Sumatraan zwemt heel vreemd


jkazius

Member
Lid geworden
16 juni 2024
Berichten
9
Leeftijd
50
Locatie
Woerden
Website
www.jacokazius.nl
Één van mijn zes Sumatranen zwemt heel vreemd. Waterwaardes zijn oké en ook de rest van de vissen (5 Sumatranen en 6 boesemani’s) gedragen zich normaal… wat kan hier aan de hand zijn? De Sumatranen zitten er sinds gisteren in…
 

Bijlagen

  • IMG_9685.mov
    50.1 MB
Laatst bewerkt:
Een gok: zwemblaasprobleem?
 
Ronddraaien komt door een interne beschadiging, meestal als gevolg van een bacteriële infectie. Het lijkt erop dat er ook vinrot aanwezig is bij deze vis.

In de gaten houden zou ik zeggen en houd je water goed schoon. :) Dus goede filtering en evt tijdelijk wat meer water verversen. Het is even afwachten wat de vis doet want er is geen medicatie die dit oplost. Verslechtert de vis duidelijk dan kun je overwegen hem te euthanaseren. Let ook op tekenen van verspreiding, dat wil je niet hebben.
 
Het kan idd iets interns zijn, de staartvin ziet er idd beschadigd uit.
Wat ook nog wel eens gebeurt is dat sumatranen gaan duikelen doordat ze teveel hebben lopen schrokken tijdens het eten.
Hou het even goed in de gaten.

Hoe groot is je bak en wat voor filtratie heb je erop staan?
 
Het kan idd iets interns zijn, de staartvin ziet er idd beschadigd uit.
Wat ook nog wel eens gebeurt is dat sumatranen gaan duikelen doordat ze teveel hebben lopen schrokken tijdens het eten.
Hou het even goed in de gaten.

Hoe groot is je bak en wat voor filtratie heb je erop staan?
Gisteren bij het eten gingen ze inderdaad als een malle op het voer af...

Vanochtend zwommen ze alle zes trouwens weer lekker rustig midden in de bak bij elkaar... We houden het even in de gaten.
Mijn aquarium is een 120cm 240 liter bak met een Eheim externe filter met spons en biologisch filtermateriaal er in en ik heb een co2 toevoer van zo'n 25 a 30 bellen per minuut. Waterwaardes houd ik regelmatig in de gaten en zie zijn op zich prima, alleen de PH zou iets omlaag kunnen, maar daarom ben ik vorige week maandag met co2 begonnen. Ik ben een beginnende aquarium houder, dus alles is erg spannend nog voor me ;-)

Bedankt voor de reacties!
 
In die 120cm hebben ze mooi de ruimte, dus dat doe je al goed:DDHou wel hun gedrag goed in de gaten. Sumatranen zijn scholenvisjes en willen nog wel eens gaan etteren als ze met te weinig zitten. Niet dat ze aggressief zijn, maar als ze zich vervelen knabbelen ze nog wel eens aan andere vissen of aan elkaar.

Het is goed om dat in je achterhoofd te houden als je er andere visjes bij wilt zetten. Trage of schuwe vissen, vooral met lange vinnen delven al snel het onderspit. Het liefste zitten ze met minimaal 15-20 . Zo kunnen ze lekker met elkaar stoeien zonder dat er eentje continu het pispaaltje is.

Ben benieuwd naar je bak:DD

*edit, in dit topic staan wat meer ervaringen met sumatraantjes: https://aquaforum.nl/threads/ervaringen-met-sumatraantjes.181261/
Misschien heb je er wat aan :)
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag, maar ik ben dus een beginneling...
Als de school dus (kennelijk) te klein is en ik deze wil uitbreiden, kan ik dat dan ook doen met bijv. een aantal groene sumatranen? Of moeten het persé deze gestreepte zijn?
 
Misschien een domme vraag, maar ik ben dus een beginneling...
Als de school dus (kennelijk) te klein is en ik deze wil uitbreiden, kan ik dat dan ook doen met bijv. een aantal groene sumatranen? Of moeten het persé deze gestreepte zijn?
Dat is geen domme vraag hoor:DD
Je kunt idd groene, blauwe, albino en wildkleur bij elkaar zetten. Dat maakt in principe niet uit, net wat je mooi vindt. Zolang de visjes maar ongeveer even groot zijn moet dat goed gaan(y)
 
In die 120cm hebben ze mooi de ruimte, dus dat doe je al goed:DDHou wel hun gedrag goed in de gaten. Sumatranen zijn scholenvisjes en willen nog wel eens gaan etteren als ze met te weinig zitten. Niet dat ze aggressief zijn, maar als ze zich vervelen knabbelen ze nog wel eens aan andere vissen of aan elkaar.

Het is goed om dat in je achterhoofd te houden als je er andere visjes bij wilt zetten. Trage of schuwe vissen, vooral met lange vinnen delven al snel het onderspit. Het liefste zitten ze met minimaal 15-20 . Zo kunnen ze lekker met elkaar stoeien zonder dat er eentje continu het pispaaltje is.

Ben benieuwd naar je bak:DD

*edit, in dit topic staan wat meer ervaringen met sumatraantjes: https://aquaforum.nl/threads/ervaringen-met-sumatraantjes.181261/
Misschien heb je er wat aan :)
Zie hier mijn bak...
 

Bijlagen

  • aquarium_IMG_9695.jpg
    aquarium_IMG_9695.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 21
Gaat het nog steeds goed met de vis?
 
Ik zou het verwarmingselement verticaal in de bak hangen.. staat volgens mij ook aangegeven op het element door middel van die golfjes welke de waterlijn aangeven.
 
De moderne kunnen bijna allemaal wel onderwater en dat heb ik ook in de 3 bakken. Op de staaf staat wel tot hoeveel cm ze onderwater kunnen en een ip code om te zien of dat zo is.
Mijne hebben dacht ik code ip68 en dan zijn ze onderwater te gebruiken tot de diepte die erop staat aangegeven.


Waterbestendigheid betekent dat het apparaat bestand is tegen de schadelijke effecten van water. Apparaten met een IP68-classificatie hebben beide. Dit betekent dat ze onder water niet zullen stoppen met werken en dat er geen water in de instrumenten terecht zal komen.
 
De moderne kunnen bijna allemaal wel onderwater en dat heb ik ook in de 3 bakken. Op de staaf staat wel tot hoeveel cm ze onderwater kunnen en een ip code om te zien of dat zo is.
Mijne hebben dacht ik code ip68 en dan zijn ze onderwater te gebruiken tot de diepte die erop staat aangegeven.


Waterbestendigheid betekent dat het apparaat bestand is tegen de schadelijke effecten van water. Apparaten met een IP68-classificatie hebben beide. Dit betekent dat ze onder water niet zullen stoppen met werken en dat er geen water in de instrumenten terecht zal komen.
Excuus, ik neem mijn post terug…:) het is de minimale onderdompeling die lijn. Heb ff gecheckt. De jbl staaf is IPX 8

En:
Wat betekent waterdicht volgens IPX8? IPX8: Beschermd tegen verblijf onder water (drukwaterdicht), tot wel -30 meter onder water. De IPX8 is de hoogste certificering mogelijk voor waterdichte telefoonhoezen.
 
Een verwarmingselement moet toch altijd onder water? En waarom zouden ze niet horizontaal kunnen?
 
Ik ben nog van de oude soort… vroeger, wat klinkt dat oud!, mochten ze nooit helemaal onder water. Tegenwoordig zijn de technieken zover dat ze dus wel ondergedompelt kunnen worden. Al laat ik de draaiknop nog steeds boven water.
 
Klopt Albert en de oudere daar moet je dat niet mee doen hoor. Die waar het wel mee kan zijn er nog maar sinds 1957 dus zo oud ben je nog niet dan:DD:pp
 
Update over de Sumatranen: ik heb er vanmiddag 6 groene Sumatranen bij geplaatst. Nu dus een school van 12 en ze zwemmen heerlijk! 👍🏼
 

Bijlagen

  • IMG_9695.jpeg
    IMG_9695.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 13
  • IMG_9884.jpeg
    IMG_9884.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 11
  • IMG_9896.jpeg
    IMG_9896.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 14
Update over de Sumatranen: ik heb er vanmiddag 6 groene Sumatranen bij geplaatst. Nu dus een school van 12 en ze zwemmen heerlijk! 👍🏼
Mooie visjes, met die uitbreiding ga je ze zeker blijer maken:DD
 
Dat is wel het leuke aan sumatranen. Verschillende kleuren in 1 school.
 

Terug
Bovenaan