Wat is er nieuw

Stroming

• Onderwerp starter Onderwerp starter Shoto
  • Startdatum Startdatum

Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Leeftijd
43
Website
www.instagram.com
Hoe staat jullie "uitlaat"?
Ik wil weten of die van mij goed staat of misschien anders afgesteld moet worden. In principe ben ik tevreden over de uitstroom. Alles. Worden de drijvers een hoek in geduwd.
Filmpje

Hoe staat jullie "uitlaat"?
Ik wil weten of die van mij goed staat of misschien anders afgesteld moet worden. In principe ben ik tevreden over de uitstroom. Alles. Worden de drijvers een hoek in geduwd.
Filmpje

Je spraybar staat op de korte kant zodat de langste afstand overwonnen moet worden. Zelf hou ik daar niet van. Mijn spraybar staat op de achterkant en hoeft zo maar een korte afstand te overbruggen waardoor er kracht overblijft om mijn stroming te laten kaatsen met de voorruit. Mijn spraybar staat zo kort mogelijk onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Daardoor ontstaat er een lichte rimpeling op het water maar wordt de stroming via mijn voorruit naar onder gedrukt en gaat over de bodem naar achter waar het weer boven komt voor de volgende duw. Zo komt er een spiraalvormige waterdistributie richting mijn aanzuiging. Het water wordt zo op een bijna ideale manier verdeeld over elke plek in mijn bak. Omdat ik werk met een reaktor is er dus een prima distributie van water maar ook van mijn CO2. Dit zou een alternatief kunnen zijn indien je zelf niet tevreden bent over je waterdistributie.

Bedankt. Ik ga eens prutsen van de week. 🙂

Op de lange zijde. Zo ongeveer in het midden van de bak. De hoeveelheid zweefvuil/alg/bacteriebloei is er overigens niet minder op geworden......
IMG_20200504_162736.jpg

Zover ik het bekijk heb je nu dus in het midden een stuk buis met gaatjes waardoor je links en rechts geen uitstroom hebt van dat deel en dan heb je denk ik nog geen goede circulatie maar misschien zie ik het verkeerd. Het moet eigenlijk over de gehele breedte van je bak.

Ja dan moet je een andere buis kopen en mn tip is gratis dus dat scheelt je alweer Shoto :DD 😉

Welke tip? Ik lees ff verkeerd misschien....

Dat je een buis over de gehele breedte moet kopen :DD :DD :DD
Gelukkig leest Ten Hag dit niet 😉

Haha. Zo......ik ben ff traag van begrip. Had al gekeken, maar kan natuurlijk weer niks vinden.....jij weet vast een site.

Haha, net beantwoord in de chat maar ja dat doe ik zelf na wat tips van Benvo.

En als je toch met slang gaat werken. Kun je ook een grijze electra buis halen bij de bouwmarkt.

En als je toch met slang gaat werken. Kun je ook een grijze electra buis halen bij de bouwmarkt.

Ik kon hier bij de praxis niet een kopen met buitenmaat 12 mm destijds dus daarom heb ik er een besteld.

Haha, net beantwoord in de chat maar ja dat doe ik zelf na wat tips van Benvo.

😳😳😳😱

als je toch zelf gaat prutsen, neem dan transparante pvc, of beter nog acrylaat of polycarbonaat buizen. die laten zich mooier bewerken.

Ja maar de transparante wordt weer vuil van binnen wat je dan volgens mij weer sneller ziet. Daarbij ben ik gek op grijs hoor :pp

Je spraybar staat op de korte kant zodat de langste afstand overwonnen moet worden. Zelf hou ik daar niet van. Mijn spraybar staat op de achterkant en hoeft zo maar een korte afstand te overbruggen waardoor er kracht overblijft om mijn stroming te laten kaatsen met de voorruit. Mijn spraybar staat zo kort mogelijk onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Daardoor ontstaat er een lichte rimpeling op het water maar wordt de stroming via mijn voorruit naar onder gedrukt en gaat over de bodem naar achter waar het weer boven komt voor de volgende duw. Zo komt er een spiraalvormige waterdistributie richting mijn aanzuiging. Het water wordt zo op een bijna ideale manier verdeeld over elke plek in mijn bak. Omdat ik werk met een reaktor is er dus een prima distributie van water maar ook van mijn CO2. Dit zou een alternatief kunnen zijn indien je zelf niet tevreden bent over je waterdistributie.
Zelfde situatie hier. Naar volle tevredenheid tot nu toe! :petjeaf:

Dus ik had zo'n grijze buis ook gewoon bij de lokale bouwmarkt kunnen halen?

Dat kan prima, en heb ik zelf ook, schuur dan wel even de inkt met de info daarop even weg, staat anders erg slordig en je wil geen inkt in je bak.

Tja grijs komt vanzelf met de leeftijd he

Kijk jij hebt het door 😉.

Wellicht kon je die vinden maar hier bij de praxis hadden ze geen 12 mm en enkel de 16 zoals Marcel al aangaf en die zoek je niet.

Weer wat geleerd. Wat een wijsheid hier 🙂

Ja ik dacht ook ik haal er ff een bij de Praxis in de buurt maar ja die waren veel te dik en inderdaad 16mm.

Ivm de stand van de uitlaat en de intake heb ik nu zon 75 van de 100 cm afgedekt met de stroming. Daarnaast nog een Eheim binnenfilter erbij gehangen.
Bedankt voor alle tips.
IMG_20200508_154433.jpg

Kom ik weer aan en ik vraag me af waarom je hem niet iets breder hebt gemaakt over de hele breedte.

De uitlaat staat naar voren gericht en die kon ik amper draaien. Dus de rubberen slang moet de bocht overbruggen en die staat nu al straks. Rechts zit de inlaat. En die kreeg ik ook niet weg.

Praktische overwegingen dus.

Des al niet te min een hele verbetering. Stroming is aangenaam. En wordt er voor m'n gevoel niet uit geperst. Dus tevreden. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan