Stromingspomp voor rio 180


F

fishy fish

Guest
Hallo Iedereen,

ik heb een rio 180 en daar aan heb ik een JBL E901 buitenfilter. Nu heb ik amper stroming. Dus ik dacht, laat ik een stromingspomp kopen. Dit via aliexpres gedaan, maar deze is wel erg sterk, daarnaast is deze ook niet regelbaar.
Wat is een goede stromingspomp en hoeveel liter zou deze moeten rondpompen per uur.
Ik heb nu de JVP-100A, deze pomp 2500 liter per uur.
 
Dat is raar want er zijn leden zoals Benvo die met eenzelfde filter wel een goede circulatie hebben in de bak. Gebruik je een spraybar en hoe is de filter opgebouwd en is deze niet vervuild?
 
Op basis waarvan concludeer je dat er amper stroming is in je bak?
Benvo geeft regelmatig het advies om zelf een spraybar te maken en deze over de hele lengte van de achterwand te plaatsen. Dit is iets dat ik zelf binnenkort ook maar eens zal gaan doen. Maar dat doe ik omdat ik zie dat er op bepaalde plekken in mijn bak geen voedingsstoffen terecht komen. Op deze plekken is bij mij alg groei zichtbaar. ;)
 
Ik heb hetzelfde aquarium en een vergelijkbaar filter van JBL Cristalprofi 902e. Heb je het propellerje al schoongemaakt? Slangen gereinigd en hoe is je filter opgebouwd?
 
Laatst bewerkt:
Dat is raar want er zijn leden zoals Benvo die met eenzelfde filter wel een goede circulatie hebben in de bak. Gebruik je een spraybar en hoe is de filter opgebouwd en is deze niet vervuild?
Filter is opgebouwd zoals die uit de verpakking kwam. Daarnaast heb ik een spraybar. Deze komt tot de helft van de bak.

De reden waarom ik denk dat ik geen stroming heb is
A) ik zie niks bewegen.
B) Er blijft best veel vuil liggen terwijl dat gewoon opgezogen kan worden.

Ik heb nu de stromingspomp wat meer in het midden geplaatst. Nu valt de stroming op zich best mee.
 
Met een halve spraybar zul je al geen optimale stroming hebben (lees circulatie).
Heb je de rotor gecontroleerd en is die schoon alsmede de filtermedia want zo n 901 moet best wel voldoende stroming kunnen geven. Ik had die destijds ook op de meterbak van 190 liter.
 
Hoe zit het met de kwaliteit van het water dan? Toen mijn filter niet goed functioneerde zag ik de kwaliteit wel achteruit gaan (nitriet). Ik had ook een stromingspomp (weet niet welk merk). Nu ik een nieuw filter heb is de stromingspomp niet meer nodig.

Uiteindelijk bleek het filter geen goede rubbers meer te hebben waardoor de water niet in en door het filter stroomde zoals het zou moeten.
 
Hoe zit het met de kwaliteit van het water dan? Toen mijn filter niet goed functioneerde zag ik de kwaliteit wel achteruit gaan (nitriet). Ik had ook een stromingspomp (weet niet welk merk). Nu ik een nieuw filter heb is de stromingspomp niet meer nodig.

Uiteindelijk bleek het filter geen goede rubbers meer te hebben waardoor de water niet in en door het filter stroomde zoals het zou moeten.
Heb geen last van nitriet.
 
Maak als het kan eens een filmpje van de spraybar en de kracht van de uitstroom als het waterpeil wat lager staat.
 
Het is een vraag die herhaaldelijk terug blijft komen, die over hoe een spraybar te plaatsen.

Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.
 
Wij hebben eenzelfde aquarium en hadden eenzelfde filter. Bij ons hield dat beslist niet over.

Wij hebben er voor gekozen de filtercapaciteit te verdubbelen (in ons geval met 2x eheim classic 2215, plus versie met sponsen en kranen), maar je kan er ook voor kiezen nog een jbl 902 erbij te nemen.

Dit scheelt bij ons enorm in de stabiliteit van ons aquarium.
Wij hebben inmiddels een spraybar over de hele achterwand (van beide zijkanten richting het midden) en dat verdeelt de stroming goed.

De bodem blijft hier nu veel schoner en behoeft van ons eigenlijk geen onderhoud meer.

Een bijkomend voordeel is dat je de filterpotten om en om schoon kan maken wat ook bijdraagt aan de stabiliteit.
 
Ik had trouwens een Sicce nano voyager stromingspomp, volgens mij 1000 L/h. Dat ging opzich prima, aquarium is 1,20m breed.
 
Het is een vraag die herhaaldelijk terug blijft komen, die over hoe een spraybar te plaatsen.

Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.
daarvoor gewoon 2 van deze sets gebruiken?
 
voor de jbl spraybar is ook nog een losse uitbreidingsset te krijgen van 2 buizen,daar kun je hem mee verlengen
 
ik had hem bij aquaplantsonline gekocht
 
daarvoor gewoon 2 van deze sets gebruiken?

Dat kan natuurlijk maar een spraybar is erg eenvoudig, en goedkoper, zelf te maken van een PVC buis met de maten 12/16 mm. of 16/22 mm. afhankelijk van je filter en de maten van het ding. Te beginnen met om de 3 cm. 2 mm. gaatjes. Wanneer je stroming nog te hard is kan je de gaatjes een halve mm. groter maken. Ik heb een transparante buis gebruikt. In Het Handige Tips Topic is ook nog te lezen hoe je dit aanpakt.
IMG_20191109_105545.jpgIMG_20191109_105552.jpgIMG_20191109_105654.jpg
 

Terug
Bovenaan