Wat is er nieuw

Stroming mbv spraybar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
C

Coos

Guest
Ik wil zelf een spraybar maken over de volle lengte van mijn aquarium. Ik heb dat nu ook, maar vind de huidige (3 aan elkaar verbonden groene eheim spraybars) niet mooi en te klein.

Wat mij opvalt is dat de stroming mooi verdeeld naar voren gaat, tegen de voorruit, en dan naar beneden gaat.
De planten onder de spraybar krijgen, met name in de hoeken weinig tot geen stroming, en zijn hierdoor extra gevoelig voor alg.

Nu vraag ik mij af, zou ik dit kunnen oplossen door op die plaatsen ook enkele gaatjes naar onderen te maken, zodat er niet alleen naar voren maar ook (een beetje) naar onder water stroomt.

Hebben jullie hier idee�n over?
Ik kan het altijd gewoon uitproberen natuurlijk, maar ik dacht ik vraag het eerst eens...

Een paar gaatjes bij maken geeft minder druk en is niet de beste oplossing, beter om de gaatjes te verminderen en daarmee de druk opvoeren.
Eventueel de spraybar wat krom zetten d.m.v. de middelste zuignap een langer staafje te gebruiken t.o.v. de buitenste 2, dat werkte bij mijn 80 cm prima

Spraybar krom zetten? Waarom zou je dat doen?

Ik kan ook ipv extra gaatjes enkele gaatjes naar onder laten richten en de rest naar voren...

Dat is uiteraard ook een optie, hoewel mijn oplossing in de praktijk prima werkt zonder extra moeite te doen 🙂

Heb zelf ook een spraybar over vrijwel de hele lengte van de bak. Heb geen gaatjes naar beneden gemaakt. Regel de stroming door met de klemmen van de zuignappen, gaatjes open of dicht te zetten. Zie zelfs achterin de planten bewegen.

Heb ,maar 2 uitstromen , 1 in het midden en 1 op het eind.
Is door de 2 vrij krachtig. anders gaat het toch over de Blegeri ozelot heen.
Hou zo de bodem schoon.

Gaatjes naar onderen gericht zijn overbodig. Dat is niet nodig als je zorgt dat de gaatjes die je boort heel iets naar voren/beneden gericht zijn, net onder het wateroppervlak. De stroming gaat door kaatsing tegen je voorruit over de bodem terug richting achterwand.

Groet,
Ben.

Toch heb ik 1 hoek, rechts achterin, waar ik nauwelijks tot geen stroming heb. Meeste planten groeien er slecht, en de Anubias die er nu staat begint groene stip alg te krijgen, ondanks dat ik het licht daar nu gedimd heb dmv drijfplanten...

Mijn vraag is daarom ook meer: kan het kwaad om een paar gaatjes naar onderen te richten? Dit met oog op stroming die (iig in theorie) tegen elkaar in gaat...

Och, Coos,wat let je, maak de gaatjes.

gaat het niet goed, plak je ze weer dicht.
De wereld vergaat er toch niet mee?

Nee hoor Bertus, de wereld zal heus niet vergaan; hoor je mij ook niet zeggen toch? Ik ben nou eenmaal een denker, dus vandaar de vraag/vragen voordat ik er mee begin. Kan geen kwaad toch? 😉

Nee, kan geen kwaad.

IK ben zo, denk ik, dan doe ik het, desnoods met ander buisje.
Heb het nog wel met electraflex gedaan.
Stroming naar de andere kant van de bak gebracht, met juwel filter.

Gewoon experimenteren.

Ja dat dacht ik al, dat jij meer zo'n type bent 😉
En zo is ieder weer anders dus 😀 mooi toch

Ja, heb 48 jaar getimmerd, eerst in Burger onderhoud, Alles zelf doen, hout,water electra.
Dan de nieuwbouw in. daarna ultiliteitsbouw.

Tussentijd mijn(ons) eigen huis verbouwd, vanaf de grond tot het dak,met alles wat daar tussen zat. ALLEEN.

Coos zei:
Toch heb ik 1 hoek, rechts achterin, waar ik nauwelijks tot geen stroming heb. Meeste planten groeien er slecht, en de Anubias die er nu staat begint groene stip alg te krijgen, ondanks dat ik het licht daar nu gedimd heb dmv drijfplanten...

Mijn vraag is daarom ook meer: kan het kwaad om een paar gaatjes naar onderen te richten? Dit met oog op stroming die (iig in theorie) tegen elkaar in gaat...

De stroming gaat niet tegen elkaar in; bovenin de bak gaat het richting voorruit waar het botst en naar beneden gaat. Boven je bodem gaat het terug richting achterwand. Omdat je aanzuiging ook vlak boven de bodem staat wordt het daar dus ook weer opgepikt en komt de volgende rotatie. Maak je (extra) gaatjes naar beneden gericht, cre�er je juist w�l een tegenstroom!

Groet,
Ben.

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor, mede daarom ook m'n vraag.
Maar het blijft theorie, dus ik ga het denk ik gewoon uitproberen, en dan zien hoe het in de praktijk uitpakt...

Bedankt voor het meedenken!

Geen theorie, Coos, in mijn geval is het gewoon zichtbaar. Zoals je hebt gezien in mijn Topic daarover heb ik een Spraybar gemaakt die werkt over de gehele achterkant. Dit is getest met Easy-Life filtermedium. Dat is, zoals je misschien weet een wit goedje. Wanneer je dit in het water gooit kun je precies zien hoe je stroming werkt. Mijn stroming loopt dus als hierboven omschreven. Zou je gaatjes maken, naar beneden gericht dan kan het dus niet anders als botsen tegen de retour-stroom via de bodem.

Overigens vind ik het slim dat je je eerst goed ori�nteert alvorens iets te doen!

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan