Stroomuitval. Wat te doen?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,908
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Vanmorgen kwam ik bij mijn Juwel Rio 180 aquarium. Niks werkte door stroomuitval. Zekering is vervangen maar ik heb nu weer stroom.
Filter en al het andere heeft dus niet gewerkt.

Wat kan ik nu het beste doen met het filter om risico's te minimaliseren voor flora en fauna - bacteriën ? Geen idee hoelang er geen stroom was. Inhoud filter JBL cristalprofi 1502e.

Sponzen
Siporax
Filterwatten.

Hebben jullie wellicht nog suggesties voor een andere indeling zoals ook pondguru. Natuurlijk verwisselen doe ik dan voorzichtig in kleine stapjes.

Bedankt alvast voor de hulp.
 
ik zou toch even checken waarom die zekering is geklapt. Groep over belast of misschien vocht in de stopcontacten bij het aquarium?

Verder komende dagen waterwaarden in de gaten houden. Indien bacteriën gestorven zijn zou je ammonium of nitriet problemen kunnen krijgen. Dan veel verversen.
 
Gisteravond werkte het nog dus langer kan het niet hebben geduurd. In de regel valt het dan mee hoor en ik zou de tips van Raoul even volgen.
Ik heb ook de filter weleens vergeten weer aan te zetten en kwam daar dan pas dik 8 uur later achter maar heb er verder weinig van gemerkt.
 
Gewoon door gaan met ademhalen.
Hier heeft de boel ook wel eens zonder stroom gestaan 4 tot 6 uur (handig grondwerker met mini kraan :juggle: ;))
boel is daarna gewoon weer opgestart zonder problemen zowel de grote bak als de kleinere geen hinder ondervonden.
 
Eerste reactie zou m.i. moeten zijn waarom een zekering eruit klapt. Mijn tweede reactie zou zijn; vergeet die poundguru....


Ik vind die pondguru ook maar een aparte manier van filteren hebben.... Bij zijn juwel bioflow manier zit het filter veel te snel dicht!!! En veel te omslachtig wisselen van filter liedje...
 
Ik vind die pondguru ook maar een aparte manier van filteren hebben.... Bij zijn juwel bioflow manier zit het filter veel te snel dicht!!! En veel te omslachtig wisselen van filter liedje...
Yep. Op zich is het niet onlogisch om te filteren van grof naar fijn naar bio, maar zo vol als hij zijn filters propt... Ooit gehoord van een voorfilter, meneer? ^^'

Hij weet het wel leuk te presenteren allemaal. Heeft ook de nodige volgers. Jammer dat hij daarbij vanuit zijn gesponsorde positie (of zou hij op de loonlijst staan?) zoveel mensen wijs maakt dat een *bepaald* filtermedium ontzettend goed werkt...
 
Yep. Op zich is het niet onlogisch om te filteren van grof naar fijn naar bio, maar zo vol als hij zijn filters propt... Ooit gehoord van een voorfilter, meneer? ^^'

Hij weet het wel leuk te presenteren allemaal. Heeft ook de nodige volgers. Jammer dat hij daarbij vanuit zijn gesponsorde positie (of zou hij op de loonlijst staan?) zoveel mensen wijs maakt dat een *bepaald* filtermedium ontzettend goed werkt...
De opbouw van filtermedia is erg efficient echter hoef je daar niet perse BioHome voor te gebruiken, Siporax is ook een goed filtermedium. Niet iedereen heeft ruimte voor een voorfilter, al vind ik een voorfilter beter en het grote filter alleen te vullen met bio media, die kan je dan gerust een jaar dicht laten.
 
De opbouw van filtermedia is erg efficient echter hoef je daar niet perse BioHome voor te gebruiken, Siporax is ook een goed filtermedium. Niet iedereen heeft ruimte voor een voorfilter, al vind ik een voorfilter beter en het grote filter alleen te vullen met bio media, die kan je dan gerust een jaar dicht laten.
In principe heeft bijna elk extern (pot-)filter een voorfilter. Bij een juiste indeling werkt alles ook naar behoren. Zo zijn ze namelijk ontworpen. Bij een goed gebruik hoef je ze ook niet uit elkaar te halen. Zelf heb ik JBL filters die hooguit eens per jaar uit elkaar gaan. Het voorfilter zit er namelijk bovenin en is dus altijd bereikbaar. Zou ik een Eheim Classic gebruiken, een bekende veel gebruikte uitzondering, dan zou ik zeker werken met een apart voorfilter om de reden die je hierboven al aangaf. Alleen merk ik wel te vaak op dat niet iedereen even goed door heeft hoe het eigen filter nu precies werkt. Mensen als de zelf benoemde PoundGuru maken daar eigenlijk (ge/mis-)bruik van om eigen producten aan de man te brengen. Op zijn site ben ik nog geen enkel filter tegengekomen welke volgens hem op de juiste manier werkt. Dus alle producenten hebben er de ballen verstand van en moeten eigenlijk bij hem in de leer.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan