Sulawesi slakken


S

Sjeff

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb gister een setje sulawesi slakken gekocht. Met het idee dat deze mijn overschot aan slakken gaat opeten. Ik kan alleen helemaal niks vinden over dat deze slakken soort dat doet... Weet iemand hier daar meer van?

Anders zou ik graag willen weten of de Sulawesi ook als een lekker hapje wordt gezien door de Anatome Helena's?

Gr, Jeffrey
 
Sulawesi's doen dat niet en voor helena's zijn ze niet veilig.
 
Jones zei:
Sulawesi's doen dat niet en voor helena's zijn ze niet veilig.

Dat is jammer, dan maar uitvangen.
 
Als je al helena's hebt die de slakken opeten..waarom dan nog de sulawesi's erbij kopen??
 
Ik heb een speciaalbak met Sulawesi slakken. Zitten voornamelijk de Orange Poso in en enkele andere zoals de White spotted en de mini Tylo.
Ze eten echt geen andere slakken hoor. Ze hebben een hoge ph/kh nodig en een niet scherpe bodem.
Ook oppassen met andere vissen bij deze slak omdat deze de voelsprieten niet intrekt zoals bv de Appelslak wel doet.
Dit even ivm het uitvangen dat je noemt.
 
Ik ga de Sulawesi ook niet uitvangen, maar de rest van mijn slakken. Posthoornslakken zijn dit geloof ik...
 
Je kan dan beter je helena's eruit vangen.. en dan als je de posthoorn er ook uit wilt hebben, gewoon even vangen met komkommer ;)
 
Ik heb nog geen helena's, wilde ze halen als de Sulawesi daar niet door gepakt zouden worden... Komkommer gister erin gedaan dus denk dat ik straks de eerste lading kleine slakjes eraf ga halen.
 
Iemand ervaring met deze slakken? Volgens mij zijn ze namelijk allebei dood gegaan binnen een week. Iemand een idee hoe dit zou kunnen kkomen?
 
Ik heb ze twee jaar gehad, echt heel veel ervaring heb ik er nou ook niet mee maar ze verlangen een temperatuur tussen de 26 en de 30 graden, en ph waarde tussen 7,5 en 9...

Ze eten poedervormig voedsel, voedseltabletten en groenten.

Staat in boekje raadgever zoetwaterslakken...

Ook is het het beste de slakken ook bij aankoop aan het water te laten wennen. Mij is toen verteld dat het niet zo lang hoeft te duren als bij vissen, maar toch ook wel 20 minuten tot half uur ze over laten wennen met elke keer een beetje aquariumwater.

Misschien was je temperatuur oid niet goed?
 
Ik heb ze hier op kamertemperatuur zitten en dat gaat ook heel goed. Ze zijn ook echt wel actief. Ze eten inderdaad in poedervorm. Ik verkruimel dierlijke tabletten en geef spirulinapoeder. Verder eten ze graag catappablad. Waarschijnlijk zal een hogere temperatuur wel beter zijn.. Heb ze inderdaad goed over laten wennen, druppelsgewijs. De pH moet ook boven de 7 zijn. Misschien was die te laag?
 
Ik heb mijn Sulawesi ongeveer 2 maanden en hij doet het goed. Ik geef eerlijk gezegd niks speciaals voor hem, maar hij snoept regelmatig van de groente die ik in de bak leg en ook vlokvoer wat op de bodem komt eet hij op. Verder hupst hij regelmatig over het glas of steekt hij zijn koppie boven het kienhout uit. Grappig om te zien. Ik vind het alleen jammer dat ik er maar 1 heb.
 
Mijn sulawesi slakken waren ook een week lang inactief alsof ze dood waren.. daarna werden ze actiever en nu kruipen ze mijn hele bak door.. ze hebben een gewennings periode denk ik ;)

Voer ze bij met komkommer, spruitjes etc en fijn voer en hou de temp tussen de 25/30C dan zou het goed moeten komen :)
 
Die van mij was gelijk al erg actief en op onderzoek uit in de bak.
 
Waarom haal je er geen sulawesi's bij dan shortys? Is ook wel leuker meer dan 1tje... Net toen mijn laatste sulawesi dood was gegaan (had er maar twee) had ik tros appelslakeitjes. Van de babyslakjes had ik er 20 zelf van gehouden waarvan 13 het overleefd hebben en nu al aardig groot zijn maar misschien haal ik ooit nog wel paar sulawesis erbij. Zijn toch toffe mooie beestjes ook :)
 
Bumble, dat is ook wel de bedoeling, maar ik heb ze niet meer gezien bij mijn lfs. Zodra ik ze weer zie, neem ik er nog een paar mee.
 
Ondertussen liggen ze al een week lang helemaal stil... Ik laat ze nog een weekje liggen, maar heb ze ruim een uur laten wennen. Temperatuur staat op 25, PH waardes heb ik alleen geen idee van, maar alles behalve m'n planten doen het goed. Catappablad en voer zou allemaal in orde moeten zijn...
 

Terug
Bovenaan