Stroming door spraybar geeft flikkeringen lampen, hinderlijk voor garnalen?


fiekesof

Well-known member
Lid geworden
25 januari 2005
Berichten
133
Locatie
België
Ik heb op mijn 70 liter aquarium een spraybar geplaatst aan de achterwand omdat de stroming met het filter alleen niet voldoende was om het hele wateroppervlak in beweging te houden.
Ik heb een Aquael turbo filter.
De spraybar geeft een lichte golving van het wateroppervlak, maar helaas ook een constant geflikker van het licht van de lamp ( beweging lichtgolven).
Is dit hinderlijk voor garnalen. Is dit een reden om stress te krijgen?
Als ik het iets lager richt, dan is het probleem opgelost, maar dan beweegt het wateroppervlak niet meer voldoende.

Domme vraag waarschijnlijk ;) Maar ik vroeg me dit af.
 
Kun je hem niet zo richten dat je nog een ietsje beweging hebt maar niet zoveel dat het geflikker hinderlijk is? Ik zou even met de spraybar spelen.
 
Het lijkt mij sterk dat de garnalen hier stress van ondervinden. Water in de natuur staat ook nooit 100% strak, en breekt het licht alle kanten op als het beweegt. Ik ga wel met John mee dat je even met de spraybar kunt spelen om het te verminderen
 
Ik ga proberen maar het is alles of niets :DD , nu, als ze daar geen stress van ondervinden dan ben ik al iets geruster. Binnen 2 weken mogen ze komen en ik wil dat het perfect is voor ze.
 

Terug
Bovenaan