Wat is er nieuw

Substrate Supports maken van petflessen

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
James Findley van The Green Machine maakt in zijn aquascapes gebruik van zgn. Substrate Supports, een soort flexibele kunststof strips die hij bij veel hoogteverschil het substraat steekt om het op zijn plaats te houden.

Ik zoek zelf naar een DIY alternatief; het zijn eigenlijk gewoon stukken kunststof. Zou ik daarvoor kapot geknipte petflesstroken kunnen gebruiken ? Of zijn die schadelijk voor het water in mijn aquarium ?

Weet iemand hiervoor andere manieren/materialen ?
 
Wellicht bewerkt piepschuim op de manier hoe ze achterwanden maken?
 
Volgensmij heeft dat geen effect op de waterwaarden.
Kapotgeknipte jerrycans en petflessen.
Ben wel benieuwd wat je allemaal gaat bouwen ondertussen Crash Cowboy ;D
 
Piepschuim zal uit zichzelf willen gaan drijven, dus dat is of onbruikbaar, of je zult het moeten vastkitten op de bodem, waardoor het daarna lastiger te verwijderen is. Dat vastkitten is echter weer niet de manier waarop de meneer waar onze Cowboy op doelt die supports gebruikt (vastkitten = vooraf, die substrate supports is tijdens de opbouw van de substraatlaag).

~ Ivo
 
Klopt, ik bedoel de strookjes die hij er bij het opbouwen van de bodem insteekt. En: ik heb redelijk voor ogen wat ik wil gaan maken, maar dat wordt pas december/januari ... Ik ben nog steeds bezig met het nieuwe meubel. Daarvoor heb ik (tijdens een lascursus) maar een keer in de twee welen een paar uur tijd ... Maar ik ben wel veel aan het uitzoeken.

Deze vind ik heel mooi; wel een kleinere bak met andere dimensies, maar het idee spreekt me heel erg aan: een soort rotsklif aan de ene kant, en een vlakte/strandje aan de andere.

51C86DB4-455A-4E1A-96B9-2BF284025D4D.png_zpsfw7pxzzn.jpg


Daarnaast zoek ik nog steeds naar het beste en betaalbare substraat (JBL Manado ?) en de beste aanpak (EI ?). Tijd genoeg, in ieder geval. Maar we raken off topic hihi !
 
Stroken van petflessen gaan geen schadelijke stoffen afgeven aan je water.
Anders zouden ze het niet mogen gebruiken om er drikwater in te bewaren.
Gebruik desnoods enkel flessen waar drinkwater heeft ingezeten. Dan weet je zeker dat ok is.

Jb Malawi
 
... En nou maar hopen dat die stroken petfles niet gaan drijven ... Maar als ik ze tussen het substraat steek zal dat wel meevallen.
 
De stukken petfles verwarmen en dan in vorm buigen. Afkoelen met koud water en je bent er!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan