Wat is er nieuw

Stroming/co2 verdeling Trofis Colisa 1000 probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MarGov
  • Startdatum Startdatum
M

MarGov

Guest
Hoi, ik heb een vraag/hulp nodig;

Ik heb een Trofis Colisa 1000 bak met als setup

een JBL greenline e1502 pomp met inline difuser. Op de fles van 2Kg staat een bellenteller en op die inline difuser van jbl ook...(ik weet niet of dit überhaupt kwaad kan..)
Als uitgang heb ik een jbl spraybar aan de linkerzijde(waar ook de ingaand water van mijn pomp is).
En heb rechts voor een stromingspomp om extra stroming te genereren...
Ik had eerst zo een plat geknepen uitgang en een glazen difuser (rechtsonder in mijn bak) maar las online dat met een inline difuser de Co2 verdeling veel beter is.
Toch heb ik het idee dat mijn stroming niet optimaal is... de plantjes in mijn bak doen het nu niet echt optimaal en mijn co2 eitje is niet mooi groen ...(wat met mijn vorige setup wel was....)
Graag zou ik wat advies krijgen omtrent opbouw van pomp uitgang, Co2verdeling, en/of andere tips.... mijn waterwaardes zijn goed... Ph staat op 7, watertemp op 25, ik gebruik extra voedingssupl. Voor mijn plantjes(wat niet super lijkt te werken...)
Alles hulp welkom!!
Grtz mario
 
20190818_093745.jpg
 
Dit was de setup voor dat ik de inline difuser had en de spraybar
 
met een inline diffuser is de verdeling per definitie niet beter. CO2 word iets beter opgelost in vergelijking met een glazen diffuser.

Maar wat extra info is wel welkom :thumbs: :

- je zegt dat de Ph op 7 staat. Dus je gebruikt een controller?
- wat is je KH?
- wat zijn dat voor stenen?
- het zou handig zijn als je en pH profiel zou maken met behulp van een pH pen.
(dat wil zeggen elke uur je pH meten en noteren zodat je aan het eind van de dag een duidelijk overzicht hebt)
- wat is je bodem?
- wat is belichting? Op hoeveel % en hoelang belicht je?
- en voeding: extra voedingssupl. is nogal een ruim begrip
 
Beste,

Stenen zijn seiryu stenen, verkocht door aquariumshop.

De Kh weet ik niet exact. Ik werk tot nu toe met van dir strips en die geven geen exacte metingen weer...(volgende maand haal ik zo een testdoos).

Dat is allrmaal ren aardog vrrhaal maar als werkende mens en net vader geworden van men 2de kind heb ik niet echt de tijd om elk uur met zo een pen naast mijn bak te zitten...dat lijkt mij trouwens zeer neurotisch...

Ik gebruik grind en voedingsbodem(die verdomd duur is en aangeraden werd door de meesten...)

Mijn licht gaat aan van 09u00 tot 12u00 en dan van van 16u00 tot 19u00. Intensiteit op 80% telkens het licht aangaat, gaat dit opbouwend/afbouwend over een tijd van 15min.
 
Ik hoorde net van de shop waar ik koop dat de inline idd niet per definitie beter is... ik kijk nog ff of ik wat wijzigingen kan aanbrengen..en anders ga ik terug naar mijn vorige setup.
 
Ik lees dat je aan de linkerkant aanzuigt en ook het water weer terug laat komen. Dat kan op zich goed zijn. Maar dan zie ik aan de rechterkant een stromingspomp die dan dus de instroom weer tegenwerkt?

Een paar zaken die, zo denk ik, beter kunnen. Allereerst is het belangrijk dat je de stroming altijd een zo kort mogelijke afstand laat overbruggen. Dat is dus van de achterkant naar de voorkant.
Zelf bereik ik dit met een transparante spraybar over de gehele achterkant. Dit ook om zo'n groot mogelijke spreiding te verkrijgen. In die spraybar zitten de gaatjes, vlak onder het wateroppervlak, licht naar onder gericht. Daardoor wordt de stroming door kaatsing tegen de voorruit naar beneden gedrukt en komt over de bodem weer naar achter. Belangrijk want de bodem blijft altijd een moeilijk bereikbare plek. Omdat bij mij de aanzuiging rechts zit ontstaat er zo een spiraal vormige beweging naar rechts waardoor elke plek bereikt wordt. Ik heb een plantenbak waarin verder geen stromingspomp nodig is.
 
Klinkt logisch. Alleen hebben ze mij verteld dat met een lange spraybar ervoor zorgt dat je pomp minder krachtig wordt....ik heb van jbl een spraybar(2 sets daarvoor)tegen de achterzijde naar voren toe liggen en evene getest en het leek mij het water aan het oppervlak minder te beroeren...; moet ik die dan meer draaien zodat de gaatjes meer naar onder toe draaien of naar boven toe(wat ik niet goed denk te vinden aangezien mijn co2 via inline difuser loopt...)
 
Of je afzuiging(waar je water naar binnen wordt gezogen) nu links of rechts zit maakt dan niet zoveel uit denk ik....aangezien je spraybar over de gehele achterkant is... ik zit voornamelijk met het feit dat mijn bak 60cm hoog is en ik het idee heb dat er vanonder te weinig stroming is...
 
Die stromingspomp zit trouwens rechts vooraan, linksachterin de uilaat van de pomp die net onder het wateropp. Naar rechts blaast, vervolgens afketst tegen de rechterzijkant en dan teruggaat naar links+ een stuk naar rechtsvoor komt, die stromingspomp had ik er gezet omdat ik dacht dat ie de stroming die aan de voorkant minder wordt een extra boost geeft richting mijn inlaat....

Snap je mijn redenering? En als ik verkeers zit hoor ik graag uw mening
 
Klinkt logisch. Alleen hebben ze mij verteld dat met een lange spraybar ervoor zorgt dat je pomp minder krachtig wordt....ik heb van jbl een spraybar(2 sets daarvoor)tegen de achterzijde naar voren toe liggen en evene getest en het leek mij het water aan het oppervlak minder te beroeren...; moet ik die dan meer draaien zodat de gaatjes meer naar onder toe draaien of naar boven toe(wat ik niet goed denk te vinden aangezien mijn co2 via inline difuser loopt...)
Het wateroppervlak mag lichtjes rimpelen. Méér niet! Dit om CO2 verlies tegen te gaan. De gaatjes dus licht naar onder richten. Je pomp debiet wordt niet minder met een lange spraybar. Je bepaalt je debiet door aantal en grootte van je gaatjes!
 
Of je afzuiging(waar je water naar binnen wordt gezogen) nu links of rechts zit maakt dan niet zoveel uit denk ik....aangezien je spraybar over de gehele achterkant is... ik zit voornamelijk met het feit dat mijn bak 60cm hoog is en ik het idee heb dat er vanonder te weinig stroming is...
Daarom de kaatsing over de kortste afstand, je stroming heeft dan een zo groot mogelijke kracht en wordt door de kaatsing met je voorruit naar de bodem gedwongen.
 
Het wateroppervlak mag lichtjes rimpelen. Méér niet! Dit om CO2 verlies tegen te gaan. De gaatjes dus licht naar onder richten. Je pomp debiet wordt niet minder met een lange spraybar. Je bepaalt je debiet door aantal en grootte van je gaatjes!
Dus als ik men spraybar van jbl gebruik zou het goed moeten zitten? Ik kan er 3 steken of moet ik er 2 gebruiken? En dan men stromingspomp uit?
 
Die stromingspomp zit trouwens rechts vooraan, linksachterin de uilaat van de pomp die net onder het wateropp. Naar rechts blaast, vervolgens afketst tegen de rechterzijkant en dan teruggaat naar links+ een stuk naar rechtsvoor komt, die stromingspomp had ik er gezet omdat ik dacht dat ie de stroming die aan de voorkant minder wordt een extra boost geeft richting mijn inlaat....

Snap je mijn redenering? En als ik verkeers zit hoor ik graag uw mening
Je uitlaat van de pomp moet aldus de grootst mogelijke afstand overbruggen en is, wanneer ze aan de rechterzij aankomt al een groot deel van haar kracht kwijt maar moet dan ook weer terug naar links waar ze dus weer tegen de eerst genoemde distributie ingaat? Of is het de bedoeling dat min of meer automatisch de stroming op z'n retour tocht de andere kant kiest, wat niet waarschijnlijk is? Je opzet vind ik eigenlijk helemaal niet logisch...
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik men spraybar van jbl gebruik zou het goed moeten zitten? Ik kan er 3 steken of moet ik er 2 gebruiken? En dan men stromingspomp uit?
Ik zou er zelf een maken! Gewoon een PVC pijp in en passende lengte voor je bak. Om de drie cm. een gaatje waarbij je begint met 2 mm. Even testen of de gaatjes groter moeten voor de gewenste stromings sterkte. Gezien de pomp die je gebruikt zal dat wel het geval zijn maar je weet het na, als gezegd, een test.
 
Hoi Benvo, ik heb gedaan wat je zei en ga nu rustig kijken of het betert....stromingspomp is er ook uit...!
 
Hieronder een plaatje waar je mijn spraybar net onder het wateroppervlak ziet. Ik heb erg veel planten die het goed doen mede dank zij deze vorm van water distributie.
IMG_20190829_182503.jpg
 
Mooi hoor!! Als ik goed kijk dan lijkt de waterrimpelingen bij mij ongeveer hetzelfde.... volgende maand haal ik zo een sera testbox zodat ik nauwkeuriger mijn water kan testen en verbeteren.... ik zal binnenkort op deze topic van me laten weten hoe het gegaan is...
 
Hoi Ben,

Ik merk dat mijn Co2 bij uit de spraybar te komen direct aan het oppervlakte blijft... betekend dit dat mijn gaten van mijn spraybar te klein zijn?(stroming niet krachtig genoeg?) Of is er een andere oorzaak? Met een co2 diffusor van glas in de bak heb ik dan weer het probleem dat onder de spraybar de co2 blijft hangen(komt niet voor de wateruitgang) en rechtsachter in de hoek komen de bellen gewoon naar boven zonder met de stroming mee te gaan.... men co2 meter is al wat groen maar niet zoals zou moeten... grtz mario
 
Zelf gebruik ik een Intense Bazooka diffuser die links achter vrij laag hangt. Dat geeft een heel fijne bellenstroom die, zodra het bijna bovenin is naar beneden geblazen wordt door de stroming en via de voorruit weer naar beneden gedrukt wordt waardoor de "oplostijd" verlengt wordt.
 
Zelf gebruik ik een Intense Bazooka diffuser die links achter vrij laag hangt. Dat geeft een heel fijne bellenstroom die, zodra het bijna bovenin is naar beneden geblazen wordt door de stroming en via de voorruit weer naar beneden gedrukt wordt waardoor de "oplostijd" verlengt wordt.
Als aanvulling: Dit is de diffuser die ik gebruik. Kost weinig en werkt meer dan perfect!
https://nl.aliexpress.com/item/32913985829.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dxxyhpv
 
Hallo Ben,

Ik heb em idd al gevonden! Alleen nog mijn vraag of mijn gaten van mijn spraybar groter moeten worden....; ze zijn nu 3mm en de co2 die door de inline difuser gaat, komt direct naar de oppervlakte...komt door te weinig krachtige stroming neem ik aan? Gaten groter maken of....?
 
Hallo Ben,

Ik heb em idd al gevonden! Alleen nog mijn vraag of mijn gaten van mijn spraybar groter moeten worden....; ze zijn nu 3mm en de co2 die door de inline difuser gaat, komt direct naar de oppervlakte...komt door te weinig krachtige stroming neem ik aan? Gaten groter maken of....?
De gaten groter maken verzwakt juist de stroming. Je moet denkelijk wat experimenteren met de stroomrichting. Misschien ietwat sterker naar voren en naar beneden drukken? Het water oppervlak moet nauwelijks rimpelen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan