Wat is er nieuw

Stroom uitgevallen

MirandaDiana

New member
Lid geworden
5 januari 2025
Leeftijd
48
Beste lezer,

Ik kom terug van een vierdaagse reis en het bleek bij thuiskomst dat mijn stroom uitgevallen was. Dus ook van mijn aquarium met tropische zoetwatervissen.
De temperatuur was 13,9 graden. Ik heb mijn probleem met de stroomuitval natuurlijk opgelost en mijn bak snel weer verwarmd. Het was kantje boord met mijn botias, maar gelukkig lijken ze het overleefd te hebben.
Mijn vraag aan jullie is of er iets bestaat dat als zo'n probleem ontstaat er ook een soort accu bestaat die het aquarium nog draaiende houdt of hebben jullie een andere oplossing?

tja, dat is natuurlijk heel sneu, maar ik zou het (als er geen overlevenden zijn) zien als een natuurlijk moment om een nieuw bestand samen te stellen.. zonder enorme (dure) capriolen is zo iets niet af te vangen vrees ik

Je zou naar zoiets kunnen kijken: https://nl.aliexpress.com/item/1005005240790286.html

Zelf nooit geprobeerd eerlijk gezegd.

Waar woon je? Het komt in Nederland niet zo vaak voor dat de stroom dusdanig lang onderbroken wordt dat je aquarium in de problemen komt. Ik denk daarom dat maar weinig aquarianen een noodplan klaar hebben liggen.

Haha, dat kan goed. Ik heb maar wat aangeklikt. Weet niet hoe lang en voor welk vermogen de topic starter stroom wil garanderen.

Ik weet ook niet precies hoe het werkt, maar als je m op je meterkast aansluit trekt je koelkast, vriezer, noem het maar ook mee.

Ik zou niet weten hoe je zo iets puur voor je aquarium zou kunnen doen (verwarming en pomp is dan het belangrijkste).. daar is denk ik wel wat technische know how voor nodig.

En een beetje verwarming trekt ook nog aardig wat volgens mij, zeker als de ruimte waar de bak in staat richting de 14 graden gaat..

Wel creatief bedacht hoor.. ik zat gelijkt aan een thuis accu te denken van tig duizend euro😛

Ik weet ook niet precies hoe het werkt, maar als je m op je meterkast aansluit trekt je koelkast, vriezer, noem het maar ook mee.

Ik zou niet weten hoe je zo iets puur voor je aquarium zou kunnen doen (verwarming en pomp is dan het belangrijkste).. daar is denk ik wel wat technische know how voor nodig.

En een beetje verwarming trekt ook nog aardig wat volgens mij, zeker als de ruimte waar de bak in staat richting de 14 graden gaat..

Wel creatief bedacht hoor.. ik zat gelijkt aan een thuis accu te denken van tig duizend euro😛

Tja. Ik ga er maar vanuit (wil dat ding nut hebben) dat die accu dan tussen stopcontact en aquariumapparatuur in zit. Dan kun je met 2000 wh 10 uur lang een aquarium draaien van 200 watt. Desnoods haal je de verlichting eraf.

Dan denk ik dat je een heel eind komt. Maar die verwarming moet inderdaad wel hard werken in het voorbeeld van TS. Ben benieuwd naar de precieze omstandigheden...

Tja. Ik ga er maar vanuit (wil dat ding nut hebben) dat die accu dan tussen stopcontact en aquariumapparatuur in zit. Dan kun je met 2000 wh 10 uur lang een aquarium draaien van 200 watt. Desnoods haal je de verlichting eraf.

Dan denk ik dat je een heel eind komt. Maar die verwarming moet inderdaad wel hard werken in het voorbeeld van TS. Ben benieuwd naar de precieze omstandigheden...
Maar zou die dan niet terug gaan leveren via het stopcontact? Net zoals sommige van die camping zonnepanelen..?

Zou nu bijna zo’n kreng bestellen om t te testen 😀

Ik heb zelf slimme stekkers waarmee ik alles kan regelen en uitlezen.
Ik heb er 1 bij mijn koivijver en 2 bij het aquarium.
Op afstand is het dan mogelijk om te zien wat het actuele stroomverbruik is en je kan dus zien als er geen stroom gebruikt wordt of dat de stekker online of offline is.
Als ik op vakantie ben is dit voor mij een geruststelling. Ik kan dan iedere dag kijken of er stroomverbruik is als dit niet het geval dan kan iemand die een sleutel heeft even gaan laten kijken.
Een bijkomend voordeel van deze stekkers is dat ik het stroomverbruik kan aflezen dus de kosten(niet dat het wat veranderd) maar toch interessant om te weten.
En je kan ze ook als tijdschakelaar gebruiken daarom zitten er 2 op het aquarium. 1 in het stopcontact waar alles op aangesloten zit en 1 voor de co2 te schakelen.
Ik heb er laast nog 4 besteld in de aanbieding voor €26.50 nu kosten ze helaas weer €54 per 4
(K&L slimme stekker)
Een backup kwa accu is volgens mij lastig want als ik mezelf niet vergis kan een accu ook niet terug leveren als het stroomnet niet werkt.

Ik kom terug van een vierdaagse reis en het bleek bij thuiskomst dat mijn stroom uitgevallen was. Dus ook van mijn aquarium met tropische zoetwatervissen.
De temperatuur was 13,9 graden. Ik heb mijn probleem met de stroomuitval natuurlijk opgelost en mijn bak snel weer verwarmd
Hierbij veronderstel ik dat de netspanning in meterkast wel beschikbaar was maar mogelijk door een aardlekschakelaar en automaat was uitgeschakeld.

Een UPS https://www.apc.com/nl/en/product-category/88972-uninterruptible-power-supply-ups/ is bedoeld om kortstondige spannings onderbrekingen op te kunnen vangen en spanningspieken te voorkomen om kwetsbare apparatuur te beschermen.

Ik heb een UPS van 550VA om thuis voor mijn ICT apparatuur korte onderbrekingen op te te kunnen vangen alvorens deze automatisch netjes worden uitgeschakeld als de netspanning nog niet is hersteld.

Met een accu van 550VA kan een vermogen van 83 watt gedurende 21 minuten worden opgevangen.

1000019004.jpg

1000019003.jpg

Bij een aquarium heb je al snel vermogens van 200 watt maar vaak nog veel hoger.

Een UPS voor dit soort vermogens en vooral lange accu duur bevinden zich buiten de consumenten range van UPS-en

Wat als je de verwarming van je woning op bijvoorbeeld 20 celcius laat staan?

Dan kun je met 2000 wh 10 uur lang een aquarium draaien van 200 watt.
Zo kan je dat helaas niet stellen/rekenen bij een UPS, elke UPS heeft een specifieke ontlaad curve voor een specifiek vermogen

Remote monitoren en bij probleem naaste buren contacten

Dus als monitoring ook niet werkt zal thuis de boel mogelijk spanningsloos staan

Ik heb zelf slimme stekkers waarmee ik alles kan regelen en uitlezen.
Ik heb er 1 bij mijn koivijver en 2 bij het aquarium.
Op afstand is het dan mogelijk om te zien wat het actuele stroomverbruik is en je kan dus zien als er geen stroom gebruikt wordt of dat de stekker online of offline is.
Als ik op vakantie ben is dit voor mij een geruststelling. Ik kan dan iedere dag kijken of er stroomverbruik is als dit niet het geval dan kan iemand die een sleutel heeft even gaan laten kijken.
Een bijkomend voordeel van deze stekkers is dat ik het stroomverbruik kan aflezen dus de kosten(niet dat het wat veranderd) maar toch interessant om te weten.
En je kan ze ook als tijdschakelaar gebruiken daarom zitten er 2 op het aquarium. 1 in het stopcontact waar alles op aangesloten zit en 1 voor de co2 te schakelen.
Ik heb er laast nog 4 besteld in de aanbieding voor €26.50 nu kosten ze helaas weer €54 per 4
Dat is ook prima.

Zo heb ik een IP-cam (camera) op aquarium gericht en deze remote monitoring maar ook temperatuur
IMG_0581.png

IMG_0580.jpeg

Laatst bewerkt:
@Tutorial Fijn dat jij wél verstand van zaken hebt, haha. Als jij zoiets ziet als dat ding van aliexpress, begrijp ik goed dat dat geen realistische oplossing is? Of zijn er wel degelijk apparaten te vinden binnen die price range (+- een paar honderd euro) waar je een gemiddeld aquarium een redelijke tijd op kunt draaien? 12 uur, 24 uur, zoiets.

Je kunt beter de cv ketel achter de ups hangen. Een gemiddelde cv ketel neemt volgens mij maximaal iets van 100W elektrisch af. Nominaal een stuk minder….

@Tutorial Fijn dat jij wél verstand van zaken hebt, haha. Als jij zoiets ziet als dat ding van aliexpress, begrijp ik goed dat dat geen realistische oplossing is? Of zijn er wel degelijk apparaten te vinden binnen die price range (+- een paar honderd euro) waar je een gemiddeld aquarium een redelijke tijd op kunt draaien? 12 uur, 24 uur, zoiets
Ter indicatie:

Dit is een redelijk zware betrouwbare UPS voor thuisgebruik/MKB met een capaciteit van 1600vA voor €428 (zelf heb ik de 550VA welke volstaat voor mijn toepassing)

https://azerty.nl/product/apc-back-...MIlYL50MHfigMVjKeDBx3dZAT0EAQYBCABEgJiT_D_BwE

Met een afgenomen vermogen van bijvoorbeeld 200 watt kan hij dit maar 40 minuten leveren.

IMG_0582.jpeg

Je kunt beter de cv ketel achter de ups hangen. Een gemiddelde cv ketel neemt volgens mij maximaal iets van 100W elektrisch af. Nominaal een stuk minder….
Nee, helaas ook niet geschikt
Met een afgenomen vermogen van bijvoorbeeld 200 watt kan hij dit maar 40 minuten leveren.
bij 100 watt nog maar 1hr18min (1 uur en 18 minuten)

Deze UPS is bedoeld om kortstondig 960 watt gedurende 3min36sec te leveren bij een optimale capaciteit (Accu) 100%
IMG_0583.jpeg

Laatst bewerkt:
Je zou naar zoiets kunnen kijken: https://nl.aliexpress.com/item/1005005240790286.html

Zelf nooit geprobeerd eerlijk gezegd.

Als jij zoiets ziet als dat ding van aliexpress, begrijp ik goed dat dat geen realistische oplossing is? Of zijn er wel degelijk

Dit is mogelijk niet meer dan een portable power unit (off grid), dat is heel iets anders dan een UPS om een netspanning onderbreking op te vangen voor de daarop aangesloten apparaten

Ook niet elke thuisaccu systeem kan werken als UPS bij stroom onderbrekingen, die dat wel kunnen zijn nog veeeeeel duuuuuurder.

Laatst bewerkt:
Dit is mogelijk niet meer dan een portable power unit (off grid), dat is heel iets anders dan een UPS om een netspanning onderbreking op te vangen voor de daarop aangesloten apparaten

Ook niet elke thuisaccu systeem kan werken als UPS bij stroom onderbrekingen, die dat wel kunnen zijn nog veeeeeel duuuuuurder.
Helder. Ik zat nog eens te kijken, het zijn blijkbaar de zonnepanelen van dat pakket die 100-nogwat kosten. De accu zelf (2000 wh) komt neer op 900 euro. Yikes. En aangezien ze vaag blijven over de exacte mogelijkheden is het vast geen UPS... :zwaai:

Ik zou AliExpress sowieso mijdenet dit soort dingen. Chinese bedrijven houden zich niet altijd aan de hier geldende regels. Ik denk dat je liever alleen afscheid van je visbestand neemt dan dat je huis ook afbrandt.
Tenzij je echt voor een generator met brandstof gaat kun je geen 4 dagen opvangen.
Wat je wel kunt doen is signaleren dat er iets mis is. Dat kan al met een simpele inkbird thermostaat. De app zal het melden als het ding voor een bepaalde tijd geen antwoord geeft en dan alarm slaan. Daarna kun je iemand vragen om te gaan kijken wat er aan de hand is.

Je kan ook denken aan een noodaccu met speciale stekker. Deze worden vrij veel gebruikt in de zeewaterhobby om een stroomstoring op te vangen. Veelal om wat stromingspompen te laten draaien voor zuurstof uitwisseling.

https://www.googleadservices.com/pa...nsqktuCKAxXngf0HHasjDAUQwg8oAHoECAYQDA&adurl=

Een grotere "camping" unit kan ook die alles kan laten draaien maar dat is een serieuze investering.

https://www.googleadservices.com/pa...iJCJt-CKAxU90gIHHVp9I_UQwg8oAHoECAYQDA&adurl=

Deze heb je trouwens in verschillende types van klein naar nog groter dan deze.

Al de hierboven genoemde noodpakketten laden weer op als de stroom erop komt.

Blijft de vraag open staan over de ruimte temperatuur, waarom deze zo laag is?

Side note: Geen enkel "accupakket" dekt dagen van geen stroom. Ik denk ook niet dat TS dagen geen stroom heeft gehad.

In een dergelijk geval is een benzine agregaat aan de orde. Die van mij heb ik vorige maand moeten laten draaien ivm een stroomstoring van ruim 6h. Deze was vooraf aangekondigd, waardoor dit voor mij mogelijk was om dit zo op te lossen.

Beste lezer,

De temperatuur was 13,9 graden. Ik heb mijn probleem met de stroomuitval natuurlijk opgelost en mijn bak snel weer verwarmd. Het was kantje boord met mijn botias, maar gelukkig lijken ze het overleefd te hebben.
Mijn vraag aan jullie is of er iets bestaat dat als zo'n probleem ontstaat er ook een soort accu bestaat die het aquarium nog draaiende houdt of hebben jullie een andere oplossing?
Wanneer de stroom in Nederland uitvalt is dit veelal van korte duur. Wanneer je verwarmingselement snoer aangesloten is op het lichtnet werkt het ding weer zodra er stroom is. En dat geldt ook voor overige apparaten. Het water is trouwens daarna ook niet meteen koud. Dus wanneer dat bij jou langdurig het geval is geweest moet er meer mis zijn. Hoe is e.e.a. dan aangesloten? Zorg er gewoon voor dat er altijd een rechtstreekse aansluiting op het net is, een accu o.i.d. is dan overbodig.

Ten eerste fantastisch dat jullie gereageerd hebben, waarvoor mijn dank!
Ik vermoed dat het stroom (aardlekschakelaar was uit gegaan) vrijdag/zaterdag is uitgegaan. Het huis was ook koud bij terugkomst, dat werkte ook niet mee natuurlijk. Ik denk dat er door het vreselijke weer, regen en wind er buiten kortsluiting heeft gemaakt. We hebben het nog nooit eerder gehad. Helaas zijn mijn citroentetra's zijn dood gegaan, gelukkig mijn (oude) botia's, bijlzalmen en garnalen niet. Mijn grote hadden het echt moeilijk, maar ben zo verschrikkelijk blij dat ze het gered hebben.
Ik ga eens kijken naar zo'n accu, ik wil het niet nog een keer meemaken...
Nogmaals heel erg bedankt en mochten er nog tips zijn, ik ontvang ze graag

Eigenlijk zou je dan het beste twee plekken kunnen beveiligen. Van het aquarium de stromingspomp en daarnaast de verwarmingsketel. Als de verwarming uitvalt is het nog maar zeer de vraag of de verwarming in het aquarium sterk genoeg is om met de sterk verlaagde kamertemperatuur genoeg warmte te maken. In elk geval zou het een forse batterij vragen. een verwarming op gas actief houden vraagt minder stroom.

Het is sowieso een dure liefhebberij. Er wordt aangeraden om de batterij elke twee jaar te vervangen. Het is mijn ervaring dat ze ook echt niet veel langer leven.
Ik zou echt eerder inzetten op alarmering.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan