Stromingspomp 20 a 30 euro


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
747
5 december komt er weer aan en dat is altijd een mooie tijd om iets te vragen om te gaan proberen en ik zat te denken aan een stromingspomp. Lees veel goede verhalen over de SIcce Vojager Nano 1000 l/h en SIcce Vojager Nano 2000 l/h, echter is het zo bij deze dat deze volle bak aanstaat of uitstaat.

Programmeerbaar/regelbaar zou eigenlijk mooier zijn, maar lijkt ook direct een stuk duurder.

Iemand nog goede tips? En zou je deze dan dag en nacht aan laten staan of misschien alleen overdag?
 
Ik heb de Vojager Nano 1000 l/h en staat momenteel dag en nacht aan, discus zwemt er gewoon voorlangs zonder omgeblazen te worden.
 
Ik denk dat het binnen die prijsklasse moeilijk wordt om een electronisch regelbaar model te vinden. Wel heb je gewoon de "mechanisch" regelbare, zoals ook deze pompen in de reeks van sicce syncra: https://www.sicce.com/en/products/multifunction-pumps/syncra-silent.html

En als je minder flow wilt (nog steeds regelbaar), de nano: https://www.sicce.com/en/products/multifunction-pumps/syncra-nano.html

De flow van de voyagers is inderdaad niet te regelen. Wel kun je (als de inrichting van je bak het toelaat) spelen met de uitstroomrichting. Ik heb zelf bijvoorbeeld in een rio 240 de voyager nano van 1000 L hangen; deze is eigenlijk wat aan de krachtige kant (er pompt ook al een filter naast) maar heel schuin gericht en naar boven toe, gaat het wel.
 

Deze heb ik en bevalt voor het geld erg goed en is enigszins te regelen.
 
Dit werkt ook met de Oase stromingspomp neem ik aan?
Ik durf het niet te zeggen, vermoed dat dit werkt dmv variabele spanning, dus "alles" op basis van een electromotor binnen de begrensde waardes van de controller zou theoretisch kunnen werken.
Ik lees universal dus dan denk ik dat dit moet werken.
Met universal bedoelt sicce op hun eigen officiele site dat het zowel voor zoet als zoutwater aquaria toepasbaar is. Ze bevelen aan om het in combinatie met hun eigen pompen te gebruiken

https://www.sicce.com/nl/products/stream-pumps/wave-surfer-controller.html
 
Oke top ga ik mijn even inlezen :)
 
Dit werkt ook met de Oase stromingspomp neem ik aan?
Volgens mij kan je dit ding programmeren wat tijden betreft. Maar dat kan je ook met een aanzienlijk goedkopere timer. Ik geloof niet dat je de stroming sterkte ermee zou kunnen regelen. Men geeft aan dat er minder debiet mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld de nacht door telkens aan en uit te schakelen waar ik dan weer niet blij van word.

Zelf zou ik liever, wanneer ik zou willen werken met een stromingspomp, variatie in de stroming willen hebben. Dat kan niet met bijvoorbeeld een dimmer omdat stromingspompen niet werken met een variabele spanning. Je moet het dan denk ik zoeken in het regelen van de frequentie.
 
Met universal bedoelt sicce op hun eigen officiele site dat het zowel voor zoet als zoutwater aquaria toepasbaar is. Ze bevelen aan om het in combinatie met hun eigen pompen te gebruiken
De Wave Surfer is een perfecte aanvulling voor de Voyager en de Syncra pompen van Sicce, maar kan ook gebruikt worden in combinatie met andere stromingspompen of recirculatie pompen met een maximum van 100 Watt in totaal voor iedere uitgang.
 
Dat kan niet met bijvoorbeeld een dimmer omdat stromingspompen niet werken met een variabele spanning.
Dus niet met een variabele spanning, sorry dan heb ik een verkeerde aanname gedaan.
De Wave Surfer is een perfecte aanvulling voor de Voyager en de Syncra pompen van Sicce, maar kan ook gebruikt worden in combinatie met andere stromingspompen of recirculatie pompen met een maximum van 100 Watt in totaal voor iedere uitgang.
Hier heb ik op de site van sicce dan overheen gelezen, excuus
 
Ik durf het niet te zeggen, vermoed dat dit werkt dmv variabele spanning, dus "alles" op basis van een electromotor binnen de begrensde waardes van de controller zou theoretisch kunnen werken.

Met universal bedoelt sicce op hun eigen officiele site dat het zowel voor zoet als zoutwater aquaria toepasbaar is. Ze bevelen aan om het in combinatie met hun eigen pompen te gebruiken

https://www.sicce.com/nl/products/stream-pumps/wave-surfer-controller.html
Ik denk niet dat dit werkt met variabele spanning. Dat zou geen zin hebben. Stromingspompen kunnen niet met een dergelijk systeem omgaan. Anders zou je ook wel kunnen denken aan een dimmer. Je moet het zoeken in een frequentie regeling wil je de stroming variëren. In de nacht schakelt men gewoon met bepaalde tussenpozen de pomp aan en uit om met een geringer debiet te kunnen werken. En er zit een timer in om die tijden te kunnen programmeren. Maar dat kan je ook met een goedkoop timertje van Action...
Wat wel zou kunnen is om zelf iets te bouwen met een Arduino en een 12 volts stromingspomp.
 
Ik denk niet dat dit werkt met variabele spanning. Dat zou geen zin hebben. Stromingspompen kunnen niet met een dergelijk systeem omgaan. Anders zou je ook wel kunnen denken aan een dimmer. Je moet het zoeken in een frequentie regeling wil je de stroming variëren. In de nacht schakelt men gewoon met bepaalde tussenpozen de pomp aan en uit om met een geringer debiet te kunnen werken. En er zit een timer in om die tijden te kunnen programmeren. Maar dat kan je ook met een goedkoop timertje van Action...
Wat wel zou kunnen is om zelf iets te bouwen met een Arduino en een 12 volts stromingspomp.
Je hebt helemaal gelijk, met een frequentieregelaar zou het overigens ook nog kunnen, maar dan kan je beter een hele mooie stromingspomp met alles erop en araan kopen 🤣
 
Ik heb de Vojager Nano 1000 l/h en staat momenteel dag en nacht aan, discus zwemt er gewoon voorlangs zonder omgeblazen te worden.
Ah nice - ik twijfelde nog tussen 1000 en 2000, maar 1000 l/h is wel voldoende lijkt mij, 2000 l/h is misschien wel wat teveel van het goede..
 

Deze heb ik en bevalt voor het geld erg goed en is enigszins te regelen.

Die is qua prijs ook niet verkeerd en zelfs 4000 l/h, hoe is die met het geluid? Begreep dat daar best wel wat verschil in kan zitten en dat de Sicce in elk geval erg stil is.
 
Zelf gebruik ik een jebao.
Is regelbaar en betrouwbaar.
Op alie is die uiteraard goedkoper.

en als toetje....mogelijkheid tot battery backup voor stroomuitval en programma aansturen middels wifi als extra module mogelijk.
 
stromingspompen verplaatsen veel water, met een relatief lage snelheid vergeleken met bijv een filterpomp. Je kunt daardoor stromingspompen met een hoog debiet probleemloos in ook kleinere aquaria gebruiken. ik heb een koralia nano die zon 1600 liter per uur rondpompt in een 70 literbakje, is geen probleem voor vissen planten etc.

stromingspompen op gelijkstroom (DC) zijn in principe goed dimbaar. Stromingspompen op wisselstoom eigenlijk niet, die heb je ook wel met controllers maar dan is het nog steeds aan/uit.
 
Die is qua prijs ook niet verkeerd en zelfs 4000 l/h, hoe is die met het geluid? Begreep dat daar best wel wat verschil in kan zitten en dat de Sicce in elk geval erg stil is.

Ik zit er achter de pc 1 meter vandaan en hoor hem niet hoor. Ik dacht dat lid LBakker deze ook heeft want die gaf me dacht ik de tip.
 
De Wave Maker 10000 in huis gehad, maar daardoor werd de bak echt een golfslagbad. Daarna nog de Wave Maker 6000 gehad, qua flow was die opzich niet eens zo gek, maar die maakte geluid wat ontzettend irritant was.
 
Zelf gebruik ik een jebao.
Is regelbaar en betrouwbaar.
Op alie is die uiteraard goedkoper.

en als toetje....mogelijkheid tot battery backup voor stroomuitval en programma aansturen middels wifi als extra module mogelijk.
Daarom heb ik besloten om te gaan kijken naar een jebao, wanneer je deze besteld bij onze vrienden van Ali dan kun je die voor een mooie prijs kopen (tegenover de prijzen in Nederland, welke ze ook via Ali inkopen).

Nu alleen 1 vraag, wellicht kun jij daar antwoord opgeven @janjdk, ik twijfel tussen de SW-4 of OW-10, alleen kan ik niet zo goed vinden wat de verschillen zijn. Welke versie is de nieuwste/stilste?
 
Begrijp dat de OW variant de nieuwere versie is, welke efficienter en stiller is. Tenminste als ik dit artikel moet geloven: https://reefbuilders.com/2018/02/13/jebao-ow-pump/

Ah de SOW variant schijnt weer nieuwe te zijn, eens daarin verdiepen.. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind ze allemaal stil, zeker als je 1 per 6 maanden het asje en rotor ff schoon maakt.
Verder wil ik de mogelijkheid heben om de pomp in alle richtingen te kunnen krijgen.
 
Die is qua prijs ook niet verkeerd en zelfs 4000 l/h, hoe is die met het geluid? Begreep dat daar best wel wat verschil in kan zitten en dat de Sicce in elk geval erg stil is.
Ik heb deze wave maker 23 oktober gekocht en in begin zeer veel herrie en resonantie via de aquarium ruit waar de wave maker vast zit.
Ik heb een stukje spons (was tip van medewerker van aqua compleet) tussen wavemaker en glas gedaan met magneet gewoon vast .
En heel weinig herrie en resonantie pomp hoor je wel maar niet echt storend .
 

Terug
Bovenaan