Wat is er nieuw

Stromingspomp ja/nee/waar?

DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
In mijn aquarium heb ik wat last van vuilophoping op een paar plekken met voor mij een duidelijke oorzaak (de stroming wordt gebroken door de stenen en komt daardoor niet achterin onderin de bak). Ik wil kijken of ik daar iets aan kan doen met jullie hulp. Voor het gemak hier een foto van de scape opbouw met daarin pijltjes van de waterflow vanuit de spraybar op de achterwand (hopelijk duidelijk genoeg).

Rood de spraybar over de gehele achterwand.
Blauw de intake linksonder achterin.
Groen de flow van het water zoals ik het me inbeeld hoe het zou moeten gaan nu, ik zie voor me dat dit in een soort trechterbeweging van rechts naar links richting de intake gaat..
Paarse de stukken grond achterin het aquarium waar zich vuil ophoopt.
NB: de steen helemaal rechts bovenaan is weg, dus die hoek tegen het glas is de stroming goed.

Nu zit ik te denken een stromingspompje toe te voegen maar ik heb geen ervaring waar, ik wil voorkomen dat hij de huidige stroming tegen gaat werken en het daardoor voor meer problemen zorgt.
Gevoelsmatig heb ik voldoende stroming in het aquarium maar dus enkel last van deze twee deadspots.

Aandachtspunt: Wat ik heb geleerd is dat baardalg (als je daar last van hebt) gedijt in de stroming, in mijn bak zie je dan ook dat de stenen voorin de meeste baardalg hebben + de achterwand in het midden boven het zand. Dus precies op de plekken waar de stroming nog het sterkste is en vrij spel heeft.
Meer (hardere) stroming is dus niet per definitie gewenst denk ik dan.

Ik ben benieuwd wat voor (positief/negatief) effect een stromingspompje toevoegen heeft op de volgende plekken:
  1. links bovenin stroming naar rechts onder de spraybar door
  2. links onderin net boven de intake, stroming naar rechts meer over de grond
  3. rechts bovenin stroming naar voren met de huidige stroming mee, maar daarmee dus gewoon meer stroming vanuit de rechterkant (in de hoop dat daarmee het vuil wel mee 'vliegt' richting intake)
  4. rechts bovenin stroming naar links onder de spraybar door (volgt de richting van het water nu)
  5. rechts onderin net boven de grond, stroming naar links (hier staan wel hogere planten dus wellicht kan dit niet)
Hoe denken jullie dat ik het beste de juiste stroming krijg zonder iets aan de scape te doen (een steen weghalen zorgt er direct voor dat alle soil erachter instort ;-) ) en zonder de baardalg verder te ondersteunen.
NB: de baardalg is een heel ander issue en hoef ik in dit topic geen oplossing voor, daar wordt hard aan gewerkt en gaat de goede kant op.

Ben ook benieuwd hoe sterk een stromingspomp in mijn geval dan zou moeten zijn (l/h), bak bevat zo'n 300l netto water.

Bijlagen

• IMG_20190302_164846.jpg
    IMG_20190302_164846.jpg
    252.9 KB · Weergaven: 152
  • IMG_20190303_104256.jpg
    IMG_20190303_104256.jpg
    395.9 KB · Weergaven: 143
Laatst bewerkt:
Er moet simpelweg meer stroming in lijkt me. Ik zou er een stromingspomp/filter bijzetten en die een meer circulaire "input" aan de bak laten geven, dus dat het water wat meer rondgaat, zowel verticaal als horizontaal. Dat kun je gewoon via het wateroppervlak doen, i.p.v. direct op de bodem gericht; als je maar genoeg water een bepaalde kant op pompt, wordt het vanzelf naar beneden gedwongen en dan gaat het langs je bodem. Ik heb zelf de meeste waterstromingen naar het oppervlak gericht staan, en dat stroomt dan schuin naar het midden van de bak of naar een hoek gericht aan de andere kant. Vanaf die plekken gaat het door elkaar en omlaag.

Ik begrijp dat je algen ook een issue zijn, en dat de stroming daarbij een factor is. Maar als je de oplossing van het één een belemmering laat zijn voor de oplossing van het ander (waterstroming willen sturen/beperken omwille van de alg), maak je het jezelf wel wat moeilijk denk ik. 😛 Ik zou voor die alg eerder op andere oplossingen aansturen, als het je echt zou storen. Een goede circulatie in je bak lijkt mij persoonlijk het uitgangspunt.

Hoeveel liter aan stroming toevoegen dan, tsja. 1000? 2000? (Sicce voyager nano's moet ik dan aan denken.) Ik zou haast zeggen: probeer wat dingen. Maar alles kost natuurlijk geld, dat snap ik dan ook weer.... 😬

^ Zomaar wat kreten die in me opkomen. De mogelijkheden hangen vooral van jouw voorkeuren af natuurlijk, het is jouw feestje. Ook voor wat betreft de plantengroei; in een erg plantgerichte bak wil je misschien geen draaikolken zien (bij wijze van spreken), maar tegelijk bemoeilijkt het daarmee rekening houden wel die circulatie.

Laatst bewerkt:
Hoeveel co2 heb je in de bak want dat is vaak de oorzaak van baardalg. Zoals ik het bekijk zal de stroming wel de stenen bereiken die dan baardalg hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan