Wat is er nieuw

Sturisoma Panamense kweek

Harmen

Well-known member
Lid geworden
27 juni 2018
Sinds een week heb ik jonge Sturisoma Panamense. In plaats van een zijsprong in mijn foto-album start ik maar even een nieuw onderwerp.
Het gaat tot nu toe verrassend goed. Ik had weinig verwachtingen en nog steeds vraag ik me af of ze het gaan halen, maar we zijn een week verder en voorzover ik het kan zien nog geen uitval. Ze krijgen tot poeder gestampte spirulinavlokken en artemiavervanger. Ook dagelijks wat verse komkommer en courgette. Ik heb er een klein stukje hout bij ingedaan, want ik las ergens dat ze dat ook nodig hebben.
Het kweekbakje hangt in mijn huiskameraquarium, vol in de stroming en ik heb een aftakking van het filter in het bakje gehangen.

Hieronder wat foto's:

Eitjes
IMG_8623.JPG

Dag 4
IMG_8648.JPG

Dag 6
IMG_8649.JPG

Dag 7 (net gevoerd)
IMG_8656.JPG

En vandaag weer verse eieren, dus ik blijf lekker bezig de komende tijd.
IMG_8653.JPG

Die artemiavervanger kun je beter niet geven want dat bevat veel teveel eiwitten waar ze bloat van krijgen

Ok, dank voor de tip. Heb je alternatieven? Zou gewoon gemalen voer beter voor ze zijn? Of zijn de spirulinavlokken genoeg, denk je?

Hele leuke dieren, succes.

Ok, dank voor de tip. Heb je alternatieven? Zou gewoon gemalen voer beter voor ze zijn? Of zijn de spirulinavlokken genoeg, denk je?
repashy soilent green is het meest effectiefst, zit alles in wat ze nodig hebben

Leuk Harmen en wat groeien die ukkies snel zeg.

Hout, bladeren (beuk, eik), stenen die een tijdje in een bakje water in de zon hebben gestaan. Het zijn met name aufwuchs-eters, dus hetgeen wat voor ons slijmerig aanvoelt, is voor de visjes een lekkernij.

En zoals @Nicolientje-W hierboven zegt, Repashy is ook heel handig.

Dank allemaal. Ja, volgens mij zit er wel echt groei in. Hopelijk blijft het goed gaan.
Bedankt ook voor de tips. Ik zal wat spul laten bealgen in de vensterbank. Repashy zal ik in gedachten houden. Ik hou wel van ouderwetse en goedkope oplossingen, dus die probeer ik eerst. Ik las ook in een van jullie onderwerpen dat je stenen met eiwit en spirulina kan insmeren. Dat wil ik straks ook nog eens proberen.

Bladeren uit het bos: is dat veilig?

Bladeren uit het bos: is dat veilig?
Ja hoor. Ik pluk zelf altijd beuk, berk en/of eiken. Beste pluk je ze van een boom of van een gevallen tak. Alles wat op de grond ligt kan weer vervelende dingen meenemen, al heb ik hier zelf nooit iets van gemerkt. Bij kleine vissen kan je wel beter maar voorzichtig zijn.

Het duurt even voordat er wat 'slijm' op komt hoor, maar als je er voldoende van in doet, dan komt dit vanzelf. Blijf ondertussen wel bijvoeren.

Als je eerst een paar bladeren even laat koken, dan zinken die meteen. Andere bladeren even in een emmertje water doen, dan kan je die na een dag of 2/3 erbij doen.

Ik vond het altijd een geweldig gezicht als ik een tak of steen die ik buiten in een tuil had staan, in het aquarium deed. Kon ik mooi dezelfde dag alle Otocinclus tellen, want ze komen er meteen op af.

Dank allemaal. Ja, volgens mij zit er wel echt groei in. Hopelijk blijft het goed gaan.
Bedankt ook voor de tips. Ik zal wat spul laten bealgen in de vensterbank. Repashy zal ik in gedachten houden. Ik hou wel van ouderwetse en goedkope oplossingen, dus die probeer ik eerst. Ik las ook in een van jullie onderwerpen dat je stenen met eiwit en spirulina kan insmeren. Dat wil ik straks ook nog eens proberen.
Dat insmeren met eiwit, daarbij geld hetzelfde als met dierlijk voer: het bevat teveel eiwitten wat funest is voor groeneters, dus kun je beter niet doen

Ja hoor. Ik pluk zelf altijd beuk, berk en/of eiken. Beste pluk je ze van een boom of van een gevallen tak. Alles wat op de grond ligt kan weer vervelende dingen meenemen, al heb ik hier zelf nooit iets van gemerkt. Bij kleine vissen kan je wel beter maar voorzichtig zijn.

Het duurt even voordat er wat 'slijm' op komt hoor, maar als je er voldoende van in doet, dan komt dit vanzelf. Blijf ondertussen wel bijvoeren.

Als je eerst een paar bladeren even laat koken, dan zinken die meteen. Andere bladeren even in een emmertje water doen, dan kan je die na een dag of 2/3 erbij doen.

