Wat is er nieuw

Sulawesi Slakken huisjes verkleuren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Arie Bombarie
  • Startdatum Startdatum
A

Arie Bombarie

Guest
Hallo, ook ik heb een vraag over Sulawesi's...

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met een gezelschapsaquarium, waar ik later ook Sulawesi slakken bij heb gezet. Ik was nog helemaal niet bekend met deze imposante dieren, maar ben er inmiddels erg verknocht van! Als ik eerder op de hoogte was geweest van het bestaan van deze wezens, had ik er wellicht een speciaalbak van gemaakt!

Maar nu het probleem:
De huisjes van de twee slakken die ik het langst heb, beginnen geel te worden. Ik heb de winkel waar ik ze gekocht heb hierover gebeld en de verkoopster heeft dit niet eerder meegemaakt. De dame was zo vriendelijk om haar leverancier te bellen, maar ook die wist hier geen raad mee.

Waarschijnlijk ligt dit natuurlijk aan de voeding of de hardheid van het water, ik dacht zelf aan een kalktekort, maar mijn waardes zijn volgens de verkoopster prima en qua voer krijgen ze bij mij vrijwel hetzelfde als in de winkel.

Ik zal even alle waardes en overige info en nog twee foto's erbij zetten.

aquarium: 60 L Jewel
temp.: was eerst 28 graden, nu teruggeschroefd naar 25 graden
NO3: meestal rond de 25
NO2: steevast 0
GH: ongeveer 8 tot 10
KH: ongeveer 6 tot 8
PH: ongeveer 7,2

bewoners:
10 x Blackbar Endler guppen
3 x Pangio Kuhlii's
1 x Corydoras Panda (twee binnen 3 weken na aankoop helaas overleden, verkoper weet niet waarom)
talloze posthoornslakjes
div. planten
1 stuk kienhout
een aantal steentjes
bodem: fijn grind (1 � 2 mm) en zand, verschillende zones

ik verschoon 1 keer per week ongeveer een kwart van het water (waarvan ik de temperatuur nauwkeurig afstem op het aquarium)

ik had een luchtpompje ongeveer 1 � twee uur per dag aanstaan, maar op advies van de dierenwinkel heb ik die nu uitstaan.

3 weken geleden heb ik mijn lamp vervangen, dit was een veel te oude 18W T5 Daylight en is nu 18W T5 Warm White.

Omdat mijn planten niet zo goed gingen, heb ik eerst wat voeding (Profito) en CO2 (Easycarbo) gebruikt, maar dit bleek aan de veel te oude lamp te liggen... Planten gaan prima nu.

Voordat ik met een visbestand begon, heb ik de bak 3 weken laten indraaien.

De slakken eten wat de vissen eten (zinkende guppenkorrels, Vipachips bodembewonersvoer, Spirulina Tabs en soms gedroogde muggenlarven.
Verder geef ik de slakken soms een stukje tomatenschil, komkommerschil en courgetteschil.

Ik ben begonnen met 1 Sulawesi slak bij mijn bestand, een week of twee daarna heb ik er een tweede bijgedaan en weer een week of twee daarna heb ik er een derde bij gezet.

De slakken gaan goed samen met alle vissen, in het begin waren de slakken een beetje bang voor de Pangio Kuhlii's, maar daar schrikken ze nu niet meer van. De guppen zitten gelukkig nooit aan de voelsprieten van de slakken.

Volgens de verkoopster komt de verkleuring van de huisjes misschien door nieuwe aanmaak van de huisjes en kleurt dit misschien weer bij, ik heb hier mijn twijfels over. De slak die ik als laatste erbij heb gevoegd, lijkt helemaal niet te verkleuren, maar krijgt excact hetzelfde voer.

Als dit nu aan een kalktekort komt (wat mij wel het waarschijnlijkst lijkt), hoe krijg ik dit goed en hebben de vissen hier niet onder te lijden? Als dit het probleem is, en ik moet kalk toevoegen, kan ik misschien mijn vissen verkopen en er een Sulawesi speciaalbak van maken. Ik zou de slakken h��l graag willen kweken en ik neem aan dat dit beter gaat als er geen vissen bij zwemmen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen! De slakken vertonen nog altijd hetzelfde gedrag als altijd en struinen de hele dag gezellig door mijn aquarium.

Bedankt alvast!

De foto's zijn jullie nog even verschuldigd, ik moet eerst even uitvissen hoe ik die er inhemelsnaam bij kan posten...

Geen idee waarom je slakken geel worden maar een corydoras panda is een groepsvisje en houd je het beste met 6 of meer.

Ik heb die slakken ook en begrijp het ook niet hoor. Ik moet zeggen dat ik ook wel deze heb gehad met bij het begin een gelige gloed. Dat lijkt me niks ernstigs toe.
Ik neem aan dat de rest van het huis dezelfde kleur nog heeft??
Je waarden zijn verder wel goed. Ze lusten ook graag een blad sla of andijvie en je mag er best een plak komkommer indoen hoor. Het binnenste eten ze vast het eerst op.
Ik heb hier ook 1 die juist witachtig wordt ipv geel. In mijn fotoalbum kun je ze wel zien als je dat wil.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan