Stroming


Nee, ik gebruik twee loc-line nozzles (AlieExpress versie). En heb hiermee een mooie stroming in mijn bak.
3A050D34-D329-474F-9DE4-CFA6A6E4DEB2.jpeg
 
Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

@benvo: maar HOE weet je nou of er voldoende stroming door komt? Wanneer je moet gaatjes gaan knijpen? Bewegen in jou opzet ALLE plantjes tegen de achterwand ook?
 
Je kunt volgens mij over het algemeen stellen dat op de plekken waar de stroming onvoldoende is, daar zal het eerste alg of andere voedingstekorten zichtbaar zijn.
 
@benvo: maar HOE weet je nou of er voldoende stroming door komt? Wanneer je moet gaatjes gaan knijpen? Bewegen in jou opzet ALLE plantjes tegen de achterwand ook?

Wanneer je een spraybar maakt begin je met minder gaatjes of kleinere gaatjes. dat maakt de uitstroom krachtiger. Vergelijk het maar met wanneer je tuin sproeit en je stroom komt niet tot achterin. Dan knijp je ook de slang wat dicht. Nou moet er ook niet te veel geknepen worden want dat kost je debiet. Maar het is dan ook een beginsituatie. Je begint dus klein en bouwt voor daaruit op. Meer of grotere gaatjes dus. dat je planten nu allemaal zouden moeten bewegen is niet zo van belang. Om te zien of je distributie alle hoeken en gaten bereikt koop je een flacon Easy life filtermedium. Dat ie een wit goedje welke je ongelimiteerd in je bak kan kieperen en je dan precies laat zie hoe de vlag erbij staat. Dat spul verdwijnt vanzelf uit je water.
 
De Biomaster 600 is een goed en sterk filter maar afhankelijk van je filtermedia en opvoerhoogte gaat de nodige stromingscapaciteit verloren. Netto output is 1250L/u en je bak is netto 350L. Ik denk dat je al met al tussen de 2-3x circulatie per uur zit.

Ter illustratie: ik zet straks een Biomaster 600 op mijn 60L aquarium (waarschijnlijk wel ietsje afgeknepen).
 

Terug
Bovenaan