Wat is er nieuw

substraat onder zand komt naar boven

chrisq

Active member
Lid geworden
21 januari 2025
Leeftijd
60
hoi, dit topic is waarschijnlijk al zeer veel hier besproken.
ruim een jaar geleden heb ik mijn 350ltr juwel bak heringericht met een nieuwe bodem. op advies van de zaak had ik er JBL Manado substraat en JBL proflora aquabasis plus voedingsbodem in gedaan, en daarop rivierzand (0.5mm). Voorheen had ik grind, maar omdat ik veel wroetende corydorissen, kuhli enz heb, wilde ik iets zachters. Helemaal achterin had ik ook wat turfplaten onderop voor snelle plantgroei.
maar het substraat komt continue naar boven , achteraf logisch want het is veel lichter en poreuzer dan het zand. Dus lelijke donkere korrels op mijn lichte zand, wat ik wekelijks wegstofzuig.
wat voor voedingsbodem had ik beter kunnen gebruiken in combinatie met zand?

Naar mijn mening, geen..........kleibolletjes bij de wortels van de planten die het nodig hebben lijkt mij een betere optie anders blijf je houden dat de voedingsbodem naar boven komt. 😉

Om diezelfde reden heb ik filterzand met op de plaatsen waar de planten staan twee lagen kleibolletjes/lateriet mix. Eén wat hoger en eentje meer in de diepte, zodat de planten daarnaartoe op weg wortelen....En na een aantal maanden kleibolletjes bij de wortels. Naast vloeibare kolomvoeding.

bedankt.

ik begrijp de term 'kolomvoeding' niet. Bedoelen jullie vloeibare plantenvoeding?
ik gebruik Easylife Profito, iha een cupje per week.

Vloeibare kolomvoeding is inderdaad vloeibare plantenvoeding. Helaas bevat easylife profito geen N,P,K, wat planten wél nodig hebben! Maar met en goede voedingsbodem is dat vaak niet nodig, hoeveel en welke precies weet ik niet en waag ik me dus ook niet aan....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan