suggesties visbestand


I

Ionize

Guest
Sinds tijdens de vakantie een foutje in de voederautomaat mijn volledige 60L bak om zeep heeft geholpen ben ik volledig opnieuw begonnen. Dit keer in een 110L Juwel met buitenfilter. Ik gebruik een bio-CO2 installatie en heb nog 2 flinke javavarens kunnen redden van de ondergang. 2 kleine anubias hebben hun blaadjes zien wegrotten maar in de stok zit nog leven. Hopen dat ze aanslaan. Bedoeling is weer een groene bak met veel planten.

image-jpg.jpg


Vermoedelijk zullen de waterwaarden over een paar weken weer worden als voorheen: pH 6,7 KH 6

Graag wil ik weer wat garnalen op de bodem. Ik had veel vuurtjes, maar een iets grotere soort mag ook. Verder vind ik otocincli leuke en nuttige beestjes.

In plaats van allemaal kleine visjes zoals in mijn vorige bak (vijfstreepbarbeeltjes, mollies) wil ik er nu een aantal mooie eyecatchers in hebben. Maanvisjes vind ik erg mooi maar mogelijk niet geschikt in de bak.

Wie kan me een mooie suggestie doen want ik zie door het wier de vis niet meer...
 
Voor Maanvissen is je bak inderdaad te klein. Ik denk dat een groepje C Panda ook mooi zijn op de bodem. Ik heb in mijn 80 cm voor het midden een school Espei s en die zijn erg kleurrijk. De bak is 80 cm dus je moet goed kijken wat daar in zou kunnen.
Misschien iets van Apisto s? Ik zou dat zelf niet doen met Cory s overigens want ik heb dat ook gehad en dat kan nogal wat stress geven heb ik gemerkt.
 
Zeker te klein voor maanvissen. Microgeophagus ramirezi is een mooi alternatief, maar geen goede combi met garnaaltjes lijkt me (die combi heb ik nooit geprobeerd).
 
antennebaarsjes zijn inderdaad erg mooi! Die apistos ook, mooi en kleurrijk. Zou een schooltje van 10 stuks met 10 otocinclussen en een handje garnalen goed gaan in 80cm?
 
Zou er hooguit 3 doen, waarvan 1 mannetje.
 
uit mijn waterwaarden en gewenste bakinrichting passen een zuid-amerikaanse biotoop en vooral een azië-biotoop het best (zandbodem).. Ik denk dat ik me eens ga verdiepen in de vissoorten uit de sticky-lijst voor 80cm onderstaand. Ik had in m'n 60cm bak met gelijke waterwaarden en bodem ook 5 puntius pentazona en die deden het altijd heel goed. Na 2 jaar geen sterfte en mooie kleur.

Zuid-Amerika:
10x Moenkhausia pittieri
6x Otocinclus vittatus
3x Apistogramma hongsloi

12x Nannostomus beckfordi
8x Corydoras panda
1x Ancistrus cf. cirrhosus

12x Paracheirodon innesi
8x Carnegiella strigata
2x Mikrogeophagus ramirezi

2x Apistogramma borelli
12x Paracheirodon innesi
6x Otocinclus/ 1x L-nummer tot maximaal 12 cm

Azi�:
2x Colisa lalia
15x Puntius pentazona
3x Rhinogobius duospilus
12x Caridina multidentata

3x Trichopsis vittata
12x Puntius titteya
8x Hara jerdoni
6x Neritina zebra

6x Dermogenys pusillus
20x Boraras brigittae
6x Pangio kuhlii

12x Tanichthys albonubes
2x Stiphodon atropurpureus
6x Atyopsis moluccensis
 
Je zou het jezelf een stuk makkelijker kunnen maken door niet per se voor een biotoopbak te gaan.
Veel Zuid-Amerikaanse en Zuid-Oost-Aziatische hebben vergelijkbare waterwaarden en verschijningsvormen, je kunt de soorten daaruit dan dus gewoon combineren. Niet echt een gezelschapsaquarium, maar ook niet echt een biotoopaquarium

Eye-catchers dus. Daarbij denk ik aan kleur, opvallende aanwezigheid en interessant gedrag.

Maanvissen voldoen weliswaar aan dat signalement, maar worden inderdaad te groot voor jouw bak.

Antennebaarzen (Mikrogeophagus ramirezi) ook, maar die zijn nogal gevoelig voor de waterkwaliteit en in voortplantingsstemming (wat bijna altijd is als je een man en een vrouw hebt) vrij agressief naar de andere bewoners. Ik heb geen ervaring met de combi met garnalen, maar kan me voorstellen dat die als duur voer gaan dienen. De nauwverwante boliviaanse antennebaars (Mikrogeophagus altispinosus) is weliswaar wat minder uitbundig qua kleuren maar wel minder gevoelig en vreedzamer. Een koppel daarvan zou volgens mij prima in jouw bak kunnen.

Een andere kleurrijke verschijning die mooi zou passen is de pauwooggrondel (Tateurndina ocellicauda). Die doen het het best in een harem, bijvoorbeeld 1 man met 3 vrouwen.

Intussen 6 vissen maar nog steeds geen scholenvis. En geen algeneter. En niets in de bovenlaag.

Als scholenvis is misschien Pseudomugil furcatus interessant, of P. gertrudis of P. paskai.
Ook kunnen kardinaaltera's (Paracheirodon axelrodi) die echter misschien wat te veel dezelfde kleuren hebben.
Of Danio choprae, D. erythromicron of Celestichthys margaritatus.
Boraras-soorten, vuurtetra's (Hyphessobrycon amandae), citroentera's (H. pulchripinnis) en kegelvlekbarbelen (Trigonostigma heteromorpha, T. espei of T. hengeli) en vijfbandbarbelen (Puntius pentazona) doen het ook heel leuk in 80 centimeter.

En aan de oppervlakte zou je kunnen denken aan bijlzalmen (Carnegiella strigata) of ringbandsnoekjes (Epiplatys annulatus) leuk kunnen zijn.

Eigenlijk zou je met het bovenstaande een aquarium vol blikvangers kunnen bevolken.
En er zijn nog zoveel méér soorten waaraan je kunt denken!

Mijn tip is om eerst een of twee soorten te kiezen die je sowieso wilt gaan houden, en vervolgend op te zoeken welke omstandigheden (temperatuur, waterwaarden, stroomsnelheid) die verlangen. Die informatie kun je vinden bij sommige winkels, maar ik geef zelf de voorkeur aan onafhankelijke databases. Ik gebruik meestal AquaVisie (http://aquavisie.retry.org/Database) en Seriously Fish (http://www.seriouslyfish.com/).
Vervolgens zijn er volop websites waarop je kunt zoeken naar andere soorten die onder de omstandigheden die bij jouw hoofdvissen horen kunnen leven. Helaas ken ik daarvoor minder websites, maar in ieder geval kun je op Aquavisie op die manier zoeken.

Als je zo te werk gaat kun je een heel leuk bestand voor jouw bak bij elkaar zoeken!
 
Paddy heel erg bedankt voor je informatie! hier heb ik veel aan.
 
Eyecatchers...?? Koop een mooi schooltje koperzalmen, ofwel Hasemania nana,.als die op kleur zijn, weet je niet wat je meemaakt!
 
Inmiddels een paar stappen verder. De eerste alggolf overkomen, planten groeien goed en de waterwaarden stabiel. De bak wordt inmiddels bewoond door 4 otocinclussen en 15 rasbora espei, een heel mooi schooltje dat heerlijk heen en weer zwemt in de middenlaag. Onderin kruipen een tweetal floridakreeften (ik kon de verleiding niet weerstaan :) ) en een 30-tal vuurtjes. Deze laatsten zijn inmiddels druk bezig, ik heb al 6 zwangere vrouwtjes voorbij zien komen.

Het blijkt dat de hoeveelheid planten de CO2 zo ver omlaag trekt, dat m'n indicator niet meer lichtgroen maar weer tegen blauw aan kleurt. Er zitten momenteel dan ook veel snelgroeiers in en die zijn volbepareld met zuurstofbelletjes. De diffusor in de bak zelf is mogelijk niet meer toereikend. Ik heb een inline atomiser aangeschaft om voor het binnenfilter te plaatsen, hopelijk wordt het rendement daar iets beter van. Zo niet dan zullen we toch van bio-CO2 af moeten stappen of een dubbele setup maken.

Ik mis echter nog steeds een aantal grotere/aantrekkelijke vissen in de midden/bovenlaag. Zou een harempje Ramirezis hier goed bij passen of gaat dat geheid mis?
 

Terug
Bovenaan