Wat is er nieuw

Stuk staart eraf

underwater

New member
Lid geworden
11 april 2022
Leeftijd
47
Dag forumleden,

Mijn eerste post hier. Weet ff niet wat ik hier het beste aan kan doen.
Zie filmpje...

Ik heb geen idee hoe dit stuk staart eraf kan zijn gegaan. Vis is nog wel levendig maar zwemt vaak verticaal. Behoorlijk zielig om dit zo te zien.
Graag jullie advies.

Inderdaad uit zijn lijden verlossen, deze gaat t niet redden.
Als andere vissen merken dat de vis op zijn eind raakt, worden ze kannibalistisch en wordt die al levend al aangevreten... ik maak ze derhalve liever z.s.m. af.

Afmaken: de snelste methode is tussen een stuk krant en met de hand of voet 1 harde klap of trap.
Mocht je kruidnagelolie in huis hebben, dan kan het ook daarmee: https://discuszolder.nl/euthanasie-...ak gebruikt,helpen naar de eeuwige zwemvelden.

Het kan zijn dat die al op zijn eind raakte, en dat door het kannibalistisch effect daardoor de staart er al af is.
Maar het kan ook door wat anders komen.

Wat zijn de overige bewoners die in de bak leven? heb je een totaalfoto?

Voor de beginners onder ons: Hoezo afmaken? Is apart zetten tot de vin geneest geen optie? Is de vinstam weg en kan hij niet meer ingroeien? Waar zie je het aan?

Ik heb dit bij onze vijvervis nog nooit opgemerkt, dus is voor mij volledig nieuw.

Laatst bewerkt:
Voor de beginners onder ons: Hoezo afmaken? Is apart zetten tot de vin geneest geen optie? Is de vinstam weg en kan hij niet meer ingroeien? Waar zie je het aan?
Theoretisch is er altijd een kans op 100% genezing. De reden dat ik er in dit geval niet aan zou beginnen, is dat er meerdere dingen aan de hand lijken te zijn, ook intern, anders zie je niet dat controleverlies van de zwemhouding. Je zal tijd / moeite / geld (geld voor medicatie waarvan de werking twijfelachtig is) in zo'n vis moeten steken. Daarbij is de slagingskans van zo'n project bij interne aantasting en/of meerdere ziektebeelden klein.

Dan kun je je voor een "anoniem" scholenvisje van een paar euro afvragen wanneer e.e.a. nog in verhouding is. Je bent het snelst klaar als je zieke --mogelijk besmettelijke-- vissen afvoert en gaat kijken naar de oorzaak van de ziekte. Hangt vaak samen met een gebrek in de filtering.

Het is ieders eigen afweging verder. 🙂 Ieders eigen invulling van de hobby en de "investeringswaarde" van een vis.

Allereerst bedankt voor jullie reacties allemaal.

Inderdaad uit zijn lijden verlossen, deze gaat t niet redden.
Als andere vissen merken dat de vis op zijn eind raakt, worden ze kannibalistisch en wordt die al levend al aangevreten... ik maak ze derhalve liever z.s.m. af.

Afmaken: de snelste methode is tussen een stuk krant en met de hand of voet 1 harde klap of trap.
Mocht je kruidnagelolie in huis hebben, dan kan het ook daarmee: https://discuszolder.nl/euthanasie-vissen-kruidnagelolie/#:~:text=Etherische kruidnagelolie wordt vaak gebruikt,helpen naar de eeuwige zwemvelden.

Het kan zijn dat die al op zijn eind raakte, en dat door het kannibalistisch effect daardoor de staart er al af is.
Maar het kan ook door wat anders komen.

Wat zijn de overige bewoners die in de bak leven? heb je een totaalfoto?
Hierbij een filmpje van de hele bak.
Dus 4 garnalen, 6 van die blauwe, 1 kleine ramenlapper en 1 grote ramenlapper (die ligt in die boomstronk) en 1 gele.
Sorry maar ik weet ff niet de namen dus vandaar even met deze benamingen.

Theoretisch is er altijd een kans op 100% genezing. De reden dat ik er in dit geval niet aan zou beginnen, is dat er meerdere dingen aan de hand lijken te zijn, ook intern, anders zie je niet dat controleverlies van de zwemhouding. Je zal tijd / moeite / geld (geld voor medicatie waarvan de werking twijfelachtig is) in zo'n vis moeten steken. Daarbij is de slagingskans van zo'n project bij interne aantasting en/of meerdere ziektebeelden klein.

Dan kun je je voor een "anoniem" scholenvisje van een paar euro afvragen wanneer e.e.a. nog in verhouding is. Je bent het snelst klaar als je zieke --mogelijk besmettelijke-- vissen afvoert en gaat kijken naar de oorzaak van de ziekte. Hangt vaak samen met een gebrek in de filtering.

Het is ieders eigen afweging verder. 🙂 Ieders eigen invulling van de hobby en de "investeringswaarde" van een vis.
Over het gebrek aan filtering...de spons met steentjes erin onder in de pomp is enorm geslonken viel mij op. Weet iemand of je die nieuw kan bestellen of waardoor dat komt?

De vis lag net verticaal in het gras. Toen ik hem wilde pakken zwom hij weer levendig weg.
Ik zie geen vissen die hem aanvallen ofzo of in hem happen.

Is de hap uit de staart een gevolg van een ziekte of beten van een andere vis?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan