Wat is er nieuw

Sumatraan binnen 24h dood

Sumatraan

Member
Lid geworden
1 december 2024
Leeftijd
31
Na het inzetten van de sumatranen gaan deze binnen 24h dood, inmiddels is dit nu 2 keer gebeurd en lijkt mij het opnieuw proberen kansloos.
Het inzetten van de vissen is 2 keer uitgevoerd volgens beschrijving zak. 21 Sumatranen hebben de zelfde symptonen gehad.

Alle overige vissen hebben geen problemen.

Heeft er misschien iemand ervaring met dit probleem?
\
Een manier om een oplossing te bedenken?

Alvast bedankt!

• Wat is je bakmaat ?
    • 120x40x50 240Liter
  • Wat zijn je waterwaarden ?
    • waarden zijn meerdere malen gemeten door medewerkers vis winkel. Worden als goed bestempeld.
    • Zelf gemeten waarden:
      • KH 7dH
      • PH 7.2
      • No3 1
      • Temp 24 Graden Celsius
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
    • Cristal PROFI [JBL] e902 greenline
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    • Wekelijks 24L
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    • Sumatraan groen / Capoeta Barbus Tetrazona groen
  • Wat zijn de medebewoners ?
    • 4 st. Platy
    • 6st. Corydoras Panda
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
    • Aqarium is reeds opgestart, 4 Weken
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    • Vissen worden traag, zitten op de bodem. Weinig vorm van beweging.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    • Water waarden getest door winkel
  • Heb je een foto van de symptomen?
    • Zie bijlage
  • Voeg je CO2 toe en/of heb je een luchtpomp?
    • Ja, er word CO2 toegevoegd als zijnde voeding voor de planten .
    • Co2 Druppel tester geeft de groene waarde weer.

Bijlagen

• VID-20241201-WA0000.mp4
    7.9 MB
En hoeveel heb je er geprobeerd toe te voegen?

21 staat er.. dus of 11 en 10 of of 42?

21 in 1x op dat filter lijkt mij fors..

De platy in de bovenhoek ziet er ook niet heel gelukkig uit.
Ik vind de sumatranen er ook erg mager uitzien, hoe waren de anderen in de winkel, leek de verkoopbak gezond? Welke zaak ben je geweest?
Heb je nitriet en ammoniak ook gemeten?
Ongerelateerd, als dit je gepland bestand is, zou ik de temperatuur in elk geval aanpassen naar 20 graden.

No2 /nh3/4 zie ik niet in je lijstje staan wat toch ook wel belangrijk is in reeds opgestarte bakken.

De platy in de bovenhoek ziet er ook niet heel gelukkig uit.
Ik vind de sumatranen er ook erg mager uitzien, hoe waren de anderen in de winkel, leek de verkoopbak gezond? Welke zaak ben je geweest?
Heb je nitriet en ammoniak ook gemeten?
Ongerelateerd, als dit je gepland bestand is, zou ik de temperatuur in elk geval aanpassen naar 20 graden.
G&D Aquarium in Dalen,
De verkoopbak leek gezond, ook gaven ze aan zelf geen problemen te hebben.
Nitriet en ammoniak etc is gemeten door de winkel, deze waarden waren allemaal goed.

Begrijp ik dat ik de temperatuur zou moeten verlagen ?

Test zelf je nitriet en ammonia(k) eens met een druppeltest. Dat zou de eerste zijn waar ik naar zou kijken.
CO2 lijkt me niet het probleem, dan zou je de vissen aan het oppervlak verwachten. Aangezien ze zo mager lijken zouden wormen een probleem kunnen zijn, maar daar gaan ze niet zo snel aan dood.
Voor sumatranen hou ik zelf de stelregel aan 20/20/200. Minimaal 20 stuks, maximaal 20 graden en minimaal 200 liter, dit verkleint de kans op agressie. Platys en Hoplisoma panda doen het ook prima vanaf een graad of 18.

Test zelf je nitriet en ammonia(k) eens met een druppeltest. Dat zou de eerste zijn waar ik naar zou kijken.
CO2 lijkt me niet het probleem, dan zou je de vissen aan het oppervlak verwachten. Aangezien ze zo mager lijken zouden wormen een probleem kunnen zijn, maar daar gaan ze niet zo snel aan dood.
Voor sumatranen hou ik zelf de stelregel aan 20/20/200. Minimaal 20 stuks, maximaal 20 graden en minimaal 200 liter, dit verkleint de kans op agressie. Platys en Hoplisoma panda doen het ook prima vanaf een graad of 18.
Er zijn overigens 2 platy's die zich meer en deel boven in de bak bevinden, duid dit op teveel co2?

Heb testen zojuist besteld, ik ging ervanuit dat de testen die de winkel deed afdoende waren (hier zijn ook nitriet en ammonia getest)

Het aantal winkels dat doet alsof ze iets van vissen en aquaria afweten, is aanzienlijk groter dan het aantal winkels dat daadwerkelijk er iets vanaf weet.
Een bak die pas 4 weken ingedraaid is, kan nog heel weinig belasting aan, ook als er wel een paar visjes al in rond zwemmen. De kans is erg groot dat je bak totaal ontregeld is door het toevoegen van de barbeeltjes. Bovendien is de ene vissoort gevoeliger voor minder optimale waterwaarden. Daar komt nog bij dat de pandas en de platy's hoe dan ook al wat meer gewend zijn aan de waarden van je water.

Ik zou je bak een eindje rust gunnen, weer terug in orde laten komen en dan (na de tests) beetje bij beetje nieuwe vissen toevoegen.

No2 /nh3/4 zie ik niet in je lijstje staan wat toch ook wel belangrijk is in reeds opgestarte bakken.

Hallo

Zojuist de volgende waarden kunnen testen:

No2 = 0,025 - 0,05
No3 = 1 mg/l
Nh4 = <0,05
O2 = 8 mg/l
Ph = 7.2
Kh = 9dh

Zie overigens nu wel dat er wat bruine alg in de bak onstaat.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met deze bovenstaande waarden ?

Alvast bedankt!

Zowel ammonium als nitriet niet 0, ik vermoed dat daar het probleem zat, blijf dat de komende tijd meten. Als dat 0 is kan je weer vissen gaan toevoegen, doe dat rustig aan. Begin met 5 en meet, blijft het 0, kan je na een paar dagen weer een paar toevoegen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan