Wat is er nieuw

Stromings pompje

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
29
Ik wil een klein stromingspompje aanschaffen omdat mijn filter niet hard genoeg meer loopt om het water goed rond te verdelen en ik kan voorlopig geen nieuw filter betalen. Ik wil dus een goedkoop pompje hebben die het water redelijk kan laten rondstromen in een 200L bak. De bak is 1 meter breed en ik wil hem denk ik over die lengte laten stromen. Hoeveel L/h zou ik dan moeten hebben? Ik zie online redelijk goedkope pompjes voor 2000 L/h maar dat lijkt me nogal overkill? Mijn filter haalt nu ~200L/h en dat is dan weer te weinig. Zou ~500 L/h genoeg zijn?

Wat voor filter heb je er nu op staan dan? Dat je schrijft:
omdat mijn filter niet hard genoeg meer loopt.

Qua stroming is je visbestand natuurlijk ook van groot belang.

Kun je hier iets meer informatie over geven? Met misschien een foto ter verduidelijking.

Er staat een Eheim experience 250 op, zou in theorie 700 L/h moeten lopen maar komt maximaal tot 200. Op zich is het water nog wel schoon hoor dus het filteren werkt nog wel, maar ik merk dat stof enzo blijft liggen en dat plantenvoeding als een wolkje blijft hangen. Er zitten wat maanvissen, purperkoppen, bijlzalmen, corydorassen, en een ancistrus in. Het is wel dicht beplant dus dat houdt wat stroming tegen.
1608571631097.png

Ik weet wel dat Manen niet van een sterke stroming houden en je akn ook kijken naar een pompje dat instelbaar is maar ja die zijn ook niet goedkoop.

Misschien zou je om te beginnen eens kunnen kijken hoe dat je slangen van je aan en afvoer lopen.
Hier is vaak al veel winst uit te halen, door lengtes en bochten te minimaliseren/optimaliseren. (En is (bijna) gratis)

Hoe heb je nu je aan en afvoerslangen lopen?

Ik heb de pomp en de slangen al schoongemaakt en de slangen ingekort. Ben er 60L mee op vooruit gegaan van 140 naar 200, maar ik heb het ding ooit tweedehands gehaald en ik denk dat hij gewoon aan het aftakelen is helaas. Ik ga uiteindelijk wel een nieuw filter kopen hoor, maar nog even doorsparen en tot die tijd mijn plantjes blij houden. Ik heb nog nooit een skimmer gebruikt, maar geeft die niet vooral stroming aan het oppervlak?

je zou ook kunnen kijken of het schoepenrad van de impeller niet is afgesleten, dit gebeurt bij waterpompen van een auto ook wel eens

Ik heb de pomp en de slangen al schoongemaakt en de slangen ingekort. Ben er 60L mee op vooruit gegaan van 140 naar 200, maar ik heb het ding ooit tweedehands gehaald en ik denk dat hij gewoon aan het aftakelen is helaas. Ik ga uiteindelijk wel een nieuw filter kopen hoor, maar nog even doorsparen en tot die tijd mijn plantjes blij houden. Ik heb nog nooit een skimmer gebruikt, maar geeft die niet vooral stroming aan het oppervlak?
De Eheim 350 skimmer blaast het water 10cm onder het oppervlak de bak in.

Ik kom even terug op dit onderwerp. Ik heb een pompje gekocht: Superfish aquarium pomp Aquapower 450 - 450 L/H. Stroming enzo is nu goed en de planten lijken beter te gaan. Het ding is, de eerste dag was ie stil en sinds dag 2 maakt de pomp enorme herrie. Ook schoonmaken en even schuin houden etc helpen niet. Iemand tips voordat ik hem terug stuur?

Is het geratel of meer een lage bromtoon?

Als je het geduld ervoor hebt kun je het een aantal weken de tijd geven. Veel pompen hebben even nodig om dat geluid kwijt te raken. Als er eenmaal wat biofilm gevormd is zou het stukken beter moeten zijn. Zo niet, retourneren. Dan heb je het in elk geval een goede kans gegeven.

Ben zelf nu al een dag of 10 bezig met een nieuwe filterpomp indraaien. In het begin was het ratelende zeikherrie die eruit kwam. Stond al gauw op het punt om hem retour te sturen. Maar nu is het minder aan het worden.

Is het geratel of meer een lage bromtoon?

Als je het geduld ervoor hebt kun je het een aantal weken de tijd geven. Veel pompen hebben even nodig om dat geluid kwijt te raken. Als er eenmaal wat biofilm gevormd is zou het stukken beter moeten zijn. Zo niet, retourneren. Dan heb je het in elk geval een goede kans gegeven.

Ben zelf nu al een dag of 10 bezig met een nieuwe filterpomp indraaien. In het begin was het ratelende zeikherrie die eruit kwam. Stond al gauw op het punt om hem retour te sturen. Maar nu is het minder aan het worden.
Het is geratel, als of er iets heel luid zit te trillen. Als ik hem een paar weken houd en het is niet weg, dan kan ik hem ook niet meer terug sturen... Heb hem nu 2 weken draaien en hij was alleen de eerste dag stil.

I see. Ik heb geen idee of de fabrikant garantie geeft, of wat andere mogelijkheden zijn als het filter iets mankeert. Wellicht zit er een instructieboekje bij of zo met zulke info. Een website, een nummer dat je kunt bellen of whatever. Aan de site aquadistri.com (het overkoepelende merk-merk dinges van dit merk) heb je alvast niet zoveel zie ik.

Riskeren dat je te laat bent met terugsturen is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. 💁‍♂️

👩‍🦼 imma go to bed

Volgens mij valt dat wel onder de garantie want er zal 1 of 2 jaar garantie opzitten en gedurende die periode kun je ermee terug als er gebreken zijn denk ik.

I see. Ik heb geen idee of de fabrikant garantie geeft, of wat andere mogelijkheden zijn als het filter iets mankeert. Wellicht zit er een instructieboekje bij of zo met zulke info. Een website, een nummer dat je kunt bellen of whatever. Aan de site aquadistri.com (het overkoepelende merk-merk dinges van dit merk) heb je alvast niet zoveel zie ik.

Riskeren dat je te laat bent met terugsturen is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. 💁‍♂️

👩‍🦼 imma go to bed

Volgens mij valt dat wel onder de garantie want er zal 1 of 2 jaar garantie opzitten en gedurende die periode kun je ermee terug als er gebreken zijn denk ik.
Dit staat er in de handleiding van Superfish.
https://aquadistri.com/wp-content/uploads/2020/03/WEB_Aqua-Power_200-450-690-900_manual_03-2020.pdf
NL - Garantievoorwaarden 2 jaar fabrieksgarantie op materiaal en montagefouten. Alleen apparaten met een volledig ingevuld garantiebewijs en een officiële kassabon met aankoopdatum komen voor garantie in aanmerking. U dient het apparaat altijd volledig met alle toebehoren voor garantie aan te bieden. Wij bepalen bij ontvangst of het apparaat wordt vervangen. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van gebruik of door verkeerd gebruik van het apparaat. Breuk van onderdelen door eigen schuld valt niet onder de garantie.

Ah kijk, @Friesian snapt wél hoe je een site bezoekt. XD Goh, online handleidingen.

Heb je hem al een keer helemaal uit elkaar gemaakt en helemaal schoon gemaakt? Soms kruipen er mini slakjes in 🙄🤦🏼‍♀️

Ik had dit ook en na helemaal schoonmaken is het weer verdwenen..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan