Wat is er nieuw

Sturisoma man of vrouw?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pirke64
  • Startdatum Startdatum
P

Pirke64

Guest
Sinds kort heb ik 3 Sturisoma's in mijn bak en ik vraag me af of er een man tussen zit. Ik weet dat die een snor heeft maar hoeveel snor is dat en hoe oud moeten ze dan zijn?

Dieren zijn zo'n 20 cm (zonder staart draad)

sturi01.jpg


sturi01b.jpg

1e dier

sturi02.jpg

2e dier

struri03.jpg

3e dier

Bij de eerste zie ik wel iets van baard maar het is wel vrij weinig lijkt me, iemand een idee?
 
Kun je geen foto's van bovenaf, of onderaf maken?
Als ik het zo zie lijken het mij alle 3 vrouwen. Mijn eigen vrouw heeft ook een paar kleine haartjes, echter lang zo veel en groot niet als de man.
 
Tja, ik kan ze vragen even tegen het raam te gaan hangen maar ja, of ze het doen 🙂

Ik vind het zo jammer als het drie vrouwen zijn, zou ik bij drie vrouwen nog een enkele man kunnen zetten?
Of ik moet met iemand een vrouw tegen een man kunnen ruilen. Zondag naar de Daphnia beurs, wie weet is daar een volwassen man te koop.
 
Je kunt er prima nog een man bij zetten.

Wel opletten dat je dezelfde soort meeneemt. Ik had, toen ik een man erbij kocht, per ongeluk een andere soort gekocht...
 
Volgens mij is het de Sturisoma aureum, al zijn daar waarschijnlijk wel meerdere ondersoorten in.

Vissen zitten nu in een 1.20x50x60 bak samen met een koppel Krobia's, 2 L128's en zo'n 14 bloedvlek tetra's.
Hopelijk wordt het met nog een sturi erbij niet te vol anders moet ik wat gaan schuiven. Wilde de sturi's eerst in mijn driemeter bak zetten maar met die drukke Geophagus vrienden leek me dat onrustig voor hen 🙂 Deze bak is veel rustiger.

Nu zijn de sturisoma's echt erg actief, ze eten courgette en tabletten en zijn zeer veel zichtbaar. Veel meer dan ik had verwacht.
Wel moet ik zeggen dat ze nog maar een weekje in de bak zitten dus misschien moeten ze nog wennen.

juwel350_1.jpg


juwel350_2.jpg


Hun verblijf.
 
Wat heb je er verder bij zitten?

O,ik zie het.
Dan krijgen de eieren en en jongen geen kans.
Dit zijn al volwassen vissen,hoor.
De haartjes zijn net 2 mm. maar tekenen wel duidelijk.
 
Bertus zei:
Wat heb je er verder bij zitten?

O,ik zie het.
Dan krijgen de eieren en en jongen geen kans.
Dit zijn al volwassen vissen,hoor.
De haartjes zijn net 2 mm. maar tekenen wel duidelijk.

Als ik een keer zie dat er eieren zijn dan krijgen ze tijdelijk een andere bak. Heb ook nog twee 80 cm bakken staan die ik voor een kweekstel kan gebruiken. Of zou dat voor kweek te klein zijn?

Bertus, denk jij ook dat het alle drie vrouwen zijn?
Kan er zonder problemen een man bij?

Jij bent toch een beetje de sturi expert hier 🙂
 
Ziet er goed uit 😉
4 Sturisoma's op 120 cm is misschien wat aan de volle kant, maar naar mijn mening moet het wel lukken. Geophagussen zullen trouwens niet te druk zijn denk ik. Het zijn echt vissen die zich nergens wat van aan trekken, als ik de bak leeghaal blijven ze ook gewoon zitten.

Actief zijn ze zeker, ik heb er 5 (ouders + oudere zoon/dochter en 2 jongen van 3 maanden oud) in de 1,5 meter. Geweldige vissen en inderdaad heel actief, ik zie de mijne dagelijks. 's Avonds gaan ze standaard de hele voorgrond bij langs opzoek naar voedsel. Erg leuk om te zien.
 
Bertus zei:
Dan krijgen de eieren en en jongen geen kans.
Kan natuurlijk wel goed gaan. Bij mij komen de eieren wel telkens uit, maar de larven worden gelijk gepakt omdat ze naar de bodem vallen (waar mijn Apistogramma's en sleutelgaten maar al te graag een jong visje pakken). Echter ook een paar keer een aantal hele kleine visjes gezien op de klimop.
 
Andere optie is mijn twee meter bak, die is rustiger, daar zitten meer kleine zalmpjes in (roodneus, kardinaal) en 7 geweldige Annostomus annostomus, maar ook enkele nu nog kleinere L nummers).

Nou ja, eerst maar eens een koppel zien te krijgen, voor kweek kan dan altijd een koppel apart in een 80 cm bak.
Zouden er op de Daphniabeurs ook volwassen dieren te koop zijn of weet iemand iets te koop of ruil?
 
Pirke64 zei:
Bertus zei:
Wat heb je er verder bij zitten?

O,ik zie het.
Dan krijgen de eieren en en jongen geen kans.
Dit zijn al volwassen vissen,hoor.
De haartjes zijn net 2 mm. maar tekenen wel duidelijk.

Als ik een keer zie dat er eieren zijn dan krijgen ze tijdelijk een andere bak. Heb ook nog twee 80 cm bakken staan die ik voor een kweekstel kan gebruiken. Of zou dat voor kweek te klein zijn?

Bertus, denk jij ook dat het alle drie vrouwen zijn?
Kan er zonder problemen een man bij?

Jij bent toch een beetje de sturi expert hier 🙂

Man kan er zo al wel bij.
Heb je 2 mannen,gaan ze duwen. weet je,zo opzij,mijn plek.

Kijk hier.
Vrouwtje is dikker.

http://www.youtube.com/watch?v=mcABLTAQ ... detailpage
 
Leuk filmpje, inderdaad zijn die van mij alle drie wat breder dus ik denk zelf ook drie vrouwen.
Op zoek naar een man dus, die krijgt het goed 🙂
Vissen op filmpje hebben wel een veel kortere staart-draad (of hoe je het ook noemt).
 
Die "draad"is afhankelijk van de waterkwaliteit. Hoe beter dat is,hoe langer die "draad".
 
Mondeo zei:
Die "draad"is afhankelijk van de waterkwaliteit. Hoe beter dat is,hoe langer die "draad".

Had ik gelezen, goed teken dus!
Nu zitten ze nog maar net bij mij, maar bij de vorige eigenaar hadden ze het ook erg goed dat is duidelijk. Van hem heb ik zijn visbestand overgenomen.

Test nu mijn water voorlopig dagelijks maar tot nu toe alles volledig onder controle.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan