sumatranen vs appelslak..

L

lis

Guest
hoi allemaal,
ik heb sinds een week een groep van 15 sumatranen in een 240 literbak zwemmen.
de andere bewoners zijn 12 corydora's en 8 marmerbijlzalmen. er zitten ook 3 grote appelslakken in en die 3 zijn een beetje de pispaaltjes van de sumatranen. de andere vissen worden compleet genegeerd.
ik geef ze 2 keer per dag eten, een keer droogvoer en een keer diepvries.
is de bak te klein, doe ik iets fout? vind het namelijk zielig voor de slakken, die hun voelsprieten niet eens meer uit hun huisje durven te halen..
hoop dat jullie iets meer weten.

groetjes
 
Bekend gedrag van Sumatranen, en daarom kan deze combinatie dus ook niet.
 
ik weet dat sumatranen pesters zijn, maar in de meeste gevallen komt dat door een te kleine school of verkeerde huisvesting. ik denk dat 15 stuks niet de kleinste school is en de bak is aan de grote kant, naar mijn idee dan. kan fout zitten.
ik zit even met de handen in het haar..
 
Kun je de slakkies anders niet in een apart bakkie huisvesten?
Ben niet bekend met Sumatranen dus weet niet in hoeverre ze dan andere bewoners gaan klieren ;)
 
Als ik de tekst van Botia zo lees doelt hij niet op het 'normale' ettergedrag bij een te klein verblijf of een te kleine groep.

~ Ivo
 
ik begrijp waar je op doelt, Ivo. over die context had ik heen gelezen. de slakken eruit halen is helaas een tijdelijke oplossing; er zitten enorm veel baby slakjes in die dan over een paar weken aan de beurt zijn. ik denk dat ik morgen de zaak bel waar ze vandaan komen of de sumatranen misschien terug mogen. anders ga ik er een ander huisje voor ze zoeken, hier was ik helaas niet op voorbereid..
 
Ik doelde idd niet op het "normale" ettergedrag van deze soort. Al denk ik dat het vooral nieuwsgierigheid is van dit beestje waarom ze aan de voelsprieten van de slakken trekken.

Je groepsgrote een huisvesting zijn perfect voor dit soort.
 
Dank jullie wel voor de hulp. gister naar de zaak gebeld waar de sumatranen vandaan kwamen. ze kunnen voorlopig niet terug omdat er geen plek voor is.. ik snap ook wel dat ze ze niet zomaar bij de andere vissen kunnen zetten daar in de winkel.
vind het echt jammer dat het geen goede combi is, dacht me goed ingelezen te hebben en de winkeleigenaar had dit nog nooit gehoord zei hij.
ik denk alleen dat het niet fair is naar de bewoners van het aquarium om de school sumatranen in de bak te houden. de slakken zitten nu tijdelijk in een klein bakje en alle babys heb ik maar in de bak laten zitten, die zijn te klein om interessant te zijn haha.

ik hoop dat ik voor de sumatranen een goed huis kan vinden, ik hoop hier want zet geen dieren op marktplaats. zo niet, dan moet ik opzoek naar een andere oplossing.
zal een topic plaatsen bij aangeboden, maar bij deze, als iemand interesse heeft in een school van 15 jonge sumatranen die een grote bak nodig hebben en veel eten, stuur me maar een pb. de vissen mankeren verder niets.
 
Terug
Bovenaan