Ik vond het altijd een geweldig gezicht als ik een tak of steen die ik buiten in een tuil had staan, in het aquarium deed. Kon ik mooi dezelfde dag alle Otocinclus tellen, want ze komen er meteen op af.
Ok, klinkt goed. Ga ik dat proberen.
Dat insmeren met eiwit, daarbij geld hetzelfde als met dierlijk voer: het bevat teveel eiwitten wat funest is voor groeneters, dus kun je beter niet doen
Ook goed om te weten. Doe ik dat niet.

Ziet er fantastisch uit, knap dat je er nog zoveel leven.Heb er zelf twee opgekweekt tot volwassen exemplaren.
Succes.

Verbaas ik mezelf ook over, dat het tot nu toe... blijven duimen, durf het bijna niet te schrijven... zo goed gaat. Na de foto heb ik komkommer en courgette toegevoegd en daar zitten ze nu ook snel op.

Eén nadeel van al dat voeren: ook de slakken gaan zich massaal voortplanten. Morgen maar weer eens scheppen.
IMG_8662.JPG

Eén nadeel van al dat voeren: ook de slakken gaan zich massaal voortplanten. Morgen maar weer eens scheppen.
Bekijk bijlage 317861
Ik heb een gaasvergiet van d eaction en dan schep ik met een groot schepnet het zand+slakken en gooi dat in het gaasvergiet en schud dat gaasvergiet boven het aquarium heen en weer tot alle zand weer uit het gaasvergiet is en je dus enkel de slakken over houdt

Ik vond het altijd een geweldig gezicht als ik een tak of steen die ik buiten in een tuil had staan, in het aquarium deed. Kon ik mooi dezelfde dag alle Otocinclus tellen, want ze komen er meteen op af
Komen er nooit ongewenste gasten mee?

Ik heb een gaasvergiet van d eaction en dan schep ik met een groot schepnet het zand+slakken en gooi dat in het gaasvergiet en schud dat gaasvergiet boven het aquarium heen en weer tot alle zand weer uit het gaasvergiet is en je dus enkel de slakken over houdt
Goeie tip. Dat scheelt een hoop zand bijvullen inderdaad.
2 of 3 Helena’s toevoegen ben je ze zo kwijt
Helena's heb ik geen ervaring mee. Zou misschien handig zijn als ik ze helemaal kwijt zou willen, maar dat wil ik niet. Ze zijn nu met veel te veel, maar ik wil er wel een heel aantal houden omdat ze erg nuttig zijn voor de voederresten en het doorwoelen van de bodem. Ook het genoemde risico vwb de algeneters wil ik liever niet lopen.

Heb ze al jaren in mijn bak, zijn volkomen ongevaarlijk voor vissen , woelen je bodem fantastisch om en ruimen alle rotzooi op, en ze blijven van je planten af. Mijn sturisoma’s zetten ze zelfs opzij met eten.

Dus wat jou betreft is het een beter alternatief voor de puntslakjes? Maar als ik er Helena's in doe, krijg ik dan niet een slakkenplaag daarvan? Oorzaak van het probleem is eigenlijk het overvoeren door opgroeiende discusvissen en nu de sturisoma's erbij.

Ze planten zich niet zo snel voort als puntslakken. Zelf heb ik 12 altums zitten in opgroeiende fase ,6 sturisoma’s, 15 stairbai’s, voer 6 maal per dag, maar vindt de helena’s niet storend omdat ze meestal in de bodem zitten. Vroeger haalde ik er zo’n 25 stuks uit om te leveren aan de lfs . En op het moment dat de puntslakken op zijn ruimen ze alleen het overtollige op.

Ok, ik zal het overwegen. Klinkt goed en ze zien er wel mooi uit.

Knap werk
20 a 25 stuks?

Ik dacht nog iets meer. Tel er 27 op de foto. Dat is nog hetzelfde als wat ik ongeveer uitgevangen heb na het uitkomen van de eitjes. Dus het gaat nog steeds prima.

Komen er nooit ongewenste gasten mee?
Niet dat ik weet. Als er beestjes tussen zaten, dan zou het voer zijn geweest.
Misschien niet alleen ongewenste gasten, maar ook ongewenste ziektes. Of niet?

Niet meteen een idee... kook je de takken of steen ook dan?
Nee, knikker alles er meteen in. Als je het kookt valt het vrij snel uit elkaar. Met bijna puur osmosewater, doe ik meer dan een half jaar met eik-/beukbladeren. Misschien zelfs een jaar.

Nee, knikker alles er meteen in. Als je het kookt valt het vrij snel uit elkaar. Met bijna puur osmosewater, doe ik meer dan een half jaar met eik-/beukbladeren. Misschien zelfs een jaar.
Ik heb vandaag een aantal bruine beuken- en eikenbladeren uit het bos geplukt. Ik heb een deel in een pot met kraanwater in de vensterbank gezet. Zou dat een beetje goed bealgen?

Ik heb vandaag een aantal bruine beuken- en eikenbladeren uit het bos geplukt. Ik heb een deel in een pot met kraanwater in de vensterbank gezet. Zou dat een beetje goed bealgen?
Ja, zou wel gunstig moeten zijn. Dat slijmerige spul komt er al snel op. Misschien dat je iedere dag een of twee bladeren erin kan doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan