Stroom verbruik LED in combinatie Tc420 time controller

W

wimke

Guest
Hallo, ik overweeg om over te schakelen op led verlichting. Nu vraag ik me af hoe het zit met het stroom verbruik. De TC420 gaat weliswaar mijn leds aan sturen maar dat zal ongeveer 12 uur per dag zijn de overige 12 uur moet controller zelf wel ( 12 of 24 volt ) spanning hebben om het klokje te laten tikken. In mijn geval gaat het om een flinke planten bak ongeveer 500 liter. Daar hoort ook een flinke voeding bij denk aan zo iets: DC 12v 10 A 120 W schakelende voeding voor LED-strips. Wat kan ik van schakelende voeding verwachten qua verbruik op het moment dat er geen led,s branden maar er nog wel een klijn betje stroom voor de kotroller zelf nodig is.
 
Kort gezegd, als je niet minder licht wil is de besparing aan stroom hoogstens 10-15% in het beste geval.
Niet veel meer dan 5€/maand dus. :)
 
Ik heb een bijkomende vraag... Wat doen jullie met de TC420 als al het licht uit is? Blijft deze aan of word deze ook uitgeschakeld door bvb een tijdklok?
 
Volgens mij is het verbruik van zo'n TC420 niet zo gek hoog. veel meer dan 5 watt (samen met de voeding) zal het niet zijn. Waarschijnlijk zelfs een pak minder.
 
dank je Jurgen,duidelijk. Ja ik wil even veel licht maar het is natuurlijk ook leuk om met die controller te spelen.

maar! waar mijn vraag over gaat is: Wat kan ik van een schakelende (adapter ,omvormer ) voeding verwachten qua verbruik op het moment dat er geen led,s branden maar er nog wel een klein betje stroom voor de kontroller zelf nodig is.

Ik ben een betje bang dat die 12 volt adapter de hele nat op vol vermogen staat te snorren. @yov Een schakelklok er tussen eten zal moeilijk gaan want die controller heeft ook spanning nodig voor zijn interne klok.
 
Interne klok werkt op batterijtje! Heb ik al ondervonden ;-!
 
Interne klok werkt op batterijtje! Heb ik al ondervonden ;-!


Oké bedankt, als het moed kan ik dus met een tijdschakelaar werken.
 
ik denk dat dat batterijtje alleen is voor nood, dus bij stoomuitval. niet om constant elke nacht te gebruiken.

ik ga ervan uit dat je verder alleen sluimerstroom verbruikt om inderdaad het klokje van de controller te laten "tikken". zou wel leuk zijn als iemand hier op dit forum dat is even zou willen testen met een verbruiksding meter :)
 
ik denk dat dat batterijtje alleen is voor nood, dus bij stoomuitval. niet om constant elke nacht te gebruiken.

ik ga ervan uit dat je verder alleen sluimerstroom verbruikt om inderdaad het klokje van de controller te laten "tikken". zou wel leuk zijn als iemand hier op dit forum dat is even zou willen testen met een verbruiksding meter :)
Kan kloppen. Ik had gisteren een programmaatje ingesteld en deze heeft 24uur uit gestaan. Deze avond wist ie onmiddellijk het juiste uur te vertellen na inpluggen en bij het open schroeven voor een hack zag ik de batterij ook zitten vandaar!

Tjah het stroomverbruik zal niet veel afwijken van dit van een schakelklok denk ik...
 
ik denk dat dat batterijtje alleen is voor nood, dus bij stoomuitval. niet om constant elke nacht te gebruiken.

ik ga ervan uit dat je verder alleen sluimerstroom verbruikt om inderdaad het klokje van de controller te laten "tikken". zou wel leuk zijn als iemand hier op dit forum dat is even zou willen testen met een verbruiksding meter :)

Hoi, ja jij begrijpt mijn probleem als je zo,n TC-420 controller koopt dan moet je de adapter ( omvormer ) er los bij bestellen. En dan moed je ook nog kiezen of je voor 12 v of 24 volt gaat. Met 24 volt kunnen er meer LED,s aangesloten worden. Je hebt 5 uitgangen tot je beschikking elk van 4 ampère. Ik snap er ook niet alles van vandaar mijn vragen hier.
 
Hoi Wimke,

Ik heb die controller en die neemt in standby zo'n 1.7 watt
Nu heb ik ook een IKEA tijdschakelaar zo'n witte luidruchtige en die neemt 1.8 watt :rolleyes: dus dat zet geen zoden aan de dijk.
Dus laat ik hem lekker aanstaan.

De schakelende voeding waar je het denk ik over hebt heeft als voordeel dat hij alleen de stroom afgeeft die je nodig hebt en zal de rest niet volledig verbranden maar voor een groot deel keurig weg schakelen.
Rendement zal ongeveer 85% zijn van een goede voeding. Dus 15 % geef je terug als verwarming van je kast.

Ik weet niet wat voor led strips je hebt maar ik heb 12 volts types van superfish (ook 20 volt) en Kitelight, moet ik zeggen dat er meer licht komt van de superfish ledlampen. Al lijken mij de Kitelight lampen van betere kwaliteit.

In mijn Trofis 120 heb ik twee 12 volt Kitelight led balken en een 20 volt SuperFish led lamp draaien op deze regelaar, en dat kan dus wel met verschillende voltages maar je hebt dan wel een extra voeding nodig, maar dat valt buiten deze discussie.

Handiger is om 1 voltage te kiezen hetzij 12 volt of hoger en daar al je lampen bij te zoeken.
12 volt is denk ik het meest gangbaar maar 20 volt neemt minder stroom. Alleen is minder gangbaar.

Ik vind deze regelaar geweldig werken zodra je de software door hebt. En als je die dan door hebt denk je waarom snapte ik dit niet?? :D

Krijg je nog veel plezier van.

Mvg,

Jan,
 
Bedankt jan, gisteren een aantal componenten in China besteld: 5 meter rgb, 5 meter helder wit, (6000 kelvin) TC420 Controler ,en de 12 volt schakelende voeding 20 ampère en 120 watt.

Dus over een paar weken kan ik ook gaan knutselen en solderen. Een t5 80 watt buis heeft het begeven en zo als het er nu naar uit ziet word die niet meer vervangen.
 
Terug
Bovenaan