Wat is er nieuw

Stromingspomp

• Onderwerp starter Onderwerp starter DdV
  • Startdatum Startdatum

DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Leeftijd
51
Ik overweeg de aankoop van een stromingspomp. Sinds ik volledig ben overgegaan op een externe filter (JBL E901) voor mijn rio180, heb ik veel last van baardalg. De co2 is stabiel, maar ik twijfel of er voldoende circulatie is. Ik zie in elk geval wenig beweging in heel wat planten. De uitstroom bij dit filter is ook minder krachtig dan vroeger bij de interne. Bovendien zie ik dat er heel wat vuil blijft liggen op de bodem.
Omdat het heel erg moeilijk is een tweede externe filter te zetten en ik niet meteen iets aan de uitstroom kan doen dat ik nog niet geprobeerd heb, denk ik aan een Eheim StreamOn 2000 plus. Ik wou het toch hier ook nog even voorleggen. Is het een goed idee dat te proberen om de circulatie te verbeteren?

persoonlijk vind ik de stromingspompen (welke ik heb geprobeerd of gezien) erg veel geluid maken en ben daar dus niet direct een voorstander van, alhoewel het natuurlijk prima zou kunnen.

Kan je niet iets doen met je bestaande uitstroom? Heb je nu een spraybar, heb je een "open buis" of maak je gebruik van een uitstroombuis oid?

Ik heb geëxperimenteerd met een open buis en een 'toegeknepen' eendebekachtig stuk. Die staat in de rechterachterhoek, wat gedraaid naar de achtervenster. De instroom zit rechts van de uitstroom (de uitstroom gaat dus de andere kant op). De eendebek geeft nog het beste resultaat, zeker als ik hem vrij hoog zet, zodat het wateroppervlak wat rimpelt. De spraybar heb ik niet geprobeerd, die is te kort om over de volledige lengte te gebruiken, en ik twijfel of de uitstroom sterk genoeg is om die volledige lengte te dekken. Ik heb er aan gedacht hem eens verticaal te proberen, maar dat lukt niet omdat ik dan een extra l-stuk nodig heb.

Zou je je filterinlaat aan de andere kant van je bak kunnen plaatsen? En zou je de stroming vanuit de rechter achterhoek dan niet schuin naar de voorruit kunnen proberen met de "toegeknepen eendebekachtige" om het zo maar eens te zeggen. Maar zo veel "zielen" zoveel opties....... Mocht je toch iets extra doen, in ieder geval succes!

Bruto 900 liter, dus laten we zeggen 450 liter op 180 liter bak, dit zou in theorie toch wel echt moeten kunnen werken is mijn idee hoor.

Mijn baardalg ging juist weg toen ik de stroming verminderde...

Ik wil het net zeggen,heb hier een bak met veel stroming en daar groeien tal van algensoorten weelderig.
Denk dat je het meer in de waterwaarden moet zoeken en/of de verlichting.

Ik blijf wel met het probleem van het vuil op de bodem zitten. Neon tetra's laten niet het grootste vuil achter, maar dat blijft gewoon liggen. De waterwaarden heb ik niet recent meer nagekeken, maar waren steeds goed. Door was voor en na het afkoppelen van de interne filter geen verschil in, maar toen is het baardalgprobleem wel fors toegenomen. De vensters worden nu ook sneller vies.

Misschien moet ik eerst nog wat verder proberen met de filteruitstroom. Ik kan de spraybar misschien een keer op de zijvenster zetten. De suggestie sschot is lastiger, dat zet de filterinlaat wel heel zichtbaar en is door de plaatsing van de filter en die juwelkap ook niet zo evident.

Bedankt om mee te denken!

Is wel toevallig idd dat na het veranderen van het filter de problemen zijn ontstaan.
De verlichtingssterkte en duur is nog hetzelfde als hiervoor?

De verlichting is hetzelfde gebleven, maar met lengen van de dagen is er wel meer omgevingslicht. Er valt geen rechtstreeks licht op de bak, maar de ruimte is wel langer licht. De twee filters hebben een week of zes samen gedraaid. Dus de stroming is wel duidelijk veranderd met het wegnemen van dat interne filter.

Ik gebruik de Sicce stromingspomp en die is heel erg stil.

Mijn baardalg ging juist weg toen ik de stroming verminderde...

Ik had dezelfde ervaring. De baardalg komt op plekken waar water hard stroomt.
En vooral water, dat zijn CO2 is kwijtgeraakt, door opppervlakte stroming.

Ik zou de uitstroom en aanzuig gewoon allebij rechts houden. En de uitstroom dan richting linksvoor laten 'blazen', zo gaat de stroming door heel de bak. De uitstroom 1,5 tot 2 cm onderwater. Je ziet het wateroppervlak licthjes bewegen. Vlokvoer gaat met de stroom mee, maar je ziet geen echte rimpel of golf. Het water stroomt dus eigenlijk net onder het oppervlak.

Ik heb inderdaad last van baardalg op de bladeren van mijn Valisneria, die min of meer in de uitstroom hangt. Anderzijds heeft het hout en de plant rechts vooraan er ook veel last van. Zeker het hout is zo goed als helemaal bedekt. Hier is een recente foto van mijn bak:
Bestand_000.jpg

Ik moet misschien niet meer stroming hebben, maar een betere circulatie. Ik weet alleen niet hoe ik dat voor elkaar krijg zonder meer stroming en zonder te veel aanpassingen aan de inrichting te moeten doen. Ik heb het nu eens geprobeerd met de spraybar op de rechterzijvenster, maar dat geeft wat veel stroming. Er kwam veel in beweging, maar het was wat fel. Ik verander dat snel weer naar dat bekje. Ik heb even op schema gezet hoe het was en is. Het zijn de twee opties, maar die zijn er dus niet gelijktijdig.

Doc2.jpg

@biljoenblik : bedoel je met linksvoor om de uitstroom te richten op de linkerbenedenhoek op het schema?

Nu zit de vallisneria ook direct onder het oppervlak en krijgt dus erg veel licht en zal dan ook sneller een tekort hebben op die plek.

Ik heb ook een meterbak en de 901. ik gebruik gewoon de spraybar en dan langs de rechter zijruit. Planten bewegen dan allemaal mooi lichtjes. Anders kun je de gaten in de spraybar wat groter maken.

Ik heb ook een meterbak en de 901. ik gebruik gewoon de spraybar en dan langs de rechter zijruit. Planten bewegen dan allemaal mooi lichtjes. Anders kun je de gaten in de spraybar wat groter maken.
Zoals ik het nu heb dan. Gisterenavond was het wat laat, ik bedenk me nu pas dat ik de uitstroom ook wat zachter kan zetten. Heb je 1 stukje van de spraybar gebruikt? Bij mij sproeit hij nu langs 2/3e van de zijruit. Als ik het tweede stuk op lengte zaag, kan dat over de hele lengte van de zijruit, maar dan moet ik eerst beslissen hoe ik het ga proberen.

Laatst bewerkt:
Baardalg op je hout zou je plat kunnen spuiten met peroxide en carbo.
Ben je er binnen een week van af.

Op je vallisneria zou ik de bealgde bladeren eraf halen.

Miss je spraybar onder het wateroppervlak?
Denk dat een spraybar wel de beste oplossing is in dit verhaal

Misschien moet ik de spraybar dan toch maar eens in de volledige lengte maken, dat zou ook vooraan wat meer circulatie moeten geven. Het staat nu ook onder het wateroppervlak, met wat minder uitstroom is het zo te zien al veel beter te doen.

Hoe geef ik het hout best een peroxide/carbo-bad? Welke dosissen moet ik gebruiken? Peroxide moet ik nog ergens oppikken, de carbo heb ik en gebruik ik weer, gericht op blaadjes van de plant rechts vooraan, waar de baardalg ook steeds meer toeslaat.

Bedankt voor de tips!

Op een bak van 1 meter heeft de 901 voldoende capaciteit om een goede circulatie te verkrijgen vindt ik.

Zoals ik het nu heb dan. Gisterenavond was het wat laat, ik bedenk me nu pas dat ik de uitstroom ook wat zachter kan zetten. Heb je 1 stukje van de spraybar gebruikt? Bij mij sproeit hij nu langs 2/3e van de zijruit. Als ik het tweede stuk op lengte zaag, kan dat over de hele lengte van de zijruit, maar dan moet ik eerst beslissen hoe ik het ga proberen.

Ja het is een buisje die amper van voor naar achteren loopt.

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn vallisneria. Bij mijn bak helpt het om de vallisneria uit te dunnen. Circulatie weer op orde en de tekorten tussen de bladeren verdwijnen.

Groetjes John.

Teveel bladeren zullen ook zeker een probleem kunnen geven denk ik. Dan is uitdunnen een goede optie in bepaalde gevallen.

@biljoenblik : bedoel je met linksvoor om de uitstroom te richten op de linkerbenedenhoek op het schema?

Ja dat bedoel ik.
Alleen de uitstroom niet letterlijk naar bebeden richten. Maar parrallel onder het water oppervlak.

Hieronder wat foto's zoals ik het heb en bedoel.

Ik heb er rechts en in de midden een uitstromer.

IMG_0527.JPG

IMG_0502.JPG

Laatst bewerkt:
Ik heb op m'n beide grotere bakken stromingspompen, de ene jebao rw8 (max 8000 l/u maar natuurlijk niet vol open) en bij de andere de rw4, houdt het water mooi in beweging en zuurstofrijk en helpt enorm tegen 'dode' punten in je bak. Stromingspomp geeft over het algemeen naar mijns inziens een veel bredere gelijkmatigere stroming dan een filter uitlaat, tenzij je natuurlijk flinke capaciteit hebt en de spraybar over de hele breedte hebt

Ja dat bedoel ik.
Alleen de uitstroom niet letterlijk naar bebeden richten. Maar parrallel onder het water oppervlak.

Hieronder wat foto's zoals ik het heb en bedoel.

Ik heb er rechts en in de midden een uitstromer.

Bekijk bijlage 13144

Bekijk bijlage 13145
Ik zou zelf sowieso die uitstroom lager zetten tot hij precies op het wateroppervlak staat en niet 'klettert'
Zo krijg je veel meer oppervlakte beweging, alleen ik weet niet of die oppervlakte planten dat wel fijn vinden...

Ik zou zelf sowieso die uitstroom lager zetten tot hij precies op het wateroppervlak staat en niet 'klettert'
Zo krijg je veel meer oppervlakte beweging, alleen ik weet niet of die oppervlakte planten dat wel fijn vinden...

Sorry. Vergeten te vermelden. De foto's bovenwater, zijn tijdens het verversen.:sorry:

De foto daaronder, is tijdens normaal bedrijf. Dan zit de uitstroom 2cm onderwater.

Wat een hoop opties. Ik ga eerst een tijdje proberen met de spraybar op de zijvenster. Die verleng ik nog, zodat de hele breedte gedekt is, dan komt er ook meer circulatie langs de voorgrond. Ik denk dat de plaatsing van de stenen de circulatie van de stenen ook niet makkelijker maken. De Valisneria heb ik een week of drie geleden flink uitgedund, ik denk dat ik er een kilo uitgehaald heb. Die is nu heel wat lichter dan misschien op de foto lijkt. Maar het zal goed zijn als niet alle uitstroom langs die plant moet passeren.

De kuur met carbo en peroxide klinkt interessant, maar ik wil ook geen risico's nemen met mijn garnalen. Ik ga de artikels zeker eens doornemen, bedankt @tuinkabouter .

Met garnalen zeer zeker oppassen want die kunnen erg gevoelig zijn.

Klopt, maar ook die ervaringen wisselen

Dat is wel zo maar waterstofperoxide dat weet ik zo niet. Wat carbo zou goed kunnen maar verder zou ik niet gaan. Ligt ook mede weer aan de garnalensoort natuurlijk.

Ik heb de thread op plantedbox waar Tuinkabouter naar linkte eens doorgenomen. Toch wel wat wisselende ervaringen, al lijken de meeste me positief. Het wordt expliciet afgeraden peroxide met garnalen te gebruiken, al is dat zo te lezen vooral uit voorzorg. Ik ga het er voorlopig niet op wagen, mijn vuurgarnalen doen het goed en ik wil er liever geen risico's mee nemen. De carbo blijf ik wel toevoegen.
Ik overweeg wel om het hout eruit te halen en apart met peroxide te behandelen. Eventueel ook de Alternanthera reineckii, die heeft het ook zwaar te verduren. Als ik het goed heb kun je bij planten probleemloos hogere dosissen peroxide gebruiken. Niet dat ik dat per se van plan ben, maar het geeft wat marge. En aangezien peroxide snel wegreageert, zou het volgens mij geen probleem mogen zijn om alles na goed spoelen terug te zetten. In de bak zelf beperkt ik het dan nog een tijdje tot easycarbo.

Ondertussen heb ik de spraybar over de hele lengte van van de zijruit gezet. Ik ga het zo wat tijd geven, als dat niet helpt kan ik de suggestie van @biljoenblik nog eens proberen. Bedankt voor de foto's trouwens!

Ik had geen problemen met vuurgarnalen en 18mg/L dosering.
Met enkel planten zou ik alsnog niet over de 50mg/l gaan
Je hout los kan je flink platspuiten als je dat wil, heb ook wel eens iemand dat met een hoge druk reiniger zien doen..

Als ik er een hogedrukreiniger op zet, gaat er van mijn spiderwood niet veel meer overschieten denk ik 🙂 . Er hebben al een aantal dunne takjes het begeven toen ik het er wat probeerde af te krabben. Maar het zal nog even moeten wachten, ik heb weer een nestje caca's en die zitten nu onder het hout. De andere nestjes zijn niks geworden, dus ik vermoed nu ook weer niet, maar ik ga het toch maar niet te veel verstoren. Maar zodra het kan, krijgt dat hout een stevig badje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan