Wat is er nieuw

Stroming, hoe te bepalen of die goed is?

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Met het oog op de Diamantgoerami's die in mijn bak komen, ben ik een beetje aan het kijken naar hoe ik de stroming moet zetten.

Momenteel heb ik als je voor het aquarium staat de spraybar rechtsboven zitten en de instroom/aanzuiging linksonder (afbeeldingen een beetje midden, maar zit in het echt nabij de bodem). Linksboven zitten nu alle drijfplanten, aangezien de stroming op het wateroppervlak is gericht

tNACTLwHLVG5fKF5q58cLpIc5yHY9qWa.jpeg

De pomp staat linksonder in de de kast, de uitstroom is rechtsboven, de instroom linksonder in de bak (op de

93oLh0A.jpg

Situatie zoals de stroming nu lijkt te gaan.

Naast de diamantgoerami's heb ik dadelijk een bestand van Pristella Maxillaris, Vijfstreepbarbelen en Corydoras Panda. Ik merk nu dat er een beetje een dode hoek onder de spraybar ontstaat. Zou het beter zijn om de spraybar om te draaien en via de ruit te laten afketsen zeg maar. Dan krijg ik meer zo'n stroming toch:

JOBMO8e.jpg

Is dit verstandiger gezien het bestand wat ik heb? Moet ik nog ergens rekening mee houden? Het betreft een Rio 180 en een Eheim 2213 pomp die nu nog voor een flinke stroming zorgt.

Ik sta er van te kijken hoe mensen het zo vaak zo moeilijk maken om 'de stroming' te bepalen in hun bak.
Op een meterbakje kan je zelfs bijna niet verkeerd doen. Dode hoeken zoals jij ze noemt zijn zelfs onbestaande. Delen met minder circulatie ja, maar stilstaand water kan je niet hebben. Of je moet uw stroming kortsluiten in een hoekje. Maar niemand die dit doet(hoop ik toch) 😉

Als de instroom en de uitstroom elk in een andere hoek zitten kan je qua circulatie al niets meer fout doen. Dus kan je gewoon vrij uw in en uitstroom zetten zoals jij het leuk vindt. 🙂

Als je stroming te hard blijkt, kan je altijd of de uitstroom knijpen of de gaatjes in je spraybar groter boren om minder druk te verkrijgen/

Zoals Jurgen al zei, je kan bijna nooit dode plekken krijgen bij zo'n 'kleine' bak.
Zorg dat je niet t�veel stroming hebt waardoor de vissen zich minder goed voelen, maar dan heb je veel overcapasiteit nodig om teveel stroming te bereiken.

leuk onderwerp.

Je kan het simpel doen, gewoon van A naar B.
Je kan ook je stroming splitsen.

Bijvoorbeeld je uitstroom doormidden zagen en aan elkaar koppelen door slang (van 1 cm) en de ene helft bovenlangs laten gaan en de andere helft naar beneden mikken. Heb je beide 🙂.

Het is toch vooral belangrijk of je pomp op een tactische plek zuigt, in plaats van de plaats waar die naar moet stromen ??

Ja, net boven de bodem , daar moet hij vuil opzuigen.

Ook de uitstroom is belangrijk want je moet een goede watercirculatie hebben in je bak.
Je moet proberen om deadspots te voorkomen. Ik heb in de bakken hier de spraybar rechts zitten en de uitlaat aan de linkerkant vlak boven het grind.

waarom onderbreek je de stroming door 1 kant de uitlaat /spraybar te zetten en dan aan de tegenoverstelde kant de inlaat
mat andere woorden je houd alleen stroming in de boven laag maar niet of nauwelijks over de bodem
zet nu de inlaat en uitlaat eens aan de zelfde kant dan krijg je een goed rond gaande stroming door de gehele bak
als je pomp tenminste voldoend kracht heeft het water tegen de tegen overgetelde wand te krijgen

groet

jaap

Ik moet erbij zeggen dat ik de uitstroom altijd iets schuin naar beneden heb gericht. Dus op die manier krijg je wel weer een stroom richting de uitlaatbuis.
In de meterbak heb ik zowel links als rechts een uitlaat en beide instromen rechts.

JurgenD zei:
Ik sta er van te kijken hoe mensen het zo vaak zo moeilijk maken om 'de stroming' te bepalen in hun bak.
Op een meterbakje kan je zelfs bijna niet verkeerd doen. Dode hoeken zoals jij ze noemt zijn zelfs onbestaande. Delen met minder circulatie ja, maar stilstaand water kan je niet hebben. Of je moet uw stroming kortsluiten in een hoekje. Maar niemand die dit doet(hoop ik toch) 😉

Als de instroom en de uitstroom elk in een andere hoek zitten kan je qua circulatie al niets meer fout doen. Dus kan je gewoon vrij uw in en uitstroom zetten zoals jij het leuk vindt. 🙂

Hier past toch enige nuance; wij hebben zo'n ��n meterbak en aanvankelijk met de stroming als hier door Jurgen beschreven. Je kunt het "bijna" niet verkeerd doen, zoals hij al zegt. Bij ons leverde dat wel degelijk plekken op waar de circulatie kennelijk niet wist door te dringen. Op die plaatsen, met name, kregen we last van Baardalg. Nadat we een spraybar maakten over de gehele achterwand bleek het probleem onder controle, overal "deden" de planten het goed en de Baardalg verdween. Bijkomend voordeel bleek dat de voedingstoffen ook over de bodem vervoert werden. Een segment dat in je bak altijd wat moeilijker te bereiken is.
Doordat met een zo lange spray de sterkte van de stroming ook heel precies valt te regelen middels bepaling van de dikte van de buis, grootte en aantal sproeigaatjes zie je een mooie zachte, soms nauwelijks merkbare, beweging in je planten.
Dit als aanvulling op het bovenstaande.

Groet,
Ben.

Ik denk ook dat je best plekken met weinig of geen stroming kunt krijgen als je veel hout/steen of beplanting hebt. Dat het niet snel zal gebeuren klopt wel zoals Jurgen zegt. Maar dat je het moet uitsluiten lijkt me niet al is de kans erop vrij klein.

Dank voor de uitgebreide antwoorden allereerst.

Ik zit wel een beetje te dubben met het feit dat er Diamantgoerami's in komen. Deze houden niet zo van stroming, dus is het dan wel slim/goed/verantwoord om de stroming op het wateroppervlak of net daaronder te richten? Of zou het in dit specifieke geval dan toch iets slimmer zijn om de stroming via de ruit te laten afketsen.

Ik ging er simpelweg vanuit dat ik instroom links/rechts moest hebben en de uitstroom aan de andere kant. Maar idealiter is dus om de stroming bovenin te laten gaan, via de ruit aan de andere kant naar beneden te laten gaan en dan zo over de bodem terug naar het 'beginpunt' waar ook de aanzuiging zit? Wederom de vraag, kan dit met Diamantgoerami's? En mocht de stroming zo niet bereikt kunnen worden door gebrek aan kracht of andere oorzaken, wat is dan aan te raden (nieuwe pomp niet mogelijk nu): toch voor boven kiezen (dus foto 2) of dan liever over de bodem ivm het vuil dat vooral daar ligt (dus foto 3).

Ik snap je vragen; ik had dezelfde.
Eerder had ik een spraybar langs de gehele achterwand, bovenin, zoals Ben ook heeft.
nu heb ik dat veranderd omdat ik Gourami's wilde, en inmiddels heb. Ik heb nu uitstroom d.m.v. een breedstraalbuis in beide hoeken achter bovenin. Achter onderin heb ik dan twee afvoerpunten, in elke hoek 1. Dit bevalt zeer goed, want nu heb ik in het midden, met name aan het oppervlak een mooi rustig stuk voor de gourami's, maar heb ik nog wel een mooie stroming door de rest van de bak waar de planten het goed op doen.

Ik heb dus wel twee potfilters hier op staan, ik begrijp dat jij er 1 hebt? Misschien dat je (iig de aanvoer) kan splitsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan