Wat is er nieuw

Stromings plots minder

F

FCG

Guest
Hallo,

Sinds dat vorige week de stroom eraf is geweest bij mij thuis, is de stroming van mijn filter sterk verminderd.
Heb het filter reeds lichtjes schoongemaakt, als ook de pomp kop.

Maar dit heeft helaas niet geholpen.. Ik heb over de gehele achterwand een sproeibuis, heb deze al tijdelijk ingekort om meer stroming te krijgen maar dit is natuurlijk niet de bedoeling

Wat kan ik nog meer doen zodat de stroming weer terug komt op normaal?
Het gaat om een JBL CristalProfi E901 Greenline filter.

Heb je je slangen en spraybuis ook van binnen gereinigd?
Het kan zijn dat er wat vuil zich daarin is gaan ophopen of alg vorming heeft gekregen.

Alle lucht uit de pomp? Zit er onderin de pomp niet een dikke laag smurrie wat omlaag is gezakt?

Ik heb voor 2 week geleden de aanzuigbuis vervangen voor eentje van glas, deze heeft ook een oppervlakte skimmer.
Denk dat deze het probleem is.. Zal morgen eens kijken.
Bedankt voor de tips zover

Even zuigen aan de uitvoer om hem op gang te helpen?

Heb de slangen schoongemaakt plus de aanzuigbuis vervangen (zonder skimmer)
Maar nog blijft de stroming beperkt. Wat kan ik nog meer doen?

Pompkop verwijderen, 2 kleine sponsjes in de bovenste mand grondig schoon maken. Alle manden uit het filter nemen en de bak schoon spoelen.

Staan de hendels helemaal open?? Als je de sponzen al lichtjes hebt schoongemaakt dan ligt het niet daaraan. Ik heb dat probleem niet opgemerkt bij mijn 901.

Deze staan helemaal open.. Hij zuigt ook geen lucht aan.. Zal nog eens de slangen na gaan..

Ik vindt het dan raar maar ja soms verbazen we ons over bepaalde zaken🙂.

Draait het schoepje niet door over de rotor .

Zit en knobbeltje op de as, is die weg, staat de rotor stil.

Je bedoelt het zwarte dingetje?,,, Deze zit er nog op.. Aan de onderkant van de as zit er ook eentje maar die blijft vast zitten in de pompkop als ik de as plus rotor eruit haal, maar dat moet geen probleem zijn lijkt me ?

Kan het zijn dat de rotor kapot is of laat de pomp dan helemaal geen water meer door?

Dit is op het moment wat de pomp aan water doorlaat

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan het zijn dat de rotor kapot is of laat de pomp dan helemaal geen water meer door?

Lijkt me een stuk minder dan mijn 901 doorlaat.

Heeft iemand een antwoord? :help:

Ik durf het niet te zeggen. Als je slangen schoon zijn en je sponzen ook proper dan zou je toch aan een technisch iets moeten gaan denken vermoedt ik.
Je kan een meten met een emmer wat nu de opbrengst is per uur. Je kan zo opmeten hoelang het duurt voordat er een emmer vol is met 10 liter.

Nou,zo weinig is het ook weer niet,he.

Even een wilde gok, wat gebeurd er als je alleen de losse kop in een laag water laat draaien?
dan zou je een flinke uitstroom moeten hebben en sluit dat de kop in iedergeval uit.

Even een wilde gok, wat gebeurd er als je alleen de losse kop in een laag water laat draaien?
dan zou je een flinke uitstroom moeten hebben en sluit dat de kop in iedergeval uit.

Bedankt voor het meedenken.. Ben inmiddels bij een winkel geweest, met hun heb ik de afspraak dat ik vandaag of morgen met het filter langskom..
Hun denken zelf aan een kapot rotor.. Als ik meer weet laat ik weer van me horen 🙂

Heeft iemand een antwoord? :help:

Ik heb een hele tijd geen reactie durven geven, omdat het een heel simpele vraag lijkt. Maar er kan zo ontzettend veel aan de hand zijn.
Je beschrijving maakt het ook complex. De stroom is eraf geweest. Oke. Hoe lang? Gewoon netjes uitgeschakeld, of een kortsluiting / storing.

Ook kan het zijn dat die stroomstoring er helemaal niets mee te maken heeft. Dus zoek je in de verkeerde richting.

Zijn je filter materialen allemaal proper? Dus kan het water er ongehinderd doorheen stromen?

Is het stukje tussen pomkamer en slangenkoppeling ook schoon? Zit er geen slak in ofzo?

Is het pomphuis schoon?

Is de rotor nog goed. Dus draait de impeller niet rond, als je de magneet vasthoud?

Maakt de pomp meer of minder geluid? Is hij warmer dan normaal? Motor kan door de storing stuk zijn gegaan.

Sluiten de manden en inzetstukken goed aan? Geen inwendige "kortsluiting" van de waterstroom?

Beoordelen van problemen op afstand is een vak apart.

Het is op afstand zeer zeker haast niet te doen. Meer dan gissen/mogelijkheden opsommen kun je niet.
Misschien dat de winkel iets kan ontdekken aan de filter of dat de TS nog even met een emmer gaat kijken wat de uitstroom oplevert in liters.

Ik heb een hele tijd geen reactie durven geven, omdat het een heel simpele vraag lijkt. Maar er kan zo ontzettend veel aan de hand zijn.
Je beschrijving maakt het ook complex. De stroom is eraf geweest. Oke. Hoe lang? Gewoon netjes uitgeschakeld, of een kortsluiting / storing.

Ook kan het zijn dat die stroomstoring er helemaal niets mee te maken heeft. Dus zoek je in de verkeerde richting.

Zijn je filter materialen allemaal proper? Dus kan het water er ongehinderd doorheen stromen?

Is het stukje tussen pomkamer en slangenkoppeling ook schoon? Zit er geen slak in ofzo?

Is het pomphuis schoon?

Is de rotor nog goed. Dus draait de impeller niet rond, als je de magneet vasthoud?

Maakt de pomp meer of minder geluid? Is hij warmer dan normaal? Motor kan door de storing stuk zijn gegaan.

Sluiten de manden en inzetstukken goed aan? Geen inwendige "kortsluiting" van de waterstroom?

Beoordelen van problemen op afstand is een vak apart.

Sorry dat ik niet zo duidelijk ben geweest, hoop dat onderstaande een beetje duidelijkheid verschaft 🙂

Stroom is er netjes af geweest, dus geen storing of kortsluiting. Ongeveer 15 minuten.

Het filtermateriaal, slangen en pomphuis zijn schoon,,(filter draait nog geen 10 week, dus zoveel troep zit/zat er niet in)

Je bedoelt de kraantjes? ,, deze zijn ook schoon.

De pomp maakt geen geluid, dat wil zeggen niet meer als anders... Ook is de pomp niet warm.

De rotor is waarschijnlijk het probleem.. morgen ga ik met het filter naar de winkel,
In ieder geval bedankt voor uw reactie.

Tja, en dat kan je zelf niet bekijken?

Had het ook met Eheim rotor 2 bladen gebroken.
Terug gelijmd, en in alle sparingen kit gespoten, zijn die 2 opgesloten, en de rotor in balans.

Kop 24 in de een teiltje water laten draaien voor test. (doek over de uitstroom).

Nieuwe kost 32 euro. dus.

Tja, en dat kan je zelf niet bekijken?

Had het ook met Eheim rotor 2 bladen gebroken.
Terug gelijmd, en in alle sparingen kit gespoten, zijn die 2 opgesloten, en de rotor in balans.

Kop 24 in de een teiltje water laten draaien voor test. (doek over de uitstroom).

Nieuwe kost 32 euro. dus.

De winkel wil graag zelf het filter bekijken. Mocht het toch geen kapotte rotor zijn, kunnen hun verder kijken.:thumbs:
En anders zit ik weer met een onderdeel die niet terug gebracht kan worden.

Ik weet niet of het binnen de garantieperiode valt maar anders is even heengaan wel de beste manier denk ik. En Paddepoel kennende doen die niet zo moeilijk😉.

TJa, met garantie wel ,ja. Van mij is alles buiten de garantie, daarom koop ik voor weinig hele filters.
Zit voor vermogen onderdelen in.
Kijk alleen de rotor en schoep. heb je een heel filter voor.

Nou het probleem is opgelost. De slangaansluiting was het probleem..
Deze is vervangen en nu werkt de pomp weer als vanouds.

Iedereen bedankt voor het meedenken :thumbs:

Daar ben ik ook benieuwd naar ja.

Een verstopping daarin is iets dat ik me kan voorstellen want dat houdt de stroming tegen maar volgens mij kan er verder weinig mee aan de hand zijn. Maar ja, wie ben ik😉.

Tenzij een van de interne kleppen niet geheel open gaat!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan