Wat is er nieuw

Subtropisch gezelschapsbakje 100 liter

Rob B

Well-known member
Lid geworden
4 september 2015
Leeftijd
56
Hallo allemaal

Allereerst wat info ter informatie.
Afmeting aquarium 66 breed, 38 diep,
waterhoogte 40 cm. Bodem filterzand

Verder javavaren op hout, anubias nana, anubias bonsai, vallisneria, javamos en
een plantje met kleine groene blaadjes waarvan ik de naam niet weet.
als drijvers riccia fluitans en een bosje waterpest op de plek gehouden met een zuignapje op de achterwand. Decoratie een paar pebbles en wat spiderwood.

Er draaien 2 filters op, een eheim 2224
en een jbl 901 alle twee met schuim patroon over de aanzuigkorf.

Er zit een 75 W verwarming in afgesteld op 20 graden,
overdag wordt het wel wat warmer met de tl's erboven.

Waterwaardes NO3 15, NO2 0, GH 8, KH 4 en PH 6.8

De bewoners zijn 13 neontetra's van 5 jaar oud, 3 Japonica garnalen waarvan ik niet weet hoe oud ze zijn,
zaten al in het aquarium toen ik 5 jaar geleden het aquarium over nam en 1 overgebleven gup man.
Ik heb er guppen en platy's bij gehad met als resultaat een explosie van jonge vissen. Dit dus liever niet weer.

Nu is het de bedoeling om vuurgarnalen of CR garnalen als bodem bewoners erbij
aan te schaffen.

En ben ik erg gecharmeerd van heterandia formosa en Celestichthys Margaritatus.

1 van deze zou ik ook graag aan het bestand toe willen voegen, graag advies
van mensen die deze visjes hebben of gehad hebben.

Groeten Rob

Klinkt als een leuke bak, mss kun je een foto plaatsen.

Formosa nooit gehad, maar zijn net als guppen en platys levendbarenden. Kans dat je met een te veel aan vissen komt te zitten zal dus aanwezig zijn, al weet ik niet hoe snel deze vissen zich voortplanten.

De galaxy's zijn zeker leuke vissen. Hier ook gehad, maar je moet het wel een beetje treffen met de school qua gedrag. Je hebt hele schuwe exemplaren en een beplante inrichting doet deze vissen zeker goed, om schuw gedrag meer te voorkomen. Ook een grotere school helpt echt om de ware pracht van deze vissen naar voren te halen.

Edit; Zal deze vis in plaats van de neons komen? Want ik zou persoonlijk afraden om een groep galaxy's bij de neons te houden, zou dan voor een school van 1 soort gaan. Zal beter zijn voor de vissen omdat je dan 1 grote school kan houden, maar zal voor jezelf ook mooier zijn, al is dit laatste ook wel persoonlijk

Als je garnalen wil gaan houden dan moet je erg veel verstop plekken creëren want anders hebben de jonge garnalen weinig kans. Ze houden wel van wat mos.

Het is niet altijd gemakkelijk om aan een groep Heterandria formosa te komen. Leuk visje. Ze planten zich niet snel voort, je krijgt er niet teveel van. In een goed beplante bak zal het zeker te combineren zijn met de Celestichthys marginatus. Inderdaad een goed idee om daar een flinke school van te nemen. Neon tetra's doen het inderdaad goed op een temperatuur van 19-21C. Ze zijn al oud. ik zou ze zelf niet meer aanvullen maar wel een mooie oude dag gunnen samen met de andere bewoners.

Bedankt voorde reacties

@ Killerfish, het is de bedoeling een 2e kleine vissoort erbij te nemen, wil mijn neon tetra's niet graag missen.

@ Jessicapilon, het aquarium is redelijk beplant zal volgende week na onderhoud proberen een foto te plaatsen.

@ Tuinfluiter, ik weet niet precies hoe oud neon tetra's worden, heb er destijds 16 aangeschaft en deze 13 over
gehouden. Ben inderdaad van plan om ze niet aan te vullen maar weg doen doe ik ook niet. Ik zou graag
als het laatste guppy mannetje het loodje legt, beginnen met een groepje heterandia formosa. Daarna als
de japonica's het loodje leggen een groep CR of vuurgarnalen toevoegen en als de neon tetra's
uiteindelijk hun oude dag gehad hebben met een groepje Celestichthys marginatus beginnen. Ik weet
dat heterandia formosa lastig te verkrijgen is maar ik heb wel geduld.
Het is misschien een rare combinatie qua uiteindelijk bestand maar heb op het forum dacht ik bij Dargine
een soortgelijk bestand gezien, kan alleen het artikel niet weer vinden.

Bedankt voorde reacties

@ Killerfish, het is de bedoeling een 2e kleine vissoort erbij te nemen, wil mijn neon tetra's niet graag missen.

Duidelijk! Dan zou ik idd eerst voor de formosa's proberen te gaan en later als vervanging voor de neons voor de celestichthys

Heterandria formosa is bijna alleen aan te komen door ze te bestellen. regelmatig vragen. Ze zijn vaak niet op voorraad bij de groothandel, maar vroeg of laat komen ze altijd wel weer. Neem er niet te weinig. Ze houden van gezelschap van soortgenoten.

Je kan is een kijkje nemen op www. Endlers.be dit is een hobbykweker die oa. Het dwergtandkarpertje kweekt

Levendbarenden zullen veel nageslacht geven. Iets anders, maar wel een leuke vis, is de Espei. Deze heb ik ook in de bak van 120 liter zitten.

Een stel rouwtetras om ervoor te zorgen dat je bak gaat vergrijzen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan