Wat is er nieuw

Suggesties visbestand grote cichliden

GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Hoi,

Ik zit momenteel in dubio wat ik mijn aquarium aan moet qua visbestand. Heb een aquarium van 230x60x70 en bestaat het visbestand uit:
  • 2x Aequidens sp. Jenaro Herrera
  • 4x Guianacara Geayi
  • 4x Crenuchus spilurus (Zeilvin Tetra)
  • 15 - 20 Corydoras Adolfoi

Daar mag zeker nog wel wat bij, maar het probleem waar ik tegenaan loop is dat wanneer ik er wat bij zet, bijv. de Hyphessobrycon columbianus dat deze worden opgegeten, ik vermoed door de Aequidens sp. Jenaro Herrera, maar heb dit nooit zien gebeuren omdat dit in de nacht gebeurd. Nu kan ik de Aequidens sp. Jenaro Herrera verkopen/wegdoen en terugvallen op de kleinere soorten in combinatie met de Guianacara Geayi, maar voordat ik dat definitief doorzet wil ik eigenlijk onderzoeken wat de opties zijn als ik juist grotere vissen erbij wil zetten. De Aequidens sp. Jenaro Herrera en Guianacara Geayi gaan heel goed samen.

Wat zou met het huidige visbestand een mooie toevoeging zijn qua grotere vissen? Mijn aquarium bestaat voornamelijk uit stenen, hout en echinodorus soorten. Enkele suggesties die ik van andere heb gekregen:
Benieuwd of er hier nog suggesties en/of voorbeelden zijn, ben op zoek naar inspiratie :))

Thorichthys elliotti/ thorichtys meeki?
Farlowella vittata/Sturisoma pnamense/ aureum? (Wel bijvoeren met groenvoer als je geen algen hebt, maar verder een prima combi met cichliden)
Melanotaenia spp. (boesemani,praecox,trifasciata,.......)
Oppervlaktevissen.

Ik vrees dat Geo's voor jouw bak, gezien de ervaringen van @roberto1983, en mijn eigen besluiten n.a.v. mijn eigen bak, niet echt een goed idee zijn.

Tilapias zijn vaak vriendelijk en groot, daarom eten we ze.
Zwemmen ook verwilderd in amerika rond.

Hoi,

Ik zit momenteel in dubio wat ik mijn aquarium aan moet qua visbestand. Heb een aquarium van 230x60x70 en bestaat het visbestand uit:
  • 2x Aequidens sp. Jenaro Herrera
  • 4x Guianacara Geayi
  • 4x Crenuchus spilurus (Zeilvin Tetra)
  • 15 - 20 Corydoras Adolfoi

Daar mag zeker nog wel wat bij, maar het probleem waar ik tegenaan loop is dat wanneer ik er wat bij zet, bijv. de Hyphessobrycon columbianus dat deze worden opgegeten, ik vermoed door de Aequidens sp. Jenaro Herrera, maar heb dit nooit zien gebeuren omdat dit in de nacht gebeurd. Nu kan ik de Aequidens sp. Jenaro Herrera verkopen/wegdoen en terugvallen op de kleinere soorten in combinatie met de Guianacara Geayi, maar voordat ik dat definitief doorzet wil ik eigenlijk onderzoeken wat de opties zijn als ik juist grotere vissen erbij wil zetten. De Aequidens sp. Jenaro Herrera en Guianacara Geayi gaan heel goed samen.

Wat zou met het huidige visbestand een mooie toevoeging zijn qua grotere vissen? Mijn aquarium bestaat voornamelijk uit stenen, hout en echinodorus soorten. Enkele suggesties die ik van andere heb gekregen:
Benieuwd of er hier nog suggesties en/of voorbeelden zijn, ben op zoek naar inspiratie :))
de A. heckelii zou goed kunnen denk ik en als je toch een scholenvis wilt misschien volwassen Tetragonopterus argenteus?

Je zou ook kunnen kijken naar een cichlide die hoger zwemt. Wat vindt je van Mesonauta soorten? Daarvan zou een schooltje van 8 niet misstaan.

Geo's worden idd erg groot, en woelen ook je complete bodem telkens om, moet je ook willen. Krobia zou ik ook voorzichtig mee zijn, ik heb de xinguensis variant gehad en die waren al erg onder de indruk van onze blue acara's, ze zijn nogal timide dus kan me voorstellen dat ze met jouw medebewoners mogelijk ook niet goed uit de voeten kunnen. Ik zou dan eerder naar een combi met Heros kijken idd, als je toch geen planten in je aquarium hebt. Zijn al je vissen al volgroeid?

Ik zou ook uitkijken met de combinatie met cory's trouwens, mocht 1 van je vissen eens proberen daar een hapje van te nemen, kunnen ze vast in de bek komen te zitten met hun weerhaakjes, wat je je vis kan kosten.

btw, als je interesse hebt in een scholenvis maar je colombiaanse tetra wordt opgegeten, zou je ook naar de congotetra kunnen kijken, die wordt nog een stukje groter en is ook mooi kleurrijk, zeker in een groep van 10-15

Laatst bewerkt:
Thorichthys elliotti/ thorichtys meeki?
Thorichthys zijn leuke soorten (in een ver verleden ook gehad), maar ik wil mij het liefst op Zuid-Amerika richten, dus daar passen deze dan niet bij.

Farlowella vittata/Sturisoma pnamense/ aureum? (Wel bijvoeren met groenvoer als je geen algen hebt, maar verder een prima combi met cichliden)
Goed punt, heb er nog 1 Farlowella in zitten, deze ga ik zeker nog aanvullen!

Melanotaenia spp. (boesemani,praecox,trifasciata,.......)
Mooie vissen, maar passen niet bij het gebied waar ik mij op wil richten.
Oppervlaktevissen.

Ik vrees dat Geo's voor jouw bak, gezien de ervaringen van @roberto1983, en mijn eigen besluiten n.a.v. mijn eigen bak, niet echt een goed idee zijn.
Reden is vooral dat ze alles op de kop zetten als ik het goed begrijp?

de A. heckelii zou goed kunnen denk ik en als je toch een scholenvis wilt misschien volwassen Tetragonopterus argenteus?
De vraag is met een soort als een Tetragonopterus argenteus, waar haal je een volwassen versie vandaan, die zou je dan net op marktplaats fzo tegen moeten komen, want in de winkels wordt toch vaak jong grut verkocht.

Je zou ook kunnen kijken naar een cichlide die hoger zwemt. Wat vindt je van Mesonauta soorten? Daarvan zou een schooltje van 8 niet misstaan.
Op een of andere manier trekken de Mesonauta (vlagcichlide) mij niet mega erg, maar zal mij eens verdiepen of daar misschien toch nog een leuke soort bij zit.

Je maakt het jezelf wel lastig met je huidige wensenlijst. @roberto1983 heeft dit pad ook geprobeerd te bewandelen, maar heeft uiteindelijk besloten om de regio-correctheid-eis te laten vallen. Hij kwam er anders niet echt aan uit.
Misschien heeft hij nog wat ideeën voor je....

Geo's worden echt groot, en hoe meer ruimte een vis heeft,hoe beter ze hun natuurlijke gedrag laten zien (of, zo je wilt, hoe minder aangepast het natuurlijke gedrag in je bak is).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan