Wat is er nieuw

Suggesties om met een smarphone foto's te nemen van je aquarium?

Dave_aqua_scaper

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2024
Leeftijd
58
Dag allemaal,

Ik probeer al enige tijd om m'n aquariums en vissen te fotograferen met een gewone smartphone (iPhone en Motorola Android) maar helaas, het scherpstellen laat zich niet manueel bedienen. De smartphone mensen gebruiken tegenwoordig een soort van "intelligente" focus, die wel werkt voor "mama en papa onder de boom" maar blijkbaar niet zo goed werkt als je wilt focussen op dingen die achter glas zitten. Ik heb me laten vertellen dat dit komt omdat het focus mechanisme werkt met een soort van infrarood en daarom niet zo goed kan focussen op dingen die achter het glas zitten.

Enig suggesties om betere foto's te maken met je smartphone?

PS: voor ik commentaar krijg dat ik een DSLR moet gebruiken met manuele focus, wel ik heb die, maar soms wil ik gewoon een "snapshot " nemen om iets leuks te documenteren met m'n smartphone. Dus alle tips and tricks meer dan welkom!

Dave

Zoveel mogelijk in donkere omgeving ivm schitteringen door lichtinval op het glas

Zoveel mogelijk in donkere omgeving ivm schitteringen door lichtinval op het glas
dat is inderdaad een nuttige tip, en daar probeer ik rekening mee te houden. Maar hoe maak je de camera van je smartphone wijs dat hij moet focussen 3 cm voorbij het glas en niet op het glas?

Met mn iPhone 12 neem ik dat deel in beeld waar ik op wil focussen en op die plek houdt ik de vinger dan op het scherm tot de AE/ AF vergrendeling in beeld komt. Een geel vierkant. En daar is dan de scherpte op ingesteld.

Met mn iPhone 12 neem ik dat deel in beeld waar ik op wil focussen en op die plek houdt ik de vinger dan op het scherm tot de AE/ AF vergrendeling in beeld komt. Een geel vierkant. En daar is dan de scherpte op ingesteld.
Klopt, dat doe ik ook en werkt prima bij kiekjes van de kinderen of zo, maar in een aquarium heb ik de indruk dat de focus toch er net iets voor zit. Ik ga morgen proberen een paar voorbeelden te geven. Nu eerst frietjesdag!

Ik heb een smartphone 7. Ik ben digibeet en hetgeen hierboven gezegd wordt is voor mij abracadabra.
Voor een foto van een vis plaats ik de telefoon op het glas en probeer dan de vis te fotograferen. Lukt vaak niet omdat de vis wegzwemt. Maar als het wel lukt dan vind ik het goed genoeg. Een schone en algvrije ruit is ook wel wenselijk.

Inderdaad zogen dat de kamer donker is zodat je zo min mogelijk reflectie hebt. Telefoon tegen het glas aan houden wil wel eens helpen, of juist iets verder weg en dan wat inzoomen.

Inderdaad zogen dat de kamer donker is zodat je zo min mogelijk reflectie hebt. Telefoon tegen het glas aan houden wil wel eens helpen, of juist iets verder weg en dan wat inzoomen.
Wat verder weg van het glas en inzoomen helpt voor mij. Ik ben van de filmpjes, stuk scherper 😉

Ik heb een smartphone 7. Ik ben digibeet en hetgeen hierboven gezegd wordt is voor mij abracadabra.
Voor een foto van een vis plaats ik de telefoon op het glas en probeer dan de vis te fotograferen. Lukt vaak niet omdat de vis wegzwemt. Maar als het wel lukt dan vind ik het goed genoeg. Een schone en algvrije ruit is ook wel wenselijk.
Ik ben ook een digibeet op dat vlak en ik ga een 1,5 meter voor de bak zitten en dan zoomt hij in en stelt scherp en ik vindt de foto goed genoeg maar ja mijn eisen zijn wellicht minder dan die van een ander. Foto s maken van de zeewaterbak is vaak wel een ding want de echte kleuren krijg je niet goed in beeld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan