jurgen.
Echter heb ik zelf wel de uitstroom gesplitsts. 1 rechts en 1 in het midden. Met een bochtje wijzen ze allebij naar links, langs de achterwand.
Zo zie ik de belletjes van de atomizer niet. En het water vloeit mooi via de bodem terug naar rechts. Daar zit de aanzuig.

Het e.e.a. hangt ook af van wat je wilt bereiken en of je problemen ervaart lijkt mij. Daarom lijkt het me ook handig om te weten hoe je planten het nu doen en of je last hebt van (veel) alg... Ik heb zelf namelijk de ervaring dat als planten lichtjes bewegen in de stroming ze beter groeien, maar hier zal de ene soort gevoeliger voor zijn als de ander. Ook heb ik op plekken war weinig tot geen stroming is eerder alg. Maar zoals je in de reactie van anderen kunt lezen, zijn de ervaringen hierin wel wat verschillend.

Ook zeg je dat de gaatjes van je spraybar snel dicht zitten; dan vraag ik me af of de mechanische werking van je filter wel goed werkt...

Om op je tweede vraag in te gaan: Ik heb het vermoeden dat de hoeveelheid belletjes in je bak per atomizer kan verschillen. Ik hoor mensen die nauwelijks zichtbare belletjes hebben, en mensen die een soort spa rood aquarium hebben. Ikzelf heb met de atomizer op de uitlaat van mn filter ook een bak vol spa rood. Daarom zit hij nu op de inlaat en dat gaat hier beter; maar hangt ook af van hoeveel je toevoegt omdat ik bij te veel toevoeging (meer als 2 bps) ophoping in m'n filter krijg.
Als je geen bellen in je bak wilt kun je ook over een reactor nadenken. Maar dit zorgt wel weer voor minder flow... Keuzes keuzes! 😉
Dat het compartiment niet volloopt met water lijkt mij normaal; heb ik hier ook. Er zit immers CO2 (onder druk) in?

Bedankt allen voor de uitleg en informatie.

Ik had een hele lap tekst geschreven, echter werkte het forum even niet.

@JurgenD
Ik denk dat ik mij te veel laat leiden door de theorie "overal moet stroming zijn, planten bewegen etc.etc." Met name voor de kleine voorgrond planten. Een spraybar haalt zeker debiet weg van de filter. Als ik 1 spraybar aansluit (2 lossen delen) dat is de stroming zeker sterker. Met de 2 spraybar pijpen dan zie ik door de zweefvuil een duidelijke circulatie, 1 plek niet dan. Stromingspomp laat ik wel even zitten 🙂

@Biljoenblik
Ik ga de pijp (darm) direct de bak in laten stromen. Die optie om op te splitsen in 2 darmen klinkt ook goed.

@Coos
Sja, ik heb net mijn bak opnieuw ingericht, alles moet nog goed geworteld worden. Opzicht gaat het de goede kant op. Ik heb er Myriophyllum mattogrossense, Ludwigia glandulosa, tenellus en Vesicularia ferriei (weeping moss) in zitten.

Wat ik wil bereiken is dat alle planten voldoende stoffen krijgen. Door de spraybar zie ik circulatie maar de planten bewegen niet echt. Daarom twijfelde ik aan de sterkte van de circulatie. Omdat de planten nog moeten groeien hebben draadalgen de overmacht, deze haal ik met een sate stokje weg. De gaatjes zitten regelmatig verstopt met wat vuil of stukjes alg. Dat van de mechanische filtering zal ik eens controleren, goede tip.

Vwb de CO2. Ik heb geen last van de belletjes anzich. Op video's zie ik dat bellen door het aquaruim als het ware vliegen/zweven heen vliegen. Bij mij "spuugt" de spraybar of darm de bellen een stukje naar voren en daarna vliegen de bellen naar de oppervlakte waar een kleine rimpeling op de oppervlakte is. Aan de continutest te zien, welke aan de andere kant van de bak zit, is de kleur lime groen. Een dubbelcheck met een druppeltest en PH/KH tabel zie ik dat dit klopt. Ondanks de bellen naar de oppervlakte gestuurd worden (verlies?) , is er toch voldoende co2 in de bak lijkt mij dan.

Als de bellen naar de oppervlakte stijgen en dat betekent co2 verlies( ?) De vraag die dan in mij opkomt is dan, misschien kan ik minder Co2 aan de bak toevoegen door een goede stroming te creeren. Of moet ik het allemaal niet zo nauw nemen 🙂 🙂

Of er voldoende circulatie is dat kun je makkelijk testen met wat diepvriesvoer of met wat waterverbeteraar. je ziet dan heel snel waar het heengaat in je bak.

Switchview zei:
...
Als de bellen naar de oppervlakte stijgen en dat betekent co2 verlies( ?) De vraag die dan in mij opkomt is dan, misschien kan ik minder Co2 aan de bak toevoegen door een goede stroming te creeren. Of moet ik het allemaal niet zo nauw nemen 🙂 🙂
Je hebt dan idd CO2 verlies. Als je dat stoort (heb ik altijd wel een beetje) dan zou ik gaan kijken naar betere CO2 oplossing en niet zozeer betere stroming... Het allemaal niet zo nauw nemen is natuurlijk ook een manier 😉

Hoeveel bps of bpm voeg je eigenlijk toe?

filter is wel wat krap qua capaciteit.
meestal word die capaciteit leeg en op gelijke hoogte gemeten.
gevuld met filtermateriaal en een opvoerhoogte van een meter hou je vaak nog maar de helft over..
betekend dus dat je nog maar 1,5x per uur je bak door het filter trekt wat mijn inziens te weinig is.

@coos

Standaard water hier is een ph van 8 en kh is 8.
Om een mooie CO2 waarde te krijgen, verlaag ik de ph naar 7 met ongeveer 140 bpm (bellen per minuut)
Dit levert volgens het tabel een CO2 van 23,7 op (lime groen)

@tuinkabouter
Dat is natuurlijk heel fijn om te lezen. De filter is een jaar oud en geadviseerd (vitalfish) bij de aankoop van mijn aquatlantis 100 250 liter en inrichting etc.

Tjah dat kan ik verder ook niet helpen helaas.. Door schade en schande ben ik wijzer geworden en dit was 1 van de dingen die ik heb geleerd.

Maar een verlaging van 1 punt op je ph is voldoende hoor 😉

jessicapilon zei:
Of er voldoende circulatie is dat kun je makkelijk testen met wat diepvriesvoer of met wat waterverbeteraar. je ziet dan heel snel waar het heengaat in je bak.
Easylife vloeibaar filtermedium is hier uitermate geschikt voor. 🙂

JurgenD zei:
Het is niet omdat je het niet ziet, er ook geen is.
In een meterbak kan je zo goed als geen dode plekken hebben.
Een stromingspomp in een zoetwaterbak lijkt mij dan ook compleet overbodig.

Zwerfvuil zal je hiermee nier vermijden. Tenzij je 5-6 stromingspompen van 2000l/u plaatst.
JE blaast het gewoon in een ander hoekje.
Vuil hoeft ook geen probleem te zijn. Het is uitstekende voeding voor lagere dieren en planten. 🙂

Een spraybar zoals jij die hebt zitten haalt zelfs debiet weg van de pomp.
Heb met tal van uitstroomstukken ge�xperimenteerd in de loop der jaren. Ik heb de beste filtering met helemaal niets. Gewoon het volle gat van de slang de bak in. Je hebt minder zichtbare stroming idd, maar de filter zal veel effici�nter werken met minder stroming.
Doordat het water minder snel stroomt zal hij minder snel hetzelfde water moeten herfilteren omdat het zich minder snel mengt met het andere nog te filteren water. Hopelijk is dat op die manier wat duidelijk.

btw, zo'n stromingspomp maakt meer herrie dan de zwaarste potfilter. Het is maar dat je het weet. 🙂

Een meterbak heb ik ook. Helaas had ik de dode plekken ook! Juist door het maken van een (goede(!)) spraybar zijn mijn problemen opgelost. Baardalg, voorheen vaak juist in die dode hoeken, heb ik nooit meer gehad bijvoorbeeld. Wel is het zo dat niet "elke" spraybar geschikt is. Het is zaak om goed te bezien wat de lengte, de dikte, het aantal gaatjes en tenslotte ook de grootte van de gaatjes moet zijn. Dit moet je echt uittesten, niet over een nacht ijs gaan. Pak je dit goed aan hoeft zelfs je debiet er niet onder te lijden. Dit als aanvulling op de post van Jurgen.

Groet,
Ben.

Je dacht dode plekken te hebben. Maar eigenlijk is dit onmogelijk.
Ik heb zo goed als stilstaand water achterin en toch geen baardalg. 🙂

JurgenD zei:
Je dacht dode plekken te hebben. Maar eigenlijk is dit onmogelijk.
Ik heb zo goed als stilstaand water achterin en toch geen baardalg. 🙂

Nee, Jurgen, ik dacht niet. Het was zeker! Ook dit is gewoon uitgetest! Eigen ervaring dus.

Groet,
Ben.

Dan moet uw oorspronkelijke opstelling wel h��l slecht geweest zijn.

JurgenD zei:
Dan moet uw oorspronkelijke opstelling wel h��l slecht geweest zijn.
Of jij staart je blind op je eigen ervaring? Ik heb een vergelijkbare ervaring als Ben...

Mijn ervaring is idd dat je dit allemaal niet nodig hebt en dat een effectieve stroming van 1x de bak per uur prima is. Zelfs in een potdicht beplantte bak als de mijne.

Dus als dit hier kan moet dit ergens anders ook kunnen. Lukt het niet? Dan doe je volgens mij nog iets anders fout die je met overdreven stroming kan wegmoffelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan