Wat is er nieuw

Stroming versus geen stroming

Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Leeftijd
80
Ik zit met een dilemma. Enerzijds is stroming belangrijk voor je aquarium, genoeg over gelezen. Anderzijds, sommige vissen houden niet van stroming en die leven in de natuur in bijna stilstaand water... Hoe dit te rijmen in je aquarium? Enerzijds wil je stroming, maar je visjes worden er niet gelukkig van...wat te doen?

Misschien kun je een middenweg zoeken. Zelf heb ik een Betta en daar heb ik een klein filtertje bij die niet heel veel stroming geeft maar wel genoeg om een goede circulatie te krijgen.

Ja dat ben ik sinds vandaag aan het proberen. Ik heb het een tijdje bekeken in de stand van intern filter mini spraybar dat de circulatie in mijn ogen optimaal was(net onder wateropppervlak, van links achter sproeien naar rechter hoek voor) Dan zag je overal zachtjes de plantjes een beetje in de hele bak op en neer dansen. Maar dat gaf aan hele oppervlak te veel stroming. Sinds vanochtend de richting veranderd, naar rechts achter (van uit links achter)...Visjes lijken beter op hun gemak maar nu wordt als ik het zo es bekijk alleen de achterkant van de bak water gecirculeerd. ...naja....es een weekje aankijken zo...

Misschien kun je de gaatjes wat groter maken in de mini spraybar.

Enerzijds is stroming belangrijk voor je aquarium, genoeg over gelezen
Ik zou bijna vragen waarom 😉
Laat ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien.

Mijn Home 80 heeft een tijdje gedraaid zonder filter dus geen stroming. Geen algen te zien bijvoorbeeld. Planten groeiden ook goed, wel 'makkelijke' planten, de langzame groeiers Anubias, crypto en Javavaren. Maar deze planten staan er ook wel om bekend juist onder de algen te gaan zitten "omdat" ze zo langzaam groeien.
Overigens helemaal geen snelgroeiers in de bak.

Blijkbaar had ik het juiste evenwicht te pakken wat betreft licht, plantenvoeding (incl. co2,) planten(keuze)en visbezetting. Overigens voegde ik geen plantenvoeding toe, dus ook geen CO2.

Stroming is dus ook niet altijd heilig maar ik had niets wat verre leek op een Hollandse plantenbak, al was het erg groen. Ik zeg niet dat je zonder stroming moet gaan maar minder moet denk ik kunnen afhankelijk van je plantenbestand? Of welke factor zal bij mij doorslaggevend geweest zijn?

Laatst bewerkt:
Aan het bovenstaande zou ik willen toevoegen dat er een duidelijk verschil is tussen stroming en een goede waterdistributie. M.a.w. een goede waterdistributie wordt niet verkregen door een sterke stroming. Het tegendeel is zelfs mogelijk. In het geval van Ts. zou ik er voor zorgen dat de spray op de achterwand zit. Doordat de waterstroom zo een kortere afstand behoeft te overbruggen en er een veel minder krachtige stroming nodig is kan er een goede waterverdeling worden verkregen door kaatsing met de voorruit. Daarvoor moet de spraybar liefst over de volle lengte van de bak vlak onder het wateroppervlak gezet worden met de gaatjes op ongeveer 30 graden naar voren/beneden gericht. De stroming gaat, als gezegd, naar voren en kaatst op de voorruit en wordt naar onder geduwd. Gaat vervolgens over de bodem, normaal altijd een moeilijk bereikbare plaats, naar achter waar ze weer boven komt voor de volgende duw. Zo ontstaat er een spiraal vormige beweging richting de water aanzuiging. In theorie een perfecte distributie mogelijkheid. In theorie want er treedt ook hier, net als in elke andere vorm, verstoring op door decoratie en planten.

Aan het bovenstaande zou ik willen toevoegen dat er een duidelijk verschil is tussen stroming en een goede waterdistributie.
Dat is iets wat ik zelf nogal eens wil vergeten. Mag niet vaak genoeg herhaald worden.

Mijn Home 80 heeft een tijdje gedraaid zonder filter dus geen stroming. Geen algen te zien bijvoorbeeld. Planten groeiden ook goed, wel 'makkelijke' planten, de langzame groeiers Anubias, crypto en Javavaren. Maar deze planten staan er ook wel om bekend juist onder de algen te gaan zitten "omdat" ze zo langzaam groeien.

Blijkbaar had ik het juiste evenwicht te pakken wat betreft licht, plantenvoeding (incl. co2,) planten(keuze)en visbezetting. Overigens voegde ik geen plantenvoeding toe, dus ook geen CO2.

Stroming is dus ook niet altijd heilig maar ik had niets wat verre leek op een Hollandse plantenbak, al was het erg groen. Ik zeg niet dat je zonder stroming moet gaan maar minder moet denk ik kunnen afhankelijk van je plantenbestand? Of welke factor zal bij mij doorslaggevend geweest zijn?
Vermoedelijk juist het ontbreken van een al te krachtige stroming. Anubias een lang groeier heeft tijd nodig voor de opname van voeding. Ze heeft dikkere en steviger blad maar ook ruimte tussen de bladeren. Vaak zie dat planten die er van houden om in stroming te staan ook fysieke kenmerken hebben die dat mogelijk maken. Javavaren is bijvoorbeeld een plant die graag wat stroming om zich heeft. Een vollere bladerenbos geeft een goede mogelijkheid om voedsel te "vangen". De "bladwanden" zijn dunner en nemen sneller op. Dit is ook goed te zien aan iets anders wat wij vaak minder op prijs stellen; het zijn ook vuilverzamelaars wat bij Anubias niet gebeurd.

Anubias een lang groeier heeft tijd nodig voor de opname van voeding
De Anubia is inderdaad een langzame groeier zoals wel meer planten maar wil dat dan ook zeggen dat ze minder snel voeding kunnen opnemen? Kan het niet zo zijn dat ze doordat ze minder snel groeien gewoon minder voeding nodig hebben maar het net zo makkelijk kunnen opnemen als andere planten? Ja ik weet het ook niet hoor 😉

@Rastaman wat zijn de vissen die je in je huidige bak een fijn leven probeert te bezorgen? 🙂 Als ik de omschrijving lees van hoe je stroming eerst was, klonk dat eigenlijk al best aardig. Verstoring van de bovenste waterlaag is daarbij alleen maar goed voor het zuurstofniveau. In zekere mate dus niet erg.

Weet je waar je ons (denk ik) nou super blij mee maakt? Een mooi filmpje van je bak! 😉 Zodanig dat we kunnen zien hoe de stroming nu is. En hoe de vissen daarmee omgaan.

De Anubia is inderdaad een langzame groeier zoals wel meer planten maar wil dat dan ook zeggen dat ze minder snel voeding kunnen opnemen? Kan het niet zo zijn dat ze doordat ze minder snel groeien gewoon minder voeding nodig hebben maar het net zo makkelijk kunnen opnemen als andere planten? Ja ik weet het ook niet hoor 😉
Uiteraard nemen ze door de langzamere groei ook "langzamer" voedsel op. Omdat je minder groeit en dus minder voedsel nodig bent? Minder als wat? Ze nemen zoveel voedsel op als nodig en verkrijgbaar is. Maar ze hebben leerachtige bladeren die zorgen voor een minder "snelle" opname dat is wat ik bedoel. Kijk eens naar een Limnophila sessiliflora een snelgroeier. Neemt die meer voedsel op dan een Anubias? Zeer zeker maar zo'n vergelijk is eigenlijk raar want ook die plant neemt zoveel op als ze aan kan wat een Anubias dus ook doet. Misschien maakt dit mijn idee wat duidelijker?

Uiteraard nemen ze door de langzamere groei ook "langzamer" voedsel op. Omdat je minder groeit en dus minder voedsel nodig bent? Minder als wat? Ze nemen zoveel voedsel op als nodig en verkrijgbaar is. Maar ze hebben leerachtige bladeren die zorgen voor een minder "snelle" opname dat is wat ik bedoel. Kijk eens naar een Limnophila sessiliflora een snelgroeier. Neemt die meer voedsel op dan een Anubias? Zeer zeker maar zo'n vergelijk is eigenlijk raar want ook die plant neemt zoveel op als ze aan kan wat een Anubias dus ook doet. Misschien maakt dit mijn idee wat duidelijker?
Er is nog iets wat ik eigenlijk toe moet voegen aan dit bericht. Een Anubias houden wij natuurlijk in onze bakken maar ze zijn ook op allerlei andere plekken in de natuur te vinden. Tot in bomen toe. De leerachtige bladeren dragen er zorg voor dat er zuinig wordt omgegaan met het verzamelde voedsel. Moerasplanten vertonen emers en submers verschillen in de bladvorm waar je diezelfde besparingen terugziet. Onderwaterbladeren zijn dan vaak dunner en meer transparant soms zelfs met een groter oppervlak voor een gemakkelijker voedsel opname, terwijl ze boven water terugkeren naar een veel meer leerachtige vorm. Het vasthouden van wat de plant heeft dus.

Waarom? Geen idee, you tell me, nouja omdat iets met verspreiding van allerhande voedingstoffen in welke vorm dan ook, iets met geen/min mogeljike dooie hoeken waar vuil ophoopt...etc ik klets maar na wat ik er allemaal over gelezen en gehoord heb. Ik heb dus braaf heel hard mijn best gedaan om die stroming goed mogelijk te krijgen maar nu ben ik dit dillema dus tegengekomen...maar ja wellicht is dat hele stromings verhaal inderdaad ook weer zo een "in de hobby" dingetje...waar iedereen elkaar jaren achtereen na praat en ligt de waarheid iets complexer en meer contextueel? Uit jouw verhaal begrijp ik dat stroming niet altijd strikt noodzakelijk is. Qua planten genre en algengroei herken ik je verhaal. Ik heb ook de makkelijke planten die gestaag edoch traag groeien, en algen heb ik heel weining last van (afkloppen....) wel een heel klein beetje op de Anubiasbladeren iets wat ik verdenk dat het bruin alg is....(maar zeker weten doe ik het niet, iets voor de garnalen om aan te knabbelen). Dus ja, wat ik al eerder schreef, staat nu zo dat de stroming minder is en we gaan het eens afwachten.

Omdat je minder groeit en dus minder voedsel nodig bent?
Aha, dan is het me duidelijk en het hangt dus van het soort blad af zeg maar. Klopt ook wel want de meeste echte moerasplanten hebben wat dikker blad dan de meeste snelgroeiers.

Er is nog iets wat ik eigenlijk toe moet voegen aan dit bericht. Een Anubias houden wij natuurlijk in onze bakken maar ze zijn ook op allerlei andere plekken in de natuur te vinden. Tot in bomen toe. De leerachtige bladeren dragen er zorg voor dat er zuinig wordt omgegaan met het verzamelde voedsel. Moerasplanten vertonen emers en submers verschillen in de bladvorm waar je diezelfde besparingen terugziet. Onderwaterbladeren zijn dan vaak dunner en meer transparant soms zelfs met een groter oppervlak voor een gemakkelijker voedsel opname, terwijl ze boven water terugkeren naar een veel meer leerachtige vorm. Het vasthouden van wat de plant heeft dus.
Kan ik alleen maar bevestigen. Hier groeide Anubias boven de waterlijn in een open bakje.

@Rastaman wat zijn de vissen die je in je huidige bak een fijn leven probeert te bezorgen? 🙂 Als ik de omschrijving lees van hoe je stroming eerst was, klonk dat eigenlijk al best aardig. Verstoring van de bovenste waterlaag is daarbij alleen maar goed voor het zuurstofniveau. In zekere mate dus niet erg.

Weet je waar je ons (denk ik) nou super blij mee maakt? Een mooi filmpje van je bak! 😉 Zodanig dat we kunnen zien hoe de stroming nu is. En hoe de vissen daarmee omgaan.

Bijlagen

• 20210310_165929.mp4
    72 MB
En dan gaat het om chili rasboras en Parel Danios....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan